Yölamppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mlm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mlm

Uusi jäsen
07.04.2006
14
0
1
Mitä mieltä olette yölampun käytöstä, voiko kirkkaasta läpiyön valaisevasta lampusta olla haittaa lapselle? Tyttäreni, kohta kolme v. vaatii kirkkaan yölampun ja minua vaivaa se, kun itse en voisi kuvitellakaan nukkuvani valossa.Hän yllä vetelee normaalit unet välillä heräämättä.

Kirkkaan lampun ollessa päällä ei uni ole välttämättä niin hyvää kuin olisi pimeässä. Joku hormoni ei erity valoisassa, en muista mikä.

Mitäs jos kävisitte sammuttamassa kirkkaan valon kun lapsi on nukahtanut, ja laittaisitte himmeän valon päälle? Meilläkin oli kausi, jolloin kirkas valo piti jättää päälle, mutta nyt ei tarvitse olla enää ollenkaan lamppu päällä.

Tästä oli just jossain ulkomailla (englannissa tai usassa) tehty tutkimus, että naisilla lisääntyy rintasyöpä, jos nukkuvat liian valoisassa. Tällä oli jotain tekemistä sen kanssa, että elimistön hormonit erittyvät yö-päivä-rytmin mukaan ja yöllä siis pitää olla pimeä. Jos nukkuu liian valoisassa, niin kroppa ei tiedä onko yö vai päivä ja hormonitoiminta sekoaa just sen verran, että pitkässä juoksussa siitä voi kehkeytyä jopa syöpä.

Tässä jutussa lekuri itse selitti, että pitää lapsillaan noin 5 watin yövaloa ja sen ei pitäisi olla pahasta, mutta nää tavallisimmat 7 watin lamput jo on.

Itse olen todennut parhaaksi tavaksi, että pidän lastenhuoneen oven raollaan kun ovat menossa nukkumaan, jolloin käytävästä tulee valoa lastenhuoneeseen ja käytävän valo sammutetaan sitten kun aikuiset menevät nukkumaan. Meillä katuvalot valaisevat sen verran, että vaikka verhot ovatkin kiinni, niin sisälle tulee sen verran valoa, ettei ole ihan pilkkopimeä. Jos lapsi herää yöllä, niin näkee kuitenkin vielä tulla äitin ja isin viereen nukkumaan.

meillä ei tyttö kans ole suostunut nukkuun pimeässä. ostettiin semmoset tähtilamput, tähtiä roikkuu narussa :)
mut nyt alko hirvittään tuo syöpä hässäkkä, ku ne on aika valoisat, pitäisköhän mun käydä sammuttaan ne ku nukahtaa? tyttö kyllä nukkuu välillä tosi levottomasti ja oon miettiny et vois johtuu siitä valosta, ettei siis nuku sitä syvää unta? joku viisas ku tänki asian osais selostaa..

Meillä 3v tyttö saattaa herätä yöllä ja itkee jos on liian pimeää. Olemme ratkaisseet asian laittamalla yövalon (pistorasiaan tökättävä) keittiöön, josta se antaa aavistuksen valoa kaikkialle, ei häiritsevästi. Näin ei pelota sitten herätä yöaikaan.

Hei!

Meillä poika nukkuu ihan pimeässä, ei olla harkittukaan yölamppua. on nyt 3,5 vuotta, eikä ole ikinä sanonut, että pelkää pimeää. jos on kysynyt, miksi nukkumaan mentäessä on pimeää, olen vain sanonut, että pimeässä on hyvä nukkua. Välillä tuntuu että lapsia turhaan pelotellaan pimeällä. Hyvä olisi tottua siihenkin. Jos lapsilta aina kysellään, pelkäätkö pimeää, niin kai he alkavat luulla, että pimeää pitääkin pelätä. Mä yritän suhtautua rauhallisesti kaikkeen, kun meidän poika muutenkin pelkää kaikkea liian herkästi.

Veera

Ei meillä ole lastenhuoneessa mitään erityistä yövaloa, vaan käytävässä palaa valo ja pojan huoneen ovi on raollaan, niin hieman tulee valoa. Joskus tosi pimeinä syys- ja talvi-iltoina laitetaan sellanen tosi pieni pistorasiaan tökättävä valo päälle.
Niin ja poika 2,5v.