yökupeksija vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kremlin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kremlin

Vieras
Onko kellään mitään tietoa voiko tälläisen 8viikkoisen pikkuneidin rytmiin vaikuttaa? Nukkuu hyvin kuusi tuntia putkeen jahka neidin saa nukkumaan, mutta siinä se ongelma onkin. Aina ei edes kiukutella eikä itkeskellä paitsi jos tyhmä äiti ei ymmärrä seurustella. Siis kun neiti nukahtaa aina vasta yhden kahden paikkeilla aamuyollä. Muutenkin tyttö nukkuu aika vähänlaisesti, pääasiassa ottaa pieniä tirsoja illasta eteenpäin. Massu on täynnä ja muut asiat kunnossa, mutta aina herää kun koittaa laittaa sänkyynsä ja sitten siellä ollaankin silmät seljällään eika unesta tietoakaan. Pitääkö tässä vain odottaa, että neidin rytmi itsellään korjaantuu vai auttaako tähän jokin? Alkaa itseä väsyttää nämä aamuyön tohinat. Olen koittanut herättää aamulla aiemmin ja pitää hereillä alkuillasta, mutta ei se auta, tulee vain ärtyneeksi. Samaa menoa oli jo silloin odotuaikana, neiti oli aktiivisimmillaan puolenyön aikaan ja hipihiljaa aamut ja aamupäivät. Onneksi sentään nukkuu sen kuusi tuntia mikä on ruhtinaallista unta minulle, mutta toivoisin että voitaisiin mennä edes puoleltaöin nukkumaan eika vasta aamuyön tunteina.

Ei kai noin pienen vauva unirytmiä kannata /voi yrittää muuttaa. Itse ne ainakaan yrittäisi, kun hän kuitenkin nukkuu niin hyvin, sitten kun nukkuu. Asia korjaantunee itsestään. Jos ei korjaannu, niin vähän vanhempana yrität aikaistaa päivää jo aamusta alkaen.

jaah, kuulostaa mun kahden lapsen kokemukselta aika tavalliselta 8 viikkoselta. Hyvä jos saat jo yhdeltä nukkuun ja tuo ilta"valvominen" ettei oteta kun sen 5min torkkuja, sen että just saa sänkyyn ni jo herää on ihan tavallista. Rytmi korjaantuu yleensä sit itsestään, iltoihin voi ottaa käytöön iltarutiinit jotka alottaa aina samaan aikaan vaikka sit tulis sängystä "palautuksia" vielä monta kertaa mut meillä ainakin alko sitä myöden sit nukkumaanmeno aikastua.

Ei kai tässä sitten auta kuin odottaa, että ikä tekee tehtävänsä. Pitää varmaan sijoittaa dvd-kokoelmaan että saa sitä ikää odotellessa jotain tekemistä aamuyön tunteina. :)

Meillä neiti on nyt 3kk ja edelleen mennään hänen tahtiin. Yöunille vaivutaan n. klo24 ja siitä seuraava syöttö n klo 4 jne. en ole vielä raskinut alkaa kovin rytmiä sääteleen vaan vielä hiukan odotan josko itsestään alkais muuttuun pienellä avustuksella, juuri nuo iltarutiinit on hyvä. Huomaan että parempaan ollaan menossa koko ajan.

Vauvoilla ei ole käsitystä yön ja päivän eroista. Myöskään keskushermosto ei ole vauvalla vielä valmis "opettelemaan" mitään rytmiä.

Olen ymmärtänyt, että kolmen kuukauden iässä voisi aloitella pehmeästi sitä rytmin hakua. Mm ilta- ja aamuruutiinien kautta. Säännöllinen rytmi muutenkin helpottaa vauvan ja lapsenkin arkea.
Ainakin meillä neiti 6vk on kärttyinen kuin ampiainen, jos rytmit sekoaa ja sitten alkaa uniongelmatkin. Kylässä ollessa neiti ei malta nukkua ja sitten tuleekin iltaa kohden yliväsymys...
Välillä öisin kuuluu hillitöntä ähinää ja ääntelyä, mutta en mene neidin huoneeseen kuin selkeästä "pyynnöstä" ja aina tuo on huoneeseensa lopulta nukahtanut. Ainakin meillä on selvä sävyero äänessä tahdotaanko kaveria vai öristäänkö itsekseen. Itkun ääniin tietenkin meillä reagoidaan aina, vaikka se olisi unissaankin tuotettua. Välillä on yövalo päällä ja välillä ei, kokeillaan kumpi juuri sinä yönä miellyttää neitiä enemmän.
Ja tällä tyylillä saatiin neuvolakorttiin merkintä "tyytyväinen lapsi". Eikä vanhemmatkaan stressaantuneita ole...

Eikös meillä jo ollutkin lasta tehdessä tiedossa, ettei se vauvan rytmi ihan heti istu perheen rytmiin? Vauvantahti on paras tahti ja kyllä se vielä muuttuu samaksi perheen kanssa!

Mä en ainakaan edes odota säännöllistä rytmiä ennen 4kk ikää. Vaikka meillä jo jotain säännöllistä pohjaa onkin ollut alusta asti, niin kylläpä vain se voi milloin tahansa keikahtaa mihin tahansa suuntaan. Ja keikuttu meillä onkin :-) mutta palattu aina vanhaan rytmiin takaisin.
Jos vauvantahti vie kokonaan mahdollisuuden uniin (esim. perheessä muitakin lapsia tarpeineen), niin kannattaa ihan reilusti pyytää apua. Väsynyt äiti ei ole lapsenkaan etu!

Meillä on 2kk ikäinen tyttö, joka nukahtaa yöunille 22-01 välillä. Nukkuu sitten yön 2-5 tunnin pätkissä. Päätin eilen että klo 20 hökjeen aletaan viemään aina omaan sänkyynsä jos/kun torkahtaa syliin. Eilen sitten klo 20:30 vein sänkyyn, missä hän heräsi kauhealla huudolla puoli tuntia myöhemmin. Söi, ja pitelin sylissä kunnes nukahti klo 22, ja sen jälkeen jäikin yöunille sänkyynsä. Eli tosi kivasti meni. Yöt hän nukkuu aika hyvin, syö vain välillä. Olen ajatellut että 3 kk:n iässä aletaan tuota rytmiä päivisinkin hakemaan enemmän, että päiväunet ja syönnit olis samoihin aikoihin joka päivä...

Meillä kanssa nukahdetaan klo 24.00-01.00 ja heräillään pikaiselle äidinmaidolle perhepedissä noin klo 03.00, 06.00 ja 09.00. Nukkuisi puolillepäivin, mutta herätetään viimostaan klo 10.00 no joskus 11.00 jos meitäkin väsyttää...

Neiti 5 kk ja nukkuu kahdet pitkät päikkärit n.klo 13-15.00 ja 17.00-18.00/19.00. Joskus vielä pikku tirsat n. 21.00. Näin nukkunut jo varmaan pari-kolme kuukautta!

Eli yökyöpeli on meilläkin. Ehkä sitten joskus aikaistuu. Pitäis varmaan vähennellä iltapuolen torkkumisia...

Yhteistyössä