Yrittääkö mun ystävä päteä vai otanko mä vaan kaiken muka-vinkkinä jostain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on kaksi lasta ja niillä ikäeroa 4,5 vuotta. Ystävällä on kolme lasta ja esikoisen ja tokan ikäero 1v9kk ja tokan ja kolmannen tasan 1 vuosi!

Meillä tolla nuoremmalla lapsella on ollut pientä häikkää kehityksessä. On käynyt puheterapiassa, toimintaterapiassa ja nyt sairaalaan on tehty lähete tutkimuksiin kehityksen vuoksi. Olen näistä ystävälleni jutellut ja hän on ollut aidosti pahoillaan olevan näköinen.

No nyt kuitenkin tämä ystävä on ruvennut pätemään? sillä miten nopeasti hänen lapset kehittyy, etenkin kuopus. Kehuu, että kannatti tehdä lapset pienellä ikäerolla, kun noi nuoremmat nyt kehittyy vauhdilla isomman perässä ja samaan tahtiin kun ottavat mallia isommalta. Usein kun ollaan puolin tai toisin perässä niin tämä ystävä huomauttelee, että "Kato nyt tota meidän vilperiä, mieletön kiipeilijä ja papupata." ja moneen kertaan on toistellu sitä miten pienen ikäeron pikkusisarukset kehittyy niin nopsaan kun tekevät kaiken sisarustensa perässä.

Ihan sillain jotenkin iloisesti noi sanoo, mutta minä otan itseeni. Olenko nyt vaan liian herkkä kaiken tämän kuopuksen kehitysseurannan takia vai onko toi teistäkin vähän v-mäistä?

Musta siis jotenkin tuntuu, kuin tuo ystävä yrittäisi sanoa, että "Jos teilläkin tällainen hyvä pieni ikäero lapsilla, niin teidänkin kuopus olis nyt normaali". Ehkä vaan pienessä päässäni moisia hölmöjä kehittelen ja luen rivien välejä herkkyyksissäni väärin?

Mun lapsi on 5v ja ainoa lapsi. Ei ole mikään rämäpää vaan sellanen rauhallinen pohdiskelija, sosiaalinen ja hänellä on kavereita, mutta ei esim.osaa vieläkään kunnolla polkea pyörällä ja muutenkin "äluytön meneminen" ei ole meidän lapsen juttu.

Mun kaverilla on 3 lasta, kaksi ala-asteikäistä ja yksi 4v. Tää 4v on todellinen vauhtiveikko, menee ja viuhtoo, on polkenut n.3vuotiaasta ilman appareita, harrastaa jotain kamppailulajia ja jääkiekkoa jne.

Ja AINA tää mun kaveri selittää miten heidän kuopus on niin rämäpää ja taitava ja oikeesti muutkin on olleet sitä mieltä et se nostaa sen kuopuksensa jalustalle ja heidän kuopus on aina parempi, nopeempi, taitavampi, ketterämpi kun jonkun muun lapsi josta puhutaan.

Aivan v*tun ärsyttävää.

Kyllä sen vaan huomaa sanooko joku tahattomasti jotain vai onko se just pätemistä....

On ehkä hieman ajattelematon mutta en usko että tahallaan yrittää sinua loukata. Voithan joskus huomauttaa ohimennen et lapset on erilaisia, jokainen kehittyy omaan tahtiin eikä se kehitys mistään sisaruksista oo kiinni tai ikäeroista. Mulla on ainokainen kehittynyt nopeasti eli ei oo voinu kenestäkään ottaa oppia mut sit kaverin viides lapsi on esim. puheessa jäljessä vaikka on pieni ikäero sisaruksiin. Eli ei se lapsen kehitys oo aina niin mustavalkosta.

Otat turhaan itseesi. Mun kaveripiirissä varmaan kaikki useamman lapsen vanhemmat samaa sanoo nuorimmistaan, osin siksi koska se on totta että pienemmät lähtee isompien perässä tekemään kaikkea. Eiikä se musta tarkoita että sun lasten ikäerossa on jotain vikaa tai muuta sellaista, kaverisi ei varmaan osaa ajatella et se loukkaa et puhuu omastaan noin.

Sinä olet varmaan niitä ihmisiä, joiden kanssa elämä on sellaista munankuorilla kävelemistä... Koko ajan pitää varoa, että mitä sanoo, mille nauraa, mitä tekee ja miten on ettei toinen loukkaannu.

Tuollainen on ystävyyden surma jos sen antaa jatkua. Eihän kukaan halua normaalissa yhdessä olossa koko ajan pelätä että loukkaa sanoillaan ja että toinen möksähtää kuin 4-vuotias hiekkalaatikon reunalla kun kaveri tekee hienomman rallireitin.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä