Yömaidosta ja tuttipullosta luopuminen

01.08.2008
174
0
16
Meidän esikoinen on nyt 11 kuukauden ikäinen ja herää kerran yössä (klo 3-4) pullolle. Eikös yöheräilyjen pitäisi tässä vaiheessa olla jo historiaa? En tajua, miten meillä on valuttu takas yösyömisiin, kun kuuden kuukauden iässä näytti siltä, että nukkuu yöt kokonaan ihan hyvin :headwall:
Ensi yönä sitten kokeillaan ekan kerran ilman maitoa... Rauhoittuuko suosiolla takas nukkumaan vai pitääkö pari tuntia ensin kanniskella huoneesta toiseen...

Toinen juttu, mikä luonnollisesti taaperovaiheen lähestyessä pistää miettimään, on tuttipullosta luopuminen. Yömaito tuskin auttaa pullosta luopumiseen... Missä iässä teillä on onnistuttu luopumaan pullosta ja onko se tapahtunut jotenkin vaiheittain? Mukista meillä yritetään hörppyyttää vaihtelevalla menestyksellä päivisin, mutta koska se ei aina onnistu, halutaan taata nesteen saaminen tuttipullolla.

Kertokaahan kokemuksia, missä iässä ja millaisen väännön kautta olette onnistuneet? Kuinka vähällä nesteellä noin vuoden ikäinen tulee toimeen, riittääkö hörpyt ruuan yhteydessä?
Kiitos :heart:

Meillä on poika nyt 9.5 kk ja ollaan oltu reilu viikko ilman yösyöntiä. Ensimmäisenä yönä itki noin puoli tuntia ensimmäisellä heräämisellä, välillä rauhoittui, välillä itki enemmän. Olisiko herännyt noin kolme kertaa eka yönä ja siitä aina yö yöltä mentiin parempaan suuntaan. Meillä tuota vieroitusta on hoitanut mies ja mun ei ole kärsinyt mennä kuvioihin tai jos menen niin poika pillastuu tyystin. Minä imetän ja siksi minun näkeminen yöllä on pojalle vaikeaa. Edelleenkin imetän, mutta vain päivisin. Noin viisi yötä heräili, mutta yleensä rauhoittui kun kävi vain laittamassa makuulle ja jos ei rauhoittunut sitten piti antaa pari hörppyä vettä nokkamukista. Nyt ollaan nukuttu kolme täyttä yötä putkeen.
k040.gif

Minä olen sitä mieltä että jos muutoksia öihin haluaa niin ne on vanhemman vaan päätettävä ja tehtävä. Vauva ei kovin helposti muuta itsestään totuttua tapaansa miksikään muuksi. Vaikeaahan se varmasti aluksi on ja minäkin sulattelin yötissin lopetusta viikon ajan päässäni ennen kuin olin itse valmis siihen. Meillä ainakaan ei ole yösyönnille enää tarvetta, koska poika vetelee yöunia noin kymmenen-kaksitoista tuntia, eikä ole mitään hätää enää kun oppi ettei tissiä yöllä tipu. Tuo yösyönnin tarve riippuu varmasti lapsesta ja voihan se olla jotku vauvat tarvitsee aamuyöstä vielä yhden syönti kerran.

Nokkamukista meillä juodaan päivisin vettä. Pulloa ja korviketta tuo ei ole huolinut koskaan. Ja meillä tuohon nokkamukiin oppiminenkin oli todella kovan työn takana, mutta oppi kuitenkin. =)

Tsemppiä ja Onnea yösyönnin lopettamiseen.
k025.gif
hyvin se menee kun jaksaa vaan olla sinnikäs!

Esikoinen nukkui alusta asti hyvin, 4½kk iästä läpi yön, mutta 8kk iässä tuli kasvupyrähdys ja ns. aamumaito tuli mukaan kuvioon. Alkuun söi siinä neljän maissa, mutta vähitellen venytin niin, etten ennen viittä tissiä antanut. Tuon syönnin jälkeen poika nukahti samantien ja nukkui noin yhdeksään, joten en nähnyt tuota aamumaitoa ongelmana. Vuoden iässä loppui imetys ja n. 1v3kk asti poika joi tuon aamumaidon pullosta, sitten vaihdoin pullon nokkamukiin eli tarjosin nokkamukia aamuisin; poika ei sitä huolinut ja sen koommin ei aamumaitoja juotu.

Nyt pikkukakkonen on 8kk ja söisi mieluusti tissiä parikin kertaa yössä. Viime yönä yhden paikkeilla en sitä kumminkaan antanut vaan sain pohjan silittelyllä ja "tassuttelulla" nukahtamaan. Meillä ei isä poikaa saanut rauhoittumaan, joten jää taas ihan mulle nuo yölliset rauhoittelut. Aamumaidon annoin ja sillä nukkuikin sitten yhdeksään. Pojalle on tullut eka hamams ja saattaa olla, että tuo tissin kaipuu liittyy noihin hampaisiin, esikoiselle ei noin aikaisin hampaita tullut. Saa nyt jatkossa nähdä miten saatais yösyömiset loppumaan. Aamumaito siinä kuuden aikaan ei ole kyllä jatkossa pahasta, kyllähän silloin vauvalla saattaa olla jo nälkä. Ajattelin pikkuhiljaa alkaa poika totuttelemaan paremmin korvikkeelle ja jos sitä sitten jatkossa antais illalla, voisi auttaa tuohon yösyöntiin. Esikoinen sai iltaisin tissin jälkeen vähän lisämaitoa, pikkukakkonen ei ole juuri korviketta juonut. Ajattelin yrittää antaa maitoa suoraan nokkamukista eli ei otettais enää pulloa kuvioihin, päivisin meilläkin poika juo taikamukista vettä.

