Yötyö (pelkkiä yövuoroja), tekeekö kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yököksikö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yököksikö

Vieras
Ois auki yks paikka vanhainkotiin pelkkää yövuoroa tekemään... työaika tod.näk. klo 21-07. Tekeekö kukaan tällasta vuoroa? Miten käytännössä menee sit päivärutiinit, eli mihin aikaan nukut itse, miten lapsen hoitoajat ym? Ehtiikö vapailla sit kääntää taas vuorokausirytmin?
Plussat ja miinukset yötyöstä?

Seitsemän yötä putkeen ja sitten seitsemän vapaata. Puol kasi aamulla nukkumaan ja herään puoli kolmen maissa ja haen lapset tarhasta. Lapset kotona aina kun vapaa viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja Teen:
Seitsemän yötä putkeen ja sitten seitsemän vapaata. Puol kasi aamulla nukkumaan ja herään puoli kolmen maissa ja haen lapset tarhasta. Lapset kotona aina kun vapaa viikko.

Ai nii plussa ja miinukset. Plussaa, palkka tosi hyvä, yökorvaukset tekee paljon, pitkät vapaat kun painanut viikon töitä. Miinukset, jos et osaa nukkua päivällä toooosi rankkaa.

Teen, tai siis meillä tekee molemmat. Työaika 21-07.15. Lapset normaalissa päiväkodissa.

Ennemmin kun mies opiskeli hän vei lapset hoitoon kouluun mennessään, itse vapaapäivinäni pidin lapsia tai ainakin toista yleensä kotona. Nykyisin meillä on muutamia yhteisiä yövuoroja kuussa miehen kanssa ja niiden aikana meillä on kotona lastenhoitaja, lapset viedään sitten aamulla taas hoitoon. Teen itse 75% työaikaa, mies 100% ja lapsilla näin aika lyhyet hoitoajat (n. 3-4pv/vko, 6-8h/pv).

Käytännössä siis aamulla kotiin ja nukkumaan, siinä 8 jälkeen nukahdan ja 14-15 maissa herään, juon ehkä kahvit ja kenties käyn koiran kanssa lenkillä jne. Lapset haen siinä 15-16 aikoihin. Töihin lähden siinä vähän ennen kahdeksaa illalla, jolloin mies tai lastenhoitaja jää laittamaan iltapalaa ja nukuttamaan lapsia. Elikkä yhteistä aikaa lasten kanssa jää sen 4-5h/ilta. Viikonloput olen aina vapaalla, jo ihan noiden lastenhoitojen takiakin.

Vuorokausirytmin kääntämisestä, itselleni se on aika helppoa. Tietty helpompaa kun tekee vajaata työaikaa ja normaalirytmi säilyy selkeämpänä. Nukkumapäivä yövuoron jälkeen voi olla vähän sumuinen, varsinkin jos ei saa kunnolla nukuttua, muuten sitten meneekin akikki ihan ok.

Ennen tein 100% työaikaakin ja silloin etuna oli selkeät ja pidemmät työputket, 5 yötä - 5 vapaata. Silloin jos joutuu tekemään 100% tuollaisilla 2-3yövuoron ja 2-3 vapaan vuorottelulla niin se olisi minulle ihan kamalaa.

ja niitä plussia osaltani:

- viihdyn yötyössä =), ihana rauha ja hiljaisuus kotona oloon verrattuna. lisäksi kun hoitoalalla ollaan niin välttää suurimmat nasivaltaisen työpaikan kiemurat...
- yölisät, saan suurinpiirtein samaa palkkaa tästä 75% työajasta mitä saisin normaalista 100% päivätyöstä
- edelliseen viitaten runsaasti vapaita. Aikaa lapsille ja asioiden hoitamiselle

Mä olen joskus tehnyt pelkkää yötä. Just sillain, että viikko töitä ja viikko vapaata. Lapsia ei ollut vielä silloin, joten siitä en osaa sanoa. Itse en oikein viihtynyt yötyössä. Talvisin on ankeaa, kun aina hereillä ollessa on pimeää. Sen hetken minkä on valosaa niin menee nukkuessa. Yövuoro viikon aikana ei oikein muuta elämää ole kuin työt ja nukkuminen. Yölisät on kyllä ihan jees.

No miulla yötyö, mutta ei hoitoalalla... Nyt on ollu sellaset 10-13 keikkaa kuukaudessa...
Miun työaika on 19/20-01.30 tai 22/23-03.30... Vien likan hoitoon 18/19/20 ja haen joko 11.30 tai 14.30...

Tein muutaman kuukauden pari vuotta sitten, oli 21.30-7 töissä. Viikko yötä ja viikko vapaata. Oli niin halvatun rankkaa. Eka viikko meni ok mutta sitten jatko oli ihan kamalaa. En saanut nukuttua tarpeeksi ja työviikolla ei ollu mitään sosiaalista elämää, työtä ja lepoa vaan. Ei edes jaksanut ajatella mitään. Vapaa viikolla kun sai rytmin just käännettyä ja taas alkoi.

Ehkä vois ajatella että jos oli 2 tai korkeintaan 3 yötä putkeen niin vois pysyä järjissään.

Ja siis silloin ei ollut mulla vielä lapsia.

Muoks. ja tuossa paikassa raskaaksi teki sekin että siellä tehtiin yöllä ruokaa, pestiin pyykkiä, siivottiin jne. melkein koko yö siis täyttä työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Tein muutaman kuukauden pari vuotta sitten, oli 21.30-7 töissä. Viikko yötä ja viikko vapaata. Oli niin halvatun rankkaa. Eka viikko meni ok mutta sitten jatko oli ihan kamalaa. En saanut nukuttua tarpeeksi ja työviikolla ei ollu mitään sosiaalista elämää, työtä ja lepoa vaan. Ei edes jaksanut ajatella mitään. Vapaa viikolla kun sai rytmin just käännettyä ja taas alkoi.

Ehkä vois ajatella että jos oli 2 tai korkeintaan 3 yötä putkeen niin vois pysyä järjissään.

Muoks. ja tuossa paikassa raskaaksi teki sekin että siellä tehtiin yöllä ruokaa, pestiin pyykkiä, siivottiin jne. melkein koko yö siis täyttä työtä.

Meillä oli tosissaan ennen nuo 2-3 yötä putket ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että 5 yön ja 5 vapaan vaihtelu on huomattavasti kevyempää. Jos teet tuota 2-3yötä, sinulla ei tosissaankaan ole vapaata kuin 2-3 yötä putkeen joista se yksi päivä menee "nukkumapäiväksi", eli ei siinä hirveästi kerkeä kiinni normaalirytmiin kun on jo taas aika vaihtaa yöhön. Siinä sosiaaliset suhteet vasta kärsiikin ja noin jatkuva vuorokausirytmin vaihtelu on aika pyllystä. :/

Nyt kun teen vajaata työaikaa niin minulla on 2-4 yötä putkeen, mutta sitten tas vastaavsti ihan mukavastikin noita 5-6 yön vapaita tasoittamaan rytmiä. Mutta tosissaan läheskään kaikille yötyö ei vaan sovi ja silloin lapsiperheellisenä se on kyllä kamalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Meillä oli tosissaan ennen nuo 2-3 yötä putket ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että 5 yön ja 5 vapaan vaihtelu on huomattavasti kevyempää. Jos teet tuota 2-3yötä, sinulla ei tosissaankaan ole vapaata kuin 2-3 yötä putkeen joista se yksi päivä menee "nukkumapäiväksi", eli ei siinä hirveästi kerkeä kiinni normaalirytmiin kun on jo taas aika vaihtaa yöhön. Siinä sosiaaliset suhteet vasta kärsiikin ja noin jatkuva vuorokausirytmin vaihtelu on aika pyllystä. :/

Nyt kun teen vajaata työaikaa niin minulla on 2-4 yötä putkeen, mutta sitten tas vastaavsti ihan mukavastikin noita 5-6 yön vapaita tasoittamaan rytmiä.

Niinpä joo...mutta ainakin se 7 yötä putkeen oli mulle ihan liikaa. Yäk.

Niinpä joo...mutta ainakin se 7 yötä putkeen oli mulle ihan liikaa. Yäk.

Juu, eikä se yötyö tosissaan edes sovi kaikille. Meilläkin on ollut monta sijaista jotka ovat innoissaan tulleet yötiimiin kun ovat aina haaveilleetkin yötyöstä. Parempi palkka ja pitkät vapaathan kuulsotaa ihan mahtavalta!

