Yösyömiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 8 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
8

8 kk

Vieras
Moi! Onko täällä muita, joiden vauvat vielä 8 kk:n iässä syövät öisin monta kertaa? Meillä poika tulee tällä viikolla 8 kk ja syö edelleen 2-4 kertaa yössä. Muutenkin heräilee usein iltayöstä, mutta tällöin auttaa yleensä olkapäälle nosto ja röyhtäytys (tulee yleensä ryökäisyjä ja vähän oksennusta), syliin ottaminen tai taputtelu. Yöheräilyyn ei kuitenkaan tahdo auttaa muu kuin tissi. Huuto yltyy aivan hysteeriseksi ja poika alkaa yskimään ja tuntuu, että äänikin aivan loppuu, jos ei tissiä saa. Unikoulua olen usein ajatellut pitää, mutta se on tyssännyt siihen, että pelkään, ettei musta oo huudattamaan vauvaa. Pelkään, että joudun kuitenkin lopulta antamaan periksi eikä vauva opi ikinä nukkumaan. Onko kenenkään vauvat lopettaneet itse yösyömisiään vai unikoulu kuitenkin pakko joskus toteuttaa?

Nostetaan kun ei ole tullut vastauksia...

Meillä lopetti tyttö yö syönnit jo 2kk iässä, mutta aattelin tässä että miten poikasi syö päivällä? Onko tissillä vai joko syö kunnolla kiinteitä? Kerroppa pikkasen tuosta ruokailusta päivällä niin varmaan saat neuvoja.

meillä 9 kk ikäinen vauva ja syö yöllä vielä 3 krt. välillä oltiin jo siinä mallissa, että söi yöllä vain 1 kerran, mutta sitten tuli rs-virus ja taas palattiin vanhaan... :(

meillä vaikuttaa tuo maidon lipitys yöllä ihan selvästi aamupäivän ruokailuihin (mm. aamupuuron syöntiin). siitä yritetäänkin kohta aika päättäväisesti eroon. mutta perinteistä unikoulun pitoa en ryhdy toteuttamaan. aion tehdä niin, että teen mitä tahansa muuta (silitän, hyssytän, otan vaikka syliin) mutta en anna ruokaa sinä aikana kuin on päätetty.
Meillä sanoi täti 8 kk neuvolassa, että 8 kk ikäisen pitäis 6 h pystyä nukkumaan syömättä. ei välttämättä sen pidempään, koska imeväisikäinen on kuitenkin. mä oon päättäny yrittää ajoittaa tuon 6 h välille 00-06. näin saisin itsekin pisimmät yhtäjaksoiset unet.
katotaan miten onnistuu...

Meilläkin yhdessä vaiheessa söi 2-3 kertaa. joskus puolivuotiaana nukkui jopa koko yön ja nyt (reilu 8 kk) syödään iltapuuro 21 maitoa sänkyyn 00 ja aamumaito 5-7 välillä. ite lasken että syö kerran yössä (siis tuo 5-7 syönti).

muistan lukeneeni että lapsi jaksaa nukkua yönsä vastaisuudessakin niin hyvin kuin on edes kerran mennyt, eli ap:n tapauksessa pitäisi selvitä kahdella syötöllä... vaatii varmaan viikon verran sitkeää takaisin nukuttamista mutta eiköhän se siitä

mulla siis edessä koko aamumaidon poisjättäminen.. huoh!

Oona

meillä vauva 7kk:n, kun hampaita tuli minä tyhmänä annoin yö-huutoihin maitoa. Noin viikko meni niin maito on yöllä taas pois kuvioista. Tottahan sitä huudettiin, mutta ahkerasti vain tuttia suuhun ja päänsä pitää niin kyllä se siitä. En nostanut edes sängystä pois, vaan hyssyttelin sinne päin. Eli pientä unikoulua käytiin, rankkaahan se oli mutta kyllä kannatti. Nyt nukahtaa itse kun laittaa sänkyyn tutti suussa. Kannattaa kokeilla.
Stemii kaikille:)

Oma poikani lopetti yösyönnit aika tarkkaan 8kk iässä muutama viikko sitten. Meidän kohdalla yösyönnit loppui samalla kun lopetin imetyksen. Kun vielä imetin, poika söi yleensä 1-2, pahimmillaan 6 kertaa yössä ihan tuonne asti kun yösyöntiä harrastettiin. Ei meilläkään silloin muu oikein auttanut huutoon kuin tissi. Olen joutunut antamaan korviketta lisänä pojalle 3kk ikäisestä alkaen, mutta koskaan en yöllä tarjonnut pullosta maitoa. Päiväimetykset väheni aluksi pikkuhiljaa ja lopulta imetin enää vain öisin/ aamuyöstä kun poika heräsi. Maidon määrä oli varmasti lopulta niin pieni, että kai poikakin ajatteli, ettei tuon takia viitsi herätä syömään ;) Niinpä ne yösyönnit jäi ja tutti on alkanut kelpaamaan yöllä jos heräilee. En toki suosittele kenellekkään imetyksen lopettamista, että saisi yösyönnit loppumaan, meidän kohdalla vaan meni näin...

Päiväsyömisistä sen verran, että meillä syödään aamu- ja iltapuurot ja päivällä purkki kasvissosetta ja purkki lihasosetta. Ja aina soseen päälle imetän sen verran mitä huolii. Päivisin ei yleensä tahdo tissi oikein maistua.
Meillä syötiin 2kk:n ikäisestä 4kk:n ikäiseksi öisin ekan kerran aamuyöstä, mutta sitten alettiin yhtäkkiä syömään jo yhdenkin maissa. Nykyään syödään miten sattuu. Viime yönä esimerkiksi puoli yhdeltä, kolmelta ja puoli seitsemältä. Iltapuuro syödään puoli kahdeksan jälkeen iltaisin ja tissiä päälle.
Tuttia poika ei huoli (eikä pulloa), joten sitäkään ei voi yöllä tarjota.
Lähinnä mua kiinnostaisi se, voiko vauva tässä iässä vielä jättää itse yösyönnit pois.

Meillä vähän vajaa 8kk ja syö yöllä yhden kerran korviketta. Ennen kuin aloitin unikoulun niin heräsi viisikin kertaa, silloin vielä imetin. Päätin että loppuu tollainen tapa koska se oli sillä vaan tapa eikä nälkäänsä syönyt. Oli aika rankka unikouluvaihe mutta se kannatti. Imetys kyllä loppui aika pian sen jälkeen koska maidon tulo alkoi hiipumaan kun en antanut imeä enään niin tiuhaan.

Yhteistyössä