Yritin tehdä pullataikinaa yleiskoneella ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jauhosormi keskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jauhosormi keskellä kämmentä

Vieras
pullat vaan levisivät pellillä... Taikina kohosi kulhossa ihan hyvin, mutta pellillä sitten ainoastaan sivusuuntaan. Oli ensimmäinen kerta kuin yleiskoneella (Kenwood Major jos jotain vaikutusta) tein pullataikinaa mutta eipä tullut joulupullia. Montako minuuttia taikinaa pitää vaivata koneella? Kellon mukaan vai näenkö jostain että valmista olisi? Saa jakaa nyt kaikki hiivataikinan teko-ohjeet yleiskoneniksein... ja mikä on pahin moka minkä voin tehdä helposti yleiskoneen kanssa hiivataikinoissa?

Tulikohan liian vähän jauhoja? Noudata ohjetta jauhojen määrän suhteen ja vaivaa, kunnes taikina alkaa irrota reunoista. Vaivaaminen aiheuttaa sen, että jauhon proteiinista muodostuu taikinaan sitko, joka parantaa valmiin leivonnaisen koostumusta, auttaa kohotuksessa ja taikinavaiheessa "kiinteyttää" taikinaa. Varo kuitenkin liikaa jauhoja, jos et halua tiivistä ja kuivaa pullaa :)

[QUOTE="Argh";25060270]Tulikohan liian vähän jauhoja? Noudata ohjetta jauhojen määrän suhteen ja vaivaa, kunnes taikina alkaa irrota reunoista. Vaivaaminen aiheuttaa sen, että jauhon proteiinista muodostuu taikinaan sitko, joka parantaa valmiin leivonnaisen koostumusta, auttaa kohotuksessa ja taikinavaiheessa "kiinteyttää" taikinaa. Varo kuitenkin liikaa jauhoja, jos et halua tiivistä ja kuivaa pullaa :)[/QUOTE]

Tuohon en osaa suoraa vastata, mutta laitetaanko heti kaikki jauhot kulhoon ja sen jälkeen vaivaus päälle? Vai lisäilläänkö pikkuhiljaa? Aikaisemmin käsin leipoessa paheeni onkin ollut ne liian paljot jauhot ja kivipullat. Jauhoilla korvasin sen minkä käsi ei jaksanut vaivata...

Itse olen laittanut ehkä 2/3 jauhoista heti ja sitten tarpeen mukaan lisäillyt. Vaivaan taikinan käsin. Muistelen tosin, että äitini kokeili sormella painamalla yleiskoneen kulhossa pyörivää taikinaa kimmoisuutta testatakseen. Kai sen vähän pitää ponnahtaa takaisin, en tiedä kun en itse ole koneen kanssa opetellut.

Onnea seuraavalle yritykselle!

Kun itse teen koneella, laitan myös noin 2/3 jauhoista sekaan, kun sitko erottuu, lisään margariinin/voin ja lisäilen hiljalleen lisää jauhoja. Kun taikina alkaa olla yhtenäinen ja irtoaa kulhon reunoista, alkaa olla valmista.

Yhteistyössä