Meillä pullosta ollaan pikkuhiljaa luopumassa, kun tytön 1-vuotis päivä lähestyy. Päivällä en ole enää pulloa antanut kuukauteen. Aluksi jätin yhden pullosta syömisen pois, sitten toisenkin. Jätin siis pullon vaan pois ja tuikkasin päikkäreille ilman. Pari ekaa kertaa kitisi ja rauhottui tosi pikkuisella käveleylenkillä.
Nyt syödään pullosta enää illalla nukkumaan mennessä. Olen päättänyt että kunhan tavallinen maito rupee menemään kunnolla, loppuu NANin syöminen ja pullot katoaa kaapin kätköihin. Katotaan miten käy...

Yösyömiset lopetin noin 9 kk ikäisenä, muutamana yönä sain istua sohvalla kitisevä tyttö sylissä, mutta päästiin maidosta eroon.

Mukavaa, kun vastailette =)

Tuttipullosta luopuminen näyttää etenevän paremmin kuin osattiin ikinä edes kuvitella. Eilen kokeiltiin ensimmäisen kerran elää päivä niin, että annetaan maitoa pullosta ainoastaan aamulla ja illalla puuron yhteydessä. Aamulla annettiin 50ml ja illalla 120ml. Yllättäen muiden aterioiden yhteydessä poika ei osoittanut kaipaavansa totuttua maitoannostaan vaan lasista hörpätty vesi riitti. Yölläkään ei varsinaisesti herännyt vaan vasta viideltä, joten hip hip hurraa, ehkä meidän ei enää tartte kantaa kaupasta korviketta!

Mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa =)

Meilläkin neiti kohta 11k ja yhdessä vaiheessa jo näytti siltä että nukkuu yöt kokonaan aamuun saakka, mutta viimeaikoina on kyllä joutunu taas sen aamumaidon antamaan että jatkaa uniaan. Maidottelu tapahtuu n.klo 05-06 välillä ja sitten nukkuukin klo 08-09:ään.
Itsekkin olen ajatellut että tuosta aamuyön maidosta pitäs päästä eroon, mutta kun kerran uni maistuu sen jälkeen noin hyvin, en jaksa vielä stressata.
Kai se aikanaan loppuu tuokin :)

Meillä syödään yöllä pullosta 2dl maitoa... Kohta tulee 1-v. täyteen ja ois oikeesti aika yösyömisen loppua. Päivän aikana juo päikkäreille mennessään sen vajaa 2dl, eli aamupäivällä ja iltapäivällä ja sit vielä ennen nukkumaanmenoa. ELi miten siis meinaatte maidon saannin turvata pullon jälkeen? Nyt on menny niin kivasti aika hyviä määriä. Katsotaan milloin jaksaa ottaa hoitaakseen sen yösyötön...

Jossain keskusteltiin, että takaisin tulleet yöheräilyt ja -syömiset johtuu kasvupyrähdyksestä (?)

Viime yönä herättiin puol viideltä ja koska meikäläinen ei siihen aikaan kahvinkeittoon nouse, annoin pitkin hampain maitoa ja sain pojan vielä just ja just laitettua parin tunnin jatkounille. Huoh. Onko se vaan uskottava, että vauvat harvemmin nukkuu kymmenen tunnin yöunia? Eli meidän pitää laittaa poika nukkumaan vasta yhdeksän jälkeen illalla, että saatais kaikki nukkua edes kuuteen asti? Kovasti ollaan tankattu puuroa iltaisin mutta ei sekään tunnu auttavan yöunien pituuteen.

:/

Pauliina
Kun maitoa vähennetään, me annetaan sen tilalla enemmän jogurttia, viiliä ja sen sellaista. En tiedä, onko tämä ohjeistuksen mukainen tapa ja neuvola on vasta kuukauden kuluttua. Pitää siellä sitten kysyä!

Tosta maidon juonnista vielä sen verran että meillä neiti ei juo kuin sen 2dl aamuyöstä!! Kun ei kelpaa, ni ei kelpaa.. Olenkin sitten korvannut just viileillä tms., puurojen kautta ja ruokien sekaan lisään maitoa edes sen pienen lirun, jonka siihen voi laittaa tekemättä siitä velliä :) Neuvolassa ei ainakaan ollut huolissaan kun saa sitä maitoa sit muualta. Olen nyt jo totutellutkin ihan tavalliseen maitoon pikkuhiljaa juuri noiden puurojen ja ruokien kautta, että josko kohta jo kokeiltas juoda ihan suoraan ja jospa se maistuis neidistä paremmalle ku nuo tuttelit :)