Yökuivaksi opettelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumivaippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muumivaippa

Vieras
Siis tiedän kyllä että on hormoneista kiinni, mutta kai tuota voi jotenkin yrittää harjoitella silti? Kuopus on 4 ja edelleen on yövaippa ääriään täynnä joka aamu... vaivaa selvästi lasta, kun tahtoisi olla jo "iso". Eli kertokaapa kikkakolmosia, joita voisi kokeilla?

Ollaan välillä koitettu vain jättää vaippa pois, mutta sitten on puolestaan sänky pissassa. Iltajuomista rajoitettu, ehdotettu että kävisi pissalla yöllä jos tulee hätä (on ollut päiväkuiva jo 2 vuotta). Lapsi on aina ollut melko huono nukkumaan ja ihan viime aikoina vasta alkanut nukkua suht. täydet yöt, eli ei houkuta alkaa herätellä pissalle varta vasten...

Vaippa on koko elämänsä aikana ollut ehkä 2-3 kertaa kuiva aamulla.

Eipä tuossa auta oikein muu, kuin herättää lapsi käymään pissalla öