Yritys ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

leidi

Jäsen
24.02.2008
101
0
16
Ihan mielenkiinnosta kyselen, mikä teidän kantanne on alkoholin käyttöön yrityksen aikana? Mä lueskelin äsken yhtä (kanadalaista) keskustelupalstaa, jossa yks reppana kyseli, jos hän voisi juoda 1-2 lasia viiniä juhla-aterian kassa, ja ou mai kood, millaisia vastauksia hän sai!

Muutama oli ihan ok, mutta sitten tuli tekstiä tyyliin "molempien on lopetettava ahkoholinkäyttö täysin 3 kk ennen yrityksen alkamista, koska alkoholi aiheuttaa geenimutaatioita ja tuhoat vauvan ja blaab blaab blaab"

Mä olen aina elänyt tyylilla "elämä jatkuu normaalina plussaan saakka" (mikä tarkoittaa lähinnä esim. punaviiniä ruuan kanssa), ja aion jatkaa samaan tapaan, mutta haluaisin kuulla myös teidän ajatuksianne. Entäs te muut ulkomailla asuvat; miten teilläpäin suositellaan?

Juu, elämä jatkuu normaalina plussaan sakka on ollu munkin asenne. Ai, mut tää olikin ulkomailla asuville, sori, mä olen pitkästyny ja koitan kartella loppuun siivoamista :ashamed:
Ja en mä näköjään kuulu tälle palstallekkaan :snotty:

^^Ai, ei tää mun mielestä ollu pelkästään ulkomailla asuville. :P Ensin kysyttiin kaikkien mielipidettä, ja sen jälkeen ulkomailla asuvien paikallisia suosituksia.

Mä elän kanssa "normaalisti plussaan saakka", vaikka toki koitan välttää yli 2-3 annoksen juomista päivässä. (enkä muutenkaan juo tietty joka päivä ;) )

Italiassa ei naiset ryyppää IKINÄ, eli ei täällä yleensä tuollaista joudu pohtimaan. Siis nainen ei juo itseään humalaan yleensä KERTAAKAAN elämässään täällä :p .

Itse juon kierron alussa ehkä 5krt viikossa illallisella lasin (siis lasi on mulla n.1dl), se on täällä ihan normaalia(siis ei raskaana olevien keskuudessa).

Oviksen jälkeen juon korkeintaan lasin 1krt-2krt viikossa,jos sitäkään, koska olen lukenut (oliko tanskalaisia?)tutkimuksista, joiden mukaan jopa alle lasillisen juominen päivittäin voi aiheuttaa sikiössä kehityshäiriöitä ja toinen tutkimus julkaistiin isolla kohulla Suomessakin jotain 10 vuotta sitten, jonka mukaan yksi humala (siis ei tosiaan bisse tai pari, vaan kunnon kännit) jo ennen plussatestiä (siis kun alkio on kiinnittynyt, mutta ei vielä plussaa testissä) voi aiheuttaa vakavankin kehityshäiriön/keskenmenon.

Tuo alkoholin vaikutushan on kaikinpuolin yksilöllistä, eli myös alkoholistiäideille voi tulla terveitä lapsia, mutta koska lääketiede ei tiedä mitään turvallista alarajaa tuolle alkoholinkäytölle (eli etukäteen on vaikea tietää, reagoiko kukin sikiö millä tavalla), on alkoholi Italiassa täysin pannassa ekan ja tokan raskauskolmanneksen aikana, kolmannen raskauskolmanneksen aikana voi juoda yhden lasillisen viiniä silloin tällöin. Täällä harvoin naiset muuta juokaan kuin viiniä aterialla.

Itselle nyt ei ole mikään must-juttu juoda yhtään mitään, kun viineistäkin olen niin nirppanokka, että huonoa en suostu juomaan sitten millään, niin että ei ole mulle kyllä mikään ongelma olla juomatta edes sitä lasillista, vaikka tuskin yhdestä lasillisesta viiniä silloin tällöin (ainakaan suurimmalla osalla) mitään haittaa ookaan.

muoks: niin eihän pari lasia ryyppäämistä tarkoita, paitsi mulla, kun on niin huono viinapää, että riittää kun korkkia haistelen, niin jo riekun pöydillä ihan kännissä :laugh:

Niin muuten kysyin asiasta ital. gyneltä, kun mietiskelin, että parantaako punkku kohdun verenkiertoa. gyne naureskellen vastasi, että ei se sitä kohdun verenkiertoa erityisesti paranna, mutta kiihdyttää koko elimistön verenkiertoa noin ylipäätään, niin että sitä kautta se voi tietty kiihdyttää myös kohdun verenkiertoa. Ja hymyillen lisäsi, että kyllä mä voin lasillisen silloin tällöin juoda plussaan saakka, mutta et ei enää sen jälkeen. Mut tosiaan kun luin tuosta tanskalaistutkimuksesta (julkaistiinkohan joskus tammikuussa) oon kyllä vähentänyt tuota viinin litkimistä pariin kertaan viikossa :D

Kiitos vastauksista! Ja lisääkin saa kirjoitella, ja tosiaan kuulen mielelläni mielipiteitä niin Suomesta kuin muualtakin!
Kiitti Lentoemo Italian tiedoista, oon taas huimasti viisaampi :laugh: , mää kun olin aina jotenkin kuvitellut (jopa lukenut aiheesta!), että Italiassa naiset juo surutta viiniä koko raskauden ajan! Hyvä saada ihka oikeeta asiatietoa!

No mulla on ollu sellainen tapa että kierron puoliväliin oon eläny ihan normaalisti( kerran viikossa 2-3sidukkaa), ja sen jälkeen varovaisemmin. Yleisesti ottaen normaalisti voi elää plussaan saakka, ainoastaan tupakanpolton lopettelin jo ennen ku yritys alkoi. ;)

....normaalisti olen elellyt kaikin puolin aina plussatestiin asti.Neljä täysin tervettä lasta olemme saaneet ja varmasti osaksi siksikin aika helposti olen raskautunut,ettei olla muutettu elämässämme mitään raskautumisen toivossa.Viinilasillinen rentouttaa ihanasti eikä mikkään voita kylymää saunajuomaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kassu:
....normaalisti olen elellyt kaikin puolin aina plussatestiin asti.Neljä täysin tervettä lasta olemme saaneet ja varmasti osaksi siksikin aika helposti olen raskautunut,ettei olla muutettu elämässämme mitään raskautumisen toivossa.Viinilasillinen rentouttaa ihanasti eikä mikkään voita kylymää saunajuomaa ;)

Kassu ei varmasti tarkoittanut mitän pahaa, mutta kun itsellä ON vaikeuksia raskautua, niin voin sanoa, ettei oloa/vauvakuumeilua kyllä helpota kuulla "neuvoja" neljän lapsen äidiltä siitä, kuinka helppoa on raskautua, jos ei stressaa lapsen saamisesta.

Itse uskon, että raskautumiseen on hiukan monimutkaisemmat syyt kuin se, juoko sitä viiniä koko kuukauden vai en. Kuten PCO, endometrioosi ja muut hiukan lääketieteellisemmät syyt.

Anteeksi tämä "kipakka" vastaus, mutta tänään kp1 ja hermot hiukan tiukalla :ashamed:

Yhteistyössä