Mutta kun muutama kuukausi on mennyt niin huomaavatkin ettei meinaa saada unta päivällä ja vapaillakin on rytmi sekaisin jne. Sitten on niitäkin perheettömiä jotka ovat oikeasti olleet aina yöeläjiä ja nauttivat siis yötyöstä kun ei tarvi herätä enää aamuisin töihin. Mutta kun sitten iloisina kertovat että tuli taas valvottua kaikki viiden vapaan yöt niin kieltämättä itselläni alkaa hälytyskellot soida... Eikä kyllä yleensäkään ihan suotta.

Joo, teen. Monesti tehdään 7 yötä putkeen ja sit voipi olla viikko vapaata. Se vähän vaihtelee. Itse tehdään työvuorot.
Mulle sopii kun pystyn nukkumaan hyvin. Nytkin neljännen yön jälkeen heräsin tossa puoli tuntia sitten.

Itse haluaisin todella yötyön, mutta tosiaan se jännittää että miten sopeudun. Olen muutenkin kärsinyt unettomuudesta mutta lähinnä siis siksi, että en saa nukuttua nykyisen työarjen mukaan eli kun kello soi aamulla kuudelta niin pitäisi m olla nukkumassa jo kymmeneltä ja olen enemmän yökukkuja.

Ai niin, miten se palkka oikeasti menee? Miten voi saada enemmän liksaa jos on töissä vain kaksi viikkoa kuukaudessa, kun katsoine ttä yötyölisäkin on hoitoalalla vain 30€. Vai mitä oon ymmärtänyt väärin?

Olen tehnyt useammankin kerran pelkkää yötä. Pienten lasten kanssa aivan loistavaa. Meillä on vakiyököllä 9 yötä kolmen viikon listassa, yleensä toisessa pätkässä 4 yötä ja toisessa 5. Yövuoro 21.30-7.30. Tulen ennen kahdeksaa tyhjään kotiin. Mies vie lapset kahdeksaksi hoitoon. Pää heti tyynyyn ja kello soimaan 14.30. Yleensä herään vähän ennen. Käyn pikasuihkun ja haen lapset kolmelta. Saan olla illan perheen kanssa. Lähden taas töihin vähän ennen ysiä, kun lapset menee nukkumaan.
En keksi mitään huonoa, paljon vapaata, lapsilla vähän hoitopäiviä ja saan enemmän palkkaa.

Mä teen tällä hetkellä pari kk pelkkää yötä, tosin teen 75% työaikaa joten öitä ei paljoa.
Plussana palkka, saan käteen reippaasti yli sen mitä sain aikaisemmin 100%työaikaa tehdessä päivätöitä (sosiaaliala), erittäin paljon vapaa päiviä koska yövuoro kerryttää tunteja niin paljon.
Miinuksena se, etten osaa oikein nukkua päivisin ja rytmi menee sekaisin helposti, sosiaalinen elämä kaventuu yövuorojen aikana.

Mä ite en tee juurikaan öitä. Mulle ne ei vaan sovi ainakaan tässä elämäntilanteessa. Yksi tai kaksi yötä menee mutta enempi on liikaa. En saa yövuorojen välissä juuri nukuttua, ja olen pienen lapsen yh. Valvominen ei tee tiukkaa kun oon muutenkin ilta/yövirkku. Mutta nukkuminen on mulle aina ollut melatoniinin ja nukahtamislääkkeiden kans pelleilyä niin ei pitemmän päälle yövuorot passaa.

Kuulostaa kyllä paremmalta kuin oma sosiaali- ja hoitoalan työni! Meillä on asuntolatyö, eli HYVIN iltapainotteista työtä. Välilä en näe lapsia päiväkausiin, kun isä vie heidät aina klo 7:ksi päiväkotiin (itselläni ei autoa käytössä ja päiväkoti on hankalassa paikassa kaukana). Aamulla en ehdi tehdä juuri mitään, lähden klo 12 julkisilla kohti työpaikkaa ja olen kotona klo 22 maissa. Ei todellakaan ole muuta elämää. Yötyössä sentään on monta vapaata peräkkäin, itsellä kolme peräkkäistä vapaata on jo ihme, aamuvuoro on ihme. Normaalisti on 3-5 aamua kolmessa viikossa. Iltalisät ei ole juuri mitään, niin nekään ei pistä hirveästi jaksamaan (15%).

Yhteistyössä