Yrittäjät hoi!Missä teillä eläkevakuutus kun pientä toimintaa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olen aloittamassa pieni muotoista yritys toimintaa ja kävin Lähivakuutuksessa kyselemässä yel-vakuutusta,oli hirmun kallis 120e/kk.

Työni olisi sivutoimista eli olisin silloin tällöin myös muissa töissä....

Missä teillä yrittäjät on eläkevakuutus ja mitä se kk maksaa,tietty riippuu siitä summasta minkä sinne laittaa.
 
Eikös tuo yel -vakuutus ole lakisääteinen, eli about saman hintainen on joka vakuutusyhtiössä. Itse olen myös sivutoiminen yrittäjä, mutta koska olen vakituisesti toisen palveluksessa, ei yel -vakuutusta tarvinut ottaa.
 
vieras
YEL-vakuutus on lakisääteinen ja sitä ei voi kilpailuttaa. Se on riippuvainen yrittäjän työtulosta ja sinulle on näköjään laskettu pienin mahdollinen työtulo. Se määrätään aina lailla ja se ei ole varsinaisesti riippuvainen oikeasta työtulosta. Se, että olet silloin tällöin muissa töissä ei vapauta sinua YEL-vakuutuksesta. Jos olisit vakituisessa työsuhteessa ja saisit riittävän työtulon ja TEL-eläketurvan niin asia olisi toisin. Nyt olet täysipäiväinen yrittäjä.
 
raasina
muistaakseni yel on minimissään n 75 e kuukaudessa. Alkavana yrittäjä saa 25% alennuksen normaali hinnoista. Mikäli yrittäjäeläkettä maksaa kannattaa se maksaa reilu 8500 vuosiansion mukaan( kk velotus on tuo 120 e). Tällöin saat kelalta sairauspäivärahaa edes muutaman kympin ja yrittäjille suunnatut liitot maksavat päivärahaa työttömyyden sattuessa. Kelan päivärahoille on todella pitkä karenssi. Kannattaa tutustua näihinkin puoliin, koska yrittäjänä olet "lainsuojaton"
 
masi78
mulla on YEL tapiolasta ja maksan sitä tällä hetkellä 168e kuukaudessa..kun aloitin hommat vuonna 2002 maksoin noin 14oe ja nyt kun en saa enää alkavan yrittäjän alennusta on YEL sitten korkeampi.
 
vierailija
Kylläpä on saatanan tyhmiä ihmisiä keskustelemassa. YEL on lakisääteinen ja maksaa ihan joka ikisessä yhtiössä saman verran suhteessa määriteltyyn YEL-vuosituloon. Jos määrittää sen pienemmäksi, sitten se maksaa vaikka sen 75e/kk ihan joka yrityksessä ja jos isommaksi, sitten vaikka 200e/kk. Maksakaa kirjanpitäjällenne jotta selittää asian tai lopettakaa yritystoiminta jos perusasiat ovat täysin kateissa eikä kukaan teille edes osaa niitä selittää, ääliöt.
 

Yhteistyössä