yrittäjänä mutta menisin nyt vieraalle töihin..miten tää menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla..

Vieras
Mulla on oma yritys. Sain kiinnostavan tarjouksen ja olisin menossa vieraalle nyt töihin. Omaa firmaa en lopettaisi.

Miten tää menee..pitääkö firma lopettaa jotta voin vieraalle mennä töihin.
Vai verokortti vaan tälle työnantajalle ja firmani toimii edelleen..

Minusta sinun ei tarvitse tehdä firmallesi yhtään mitään. Ainoastaan jos firmasi toimiala on sama kuin sen yrityksen, jonka palkkalistoille sinä olet menossa, sinun pitää luultavasti luvata ettet tee firmasi kautta töitä samaan aikaan.

eri toimiala on kyseessä. kun joku sano että mun pitäis ilmoittaa johonki että tää on nyt sivutoiminen tää mun yritys. mutta en tajua miksi.. maksan omasta firmasta tulleet verot ja alvit kuten ennenki. ja tämä mihin menen mahdollisesti töihin maksaa minulle palkan ja hoitaa verot yms.

Sivutyötulojen verokortilla kannattaa tehdä, ettei tarvi maksaa veroja jälkeenpäin, mutta muuten ei siinä mitään, menet töihin ihan normaalisti ja viet verokortin mennessäsi ja jatkat yritystä niinkuin ennenkin -jos jatkat.
Jos et jatka, kannattaa toki esim. lopettaa yrityksen pankkitilit ja vakuutukset yms.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Sivutyötulojen verokortilla kannattaa tehdä, ettei tarvi maksaa veroja jälkeenpäin, mutta muuten ei siinä mitään, menet töihin ihan normaalisti ja viet verokortin mennessäsi ja jatkat yritystä niinkuin ennenkin -jos jatkat.
Jos et jatka, kannattaa toki esim. lopettaa yrityksen pankkitilit ja vakuutukset yms.

Riippuu tietysti yritysmuodostakin, mutta kun miehelläni oli toiminimi ja hän teki myös palkkatyötä, hänen kirjanpitäjänsä huolehti että hän maksoi riittävästi veroja :)

Yhteistyössä