Yötutin tarve

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsy mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsy mamma

Vieras
Siis vauvamme, kohta taapero 11,5 kk syö tuttia aina nukkuessaan. Jos tutti putoaa suusta niin havahtuu melko pian siihen. Joskus saa sen itse puolinukuksissa laitettua takaisin suuhunsa, mutta välillä tarvii minut apuun. Ilman tuttia kun ei todellakaan nukahda ja kun tutin antaa nukahtaa välittömästi (ellei ole nälkä.) Molemmat miehen kanssa olemme töissä, joten väsymystä on eikä viikonloppuisin jaksaisi valvoa kun saisi vähän paremmin nukkua. Onko tuo siis jo kovin haitallista hampaille kun noin tuttia kaiken nukkumisajan syö? Ja miten pääsisi mahdollisimman helposti eroon yötutista? Syntymästään asti poika on ollut kova imemään ja jo laitoksella antoivat tutin kun muu ei auttanut... Nyt ei sentään enää hereillä ollessaan tarvitse ollenkaan tuttia, mutta aina kun nukahtaa/nukkuu.

Yötuttia saa pitää 2 vuotiaaksi, näin sanottiin hammaslääkärillä. Meillä on vielä vaikka lapsi jo 1,5v. Älä huoli hampaista kun lapsi on vielä noinkin pieni. Naapurin 3 vuotiaalla on vieläkin yötutti ja se jo vaikuttaa haitallisesti eli tulee avopurenta.

Kiitos vastauksista! En viitsi neuvolasta kysyä kun sen terkka on sitä mieltä ettei tuttia sais antaa ollenkaan, on kuin pahin synti! Mutta jo kätilöt ja lastenhoitajat oli sairaalassa sitä mieltä että kannattaa antaa. Eli kesälomaan asti mennään sitten varmaankin sillä yötutilla ja sitten aletaan vierottaa kun ei töistä tartte murehtia :)

Meillä lähti yötutit nyt joulun alla, tyttö 2v 3kk. Suositukseksi meillekin hammaslääkäri sanoi 2v., että tutit jäisi pois. Mä ainakin ihan suosiolla jätin sen tutinluovutuksen tähän ikään, jotta lapselle voi selittää kun tutit viedään pois. Me vietiin ne kuistille piparien kera ja "tontut" oli sitten ne yöllä hakenut vauvoilleen ja hyvin meni, tyttö itse vei tutit kuistille ja aamulla mentiin yhdessä katsomaan. Yhden yön tuttejaan kyseli ja siinä se sitten oli. Kaikille innolla kertoi kuinka tontut oli tutit hakenut, joten luulen, että näin meillä oli ainakin "paras" aika jättää tutit. Tuon ikäisenä ne olivat vielä niin tärkeitä lapselle.

meillä 1,5v vielä yötuttia käyttää,herää jos tutti putoaa jne. isommalla lapsella oli sama juttu ja jätti itekseen tutin pois 2 vuotiaana,ei kysellyt perään lopetti vaan tutin käytön ja heitin ne pois.

Mitäs jos luopuisitte tutista? Meillä lapset tuon ikäisenä söi tuttia vain nukahtaessa/nukkuessa, ja oli juuri tuota että tarvitsi yöllä käydä tuttia antamassa. Pari iltaa oli nukahtaminen ja yöllä rauhoittuminen vaikeampaa mutta pian pienet unohti tutin ja alkoivat nukkua yöt pääsääntöisesti heräämättä. Tiedän kyllä että se luopumisvaihe oli/on rankkaa, mutta mitä olen muilta kuullut niin isompana se on vielä hankalampaa kun lapsi muistaa tutin paljon pidempään.

Yhteistyössä