Alkuperäinen kirjoittaja rankkaa aikaa:
Tosiaan jos lapsi muistaa ja kertoo mitä on nähnyt niin silloin ei yökauhukohtauksesta ole kyse. Meillä lapsi ei siis edes tuntenut minua ja huusi ja kiljui että mene pois ja kuka sä oot. Silmät on kuin teevadit ja katse poissaoleva, katsoo niin kuin läpi. hikinen tietty huutamisesta ja pelosta. Haluaa syliin ja sit samoin tein pois. Juksee ympäri kämppääjotain karkuu.
Oikeasti ensimmäiset kerrat pelästyttää vanhemmat, mut kyse ei todellakaan ole huonoista kotioloista tai mistään sellaisesta. Mulle kaveri kerran heitti et mitä sä olet tehnyt tuolle lapselle kun on tuollainen ihan kuin joku riivattu ( oli meillä yötä silloin ) Tällaista voi tosiaan kuulla sellaisilta ketkä ei ole koskaan aikaisemmin kyseisestä kauhukohtauksesta kuullut mitään.
Ei se tosiaankaan ole kiinni huonoista kotioloista. Mun mielestä sellaisesta, että lapsen aivotoiminta ei jotenkin "rauhoitu" uneen, niinkuin pitäisi.
Meillä on muitakin lapsia, eikä myöskään huonot kotiolot, vaan tämä yksi on saanut näitä kohtauksia.
Ehkä toi on perinnöllistä. Minä olen ollut unissakävelijä pienenä. Aikuisenakin, olen kärsinyt aina todella pahoista uniongelmista.