Yrttien kasvattajat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sain ruohosipulin maahan, ja nyt haluaisin laittaa kasvamaan jotain muutakin. Tilliä, persiljaa esim. Voiko kasvattaa ruukussa ihan keittiön pöydällä? Kasvavatko siinä vuodesta toiseen? Kuinka iso ruukku?

Pihalla en haluaisi kasvattaa, koska olen niin laiska kastelemaan, sisällä muistaisin sen paremmin. Vaativatko paljon vettä?

Auttakaa tumpeloa!

Mulla on ulkona ruohosipulia, rucolaa ja muita salaatteja. Ehkä pari kertaa kastelin niitä siinä vaiheessa, kun laitoin siemenet maahan. Uskomattoman hyvin ovat silti kasvaneet. Hölmö kun olin, en luottanut niihin pussissa oleviin ohjeisiin kylvöväleistä ja kylvin siemenet aivan liian lähekkäin. Nyt niitä salaatteja on kurja ottaa maasta kun ovat yhtä pöheikköä =) Mutta on muuten ihanaa, kun saa ottaa omasta maasta salaatit ym. Maistuvat jopa paremmilta kuin kaupan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on ulkona ruohosipulia, rucolaa ja muita salaatteja. Ehkä pari kertaa kastelin niitä siinä vaiheessa, kun laitoin siemenet maahan. Uskomattoman hyvin ovat silti kasvaneet. Hölmö kun olin, en luottanut niihin pussissa oleviin ohjeisiin kylvöväleistä ja kylvin siemenet aivan liian lähekkäin. Nyt niitä salaatteja on kurja ottaa maasta kun ovat yhtä pöheikköä =) Mutta on muuten ihanaa, kun saa ottaa omasta maasta salaatit ym. Maistuvat jopa paremmilta kuin kaupan ;)

Millaisessa paikassa sulla kasvaa? Aurinkoinen, varjoinen? Meillä on niin kuiva piha (metsä tuossa vieressä ) niin sen takia ajattelin laittaa ruukkuihin.

Sisätiloissa eivät menesty kovin kauaa, mutta jos laitat vaikka parvekkeelle isoon astiaan, niin jotkut saattavat jopa talvehtia. Nuo tillit ja salaatit eivät ole monivuotisia.

Minä kasvatan, mutta nyt jos meinaat laittaa kasvamaan, niin älä laita, ei kerkiä enää juurikaan mikään yrtti kasvaa. Siemenestä kasvamaan helmi-maaliskuussa.

Minulla on persilja ja ruohosipuli ruukuissa monivuotisina. Talveksi vien viileään ja pimeään. Lisäksi persiljaa kasvaa ruukussa keittiön ikkunalla.
Basilika, tilli, persilja, timjami yms kasvaa kasvihuoneessa ruukussa.
LIsäksi kukkapenkkiin pistin noita samoja.
Niin ja salaattia on penkissä sekä ruukussa ulkona.
Kastelen ehkä kerran puolessatoista viikossa kasveja.

Niin ja mukavin on kun ostaa torilta tai kaupasta valmiit taimet jotka ite laittaa kasvamaan kokoa lisää. Siemenestä voi laittaa kyllä tillin ja persiljan mutta eivät kerkeä enää kunnolla, ellet saa lämpimään ja valoisaan syksyllä niitä ruukkujan pakkasten tultua.

Mulla on sellasissa puukoreissa pihalla yrttejä kasvamassa. Lähes kaikki istutettu niistä kaupasta ostetuista yrteistä, ainoostaan muutama taimena puutarhasta. Minttu, timjami ja oregano elävät kolmatta kesäänsä.

Noi mun korit/laatikot on aika pieniä, joten kastella saa melko useesti. Paikka aurinkoinen.

Olen ollut tosi laiska istutuksien suhteen tänä kesänä, muuta sielä ei oikein kasvakkaan nyt ( kuten ei muuallakaan, paitsi rikkaruohoa ) ellei lukuun oteta paria hassua ruohosipulin vartta ja kahta tillin kukintoa....

Yhteistyössä