yösyöttö ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilta

Vieras
Moi!

Mulla on 3kk ikäinen neiti, joka ei herää yöllä syömään. Moni sanoo, et oo kiitollinen yöunista, mutta minäpä pelkään maidontuotannon ehtymistä, kun sanotaan, että yösyöttö pitää maidontuotannon käynnissä. Viimeisen kuukauden ajan olen yrittänyt laittaa vähän kelloa herättämään, että syöttäisin yöllä, mutta viimeyönäkään en raaskinut nostaa neitiä sängystä, kun toinen nukkuu niin sikeää unta.

Syötän vauvaa n. 22-23 välillä ja herään itse 7.00-8.00 huomaamaan, ettei vauva ole herännyt syömään. Niihin aikoihin sitten imetän sen. Maitoa päivisin kyllä tuntuu riittävän vauvan tarpeisiin, mutta jotenkin rinnat tuntuvat pehmeiltä eikä enää maidonnousu tunnu samoin (yhtä usein tai voimakkaasti) kuin ennen. Eli pitäiskö huolestua ja yrittää syöttää vauvaa myös yöllä? Neuvola on ens viikolla, joten kysyn asiaa sieltäkin, mutta olis kiva kuulla myös muiden kokemuksia...

Heips!
Jotkut vauvat vaan nukuu yönsä! Onnittelut!
Hihii!! Sen olen imetyksestä ymmärtänyt, että maitoa kyllä tulee sen verran kun lapsi tarvitsee, Mikäli hänen painonsa nousee/ voi hyvin/ syö muuten hyvin, niin ei hätää! Nauti tilanteestasi! Tuon ikäisenä olen kuulemma alkanut itsekin nukkumaan koko öitä... ei tosin periytynyt sama omalle lapselle ;D

Meillä alkoi kans typy nukkua yönsä 2kk iässä. Nyt pian 5kk ja edelleen rintamaidolla mennään, en ole kertaakaan yöllä heräänyt pumppaamaan tai typyä herättänyt syömään. Toki olen käynyt pumppaamassa jos rinnat on meinanneen räjähtää. Rinnat eivät enää kovetu maidosta, koska maidon tuotanto on tasaantunut.

Meillä on välillä nukuttu sinne aamuun syöttämättä ja sitten taas yösyöttöihin palattu, soselakon vuoksi jopa kahteen imetykseen yössä. Ja maitoa on riittänyt, jopa maidon määrä on lisääntynyt selvästi aina, kun vauva on alkanut uudelleen "tilaamaan" enemmän maitoa. Toisaalta tuttuni maidontulo alkoi selvästi vähenemään imetyksen vähetessä... ehkä sekin on yksilöllistä? Mutta tuskin on yösyötöistä kiinni tuo maidontulo. Ole tyytyväinen hyvistä öistä... meillä herättiin viime yönäkin kahdeksan kertaa! Eikä se oo mikään ennätys...

Minulle imetystukihenkilöä sanoi ettei tuossa vaiheessa yösyötöllä ole enää merkitystä maidon määrän kannalta. Ihan alussa on, sillä silloin maidon tuotanto kasvaa erityisesti yösyöttöjen ansiosta (joku yöllä erittyvä hormooni lisää...). Myöhemmin oleellista on kuinka paljon maitoa poistuu rinnoista vuorokauden aikana. Sen verran kroppa sitten myös tuottaa. Eli sillä mihin aikaan syötöt tapahtuvat ei pitäisi olla merkitystä.

Toki tämäkin varmaan taas yksilöllistä, mutta jos sinusta tuntuu että maitoa päivisin tulee sen verran kun vauva tarvitsee ja hän on tyytyväinen, ei ole aihetta huoleen - eikä ainakaan aihetta herätellä hyväunista vauvaa!

Tähän varmaan sopisi minun kysymykseni... Minulla on myös kolmikuukautinen, joka on vähentänyt yöllä syömistä. Hän tosin herää 1-2 kertaa, mutta syö vain vähän ja korkeintaan toisesta rinnasta. Minulla on aina tullut yöllä rinnat täyteen ja päivällä ovat tuntuneet pehmeämmiltä. Nyt kun yösyönti on vähentynyt, rinnat on aina öisin ihan räjähtää. Ja aamulla suihkuaa niin, että pikkuinen ei tahdo pystyä syömään. Pumppaamaan nouseminen on tosi keljua... Liekö pumppaaminen vielä lisää maidontuotantoa? Onko teillä, joilla yösyötöt on loppuneet tai vähentyneet, kestänyt kuinka kauan, kun rinnat on tottuneet muutokseen? Oletteko ennen sitä pumpanneet öisin?

Yleensähän tossa 3kk iässä maidon tulo tasaantuu niin, että herumista ei enää tunne eikä rinnat pingotu maidosta. Ole iloinen kun vauvasi nukkuu yöt, tilanne saattaa muuttua kun ikää tulee lisää... Jos paino nousee ja pissa- & kakkavaippoja tulee entiseen tahtiin, niin kaikki on ok eikä se maito mihinkään enää lopu!

Minä pumppasin vastaavassa tilanteessa pahimmat pingotukset aamulla kun heräsin. Sitten syötin vauvan jotta hänen oli helpompi syödä kun ei suihkunnut niin kovin. Pumpatun (pieni määrä) maidon annoin samalla syötöllä pullosta tai pakastin. Muutamina öinä kun vauva söi vain toisen rinnan pumppasin syötön päätteeksi toisen rinnan ja säästin maidon aamuun. Viimeistään viikossa minulla muistaakseni nuo määrät aina tasaantuivat. Tosin jossain vaiheessa pidin pumppaamisella myös tietoisesti yllä pientä ylituotantoa jotta sain maitoa kerättyä pakkaseen.

Yhteistyössä