yösyöppö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä neuvoksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä neuvoksi

Vieras
Vauva menee iltaisin nukkumaan n. klo 21.Nukkuu ihan hyvin klo 01.00 asti jonka jälkeen syö pullollisen maitoa tunnin välein klo 02.00- 07.00.Ikää on 10kk,päiväruokailu sujuu hyvin ja vauva on kylläinen.Iltapalaksi on yleensä sekä hedelmää että puuroa ja vielä pullollinen maitoa ennen nukahtamista.vaavi on normaalipainoinen,iltahetket ennen nukkumaan menoa rauhallisia jne.Mutta mikä neuvoksi ettei tarvitsisi yöllä maitoa antaa?En nyt ole kahteen vuoteen nukkunut enempää kuin max 4 tuntia/alan olla melko väsynyt heräämään näihin yösyöttöihin.Päivät olen lapsen kanssa kotona,ja alan olla niin väsynyt etten kohta jaksa.

Minä pidin tyttärellemme jonkinlaisen unikoulun hänen ollessaan 10 kk. Meillä nukuttiin kuten teilläkin nyt: alkuyö mukavasti, mutta puolenyön jälkeen herättiin syömään lähes tunnin välein. Loppuaikoina ennen unikoulua heräämiset vielä tihenivät entisestään, joten päätin tehdä asialle jotain. Kuitenkin kyseessä oli vain tottumus, tytöllä ei tosiaankaan ollut nälkä.
Meillä ""unikoulu"" onnistui tosi helposti. Kun tyttö ensimmäisen kerran yöllä heräsi, tein kaikkea muuta paitsi syötin. Kanniskelin, hyssyttelin, tarjosin vettä, silittelin, lauleskelin. En siis täysin noudattanut perinteistä unikoulun kaavaa. Ensimmäinen yö oli pahin, toisena yönä tyttö heräsikin vain kaksi kertaa ja toistin edellisen yön kuviot. Kolmantena yönä meillä nukuttiin jo 8 h putkeen.
Ei siihen tarvita muuta kuin itsekuria ja tahtoa. Itse pelkäsin unikoulun epäonnistuvan ja minun väsymykseni kasvavan entisestään, mutta onneksi niin ei käynyt. Myönnän kyllä, että meillä homma hoitui yllättävänkin helposti.

mulla ei ole neuvoja, ilmoittaudun vain kohtalotoveriksi. vauva tosin nyt ""vain"" 8,5 kk. meillä aloitetaan syöminen n. klo 23 ja siitä sitten 1-2 h välein aamuun saakka. maitoa menee 400-600 ml yössä. aivan liikaa siis...
viime yönä taistelin tutin kanssa niin kauan, että sain pidettyä edes 3 h välit. täytyis varmaan kokeilla nukkujan temppuja... mites nukkuja; huusiko vauva paljon niinä kahtena ekana yönä?
ajattelin, että pitääkö ""muuttaa"" muualle makkarista muutamaksi yöksi jos alkaa näitä toteuttaa..

kyselin jo neuvolasta unikouluvinkkejäkin, mutta kun ahdistaa tuo ajatus huudattamisesta...

Täällä tyttö reilu 6kk ja yösyötöt lopetin kun neiti täytti 6kk.
Ekana yönä heräs kolmen maissa (menee nukkumaan ysin maissa) ja alko huutamaan (ei vielä ihan täysii...) sit paijasin ja annoin vettä aventin taikamukista. Tunnin ajan motkotti pinniksessä ja sit nukahti. Sen jälkeen ei pahemmin ole heräilly paitsi nyt kun oppi ryömimään ni on liian tylsää vissii nukkuu koko yötä =/
Mutta nyt en anna edes vettä enää vaan käännän takas masulleen ja pidän kättä selän päällä hetken. Ja jos huuto yltyy ni eiku likka syliin hetkex ja takas nukkumaan heti ku on rauhottunu.

Meillä ei onnex isäntää haittaa toi huuto...ei siis kuule sitä olleskaan!!!

suosittelen että opettelette päivisin juomaan mukista tai nokkamukista ja jätätte tuttipullot kokonaan pois.

Unikoulu sujuu useinmiten yllättävän helposti, kuten joku täällä mainitsikin. Kannattaa kokeilla. Huudattaa ei tarvitse, muttei joka inahdukseenkaan vastata.. Meillä vauva otettiin yöllä syliin, silittelin ja pidin vieressä, mutta maitoa en antanut. Sitten kun mikään näistä ei auttanut, kävimme juomassa mukista vettä. Viikossa vauva oppi nukkumaan yöt ja olemaan syömättä ja juomatta. Unikoulu sairaalassa otsikon alta löytyy linkkin hus:in sivuille, siellä on paljon hyvää tietoa!

Ensimmäisen vastaajan kanssa samaa mieltä! Itse teimme ihan samoin, vaikkakin jo vähän aiemmin. Hyvin meni eikä enää äitiäkään väsytä :-)
Jouduttiin kyllä jonakin yönä itkettämään lasta aika tavalla... mutta tuskin traumatisoitui siitä. Iloinen ja luottavainen tyttö on!!

No oiskos teillä vinkkejä kaksosten kotiunikoulun/tassuttelun pitoon?

Virkistykö teidän vauvat yöllä jos eivät saaneetkaan maitoa rinnasta/pullosta?

Mua mietityttää että jossei nukuta ollenkaan ja rytmit menee niin sekaisin et päivällä sit nukutaan ja yöllä valvotaan. Sanokaa joku ettei näin käy..

minulla on kohta 9 kuukauden ikäinen poika jolla on sama meininki.olen antanut tutin kun yöllä herää,ja jos ei ole riittänyt olen yrittänyt vedellä.neuvolassa neuvottiin minua että antaisi isän syöttää lapsi,kun yleensä minä olen pojan syöttänyt.jos muka ei haluaisi isältä maitoa..?en tiedä en ole kokeillut.sen olen pistänyt merkille että jos vielä tämän ikäinen nukkuu kahdet päikkärit niin yötkin nukkuu paremmin,ja joskus on jopa mennyt niin kivasta että yhdellä syötöllä olen päässyt.ajattelin että ensi yönä kun poika herää nostan sen vierelle nukkumaan ja annan tutin ja yritän sitä kautta kehitellä jotakin.ja tietenkin se viimeinen vaihto ehto on että mennään itkun kanssa vieroitus läpi.muutama yö sitä kestää ennenkuin lapsi totuu.niin olen ystäviltäni kuullut.tsemppiä ja jaksamista!!

Ikää vauvalla 6kk ja herää klo 23, 01, 02, 03, 04, 05 ja 8.30. Syö joka kerta herätessään. Päiväruokailut sujuu heikosti ja siitä tuo varmaan johtuukin :-/ Alkaa vaan äiti olla aika väsynyt. Neuvolassa neuvoivat laittamaan omaan huoneeseen - kolme yötä kokeilin ja huusi, huusi ja huusi. Palasi takaisin äitin viereen ja ensimmäisen yön oli vielä levottomampi kuin ennen eri huoneessa nukkumisen kokeilua. Olen tosi väsynyt, enkä meinaa millään jaksaa tehdä päivittäisiä töitäni... Mikä neuvoksi?

Meilläkin on kaksoset ja oikeastaan vain toinen vauva oli ""hankala"" yöheiräilyineen. Ei virkistynyt herätessään, silittely/tassuttelu/tutti auttoi, joskus kyllä toinenkin vauva heräsi tähän meidän unikoulusysteemiin, mutta aika nopeasti, muutamassa yössä edistyimme ja näin ollen jaksoimme sen rumban viedä läpi. Ja kyllä kannatti!!!
t. minna

Yhteistyössä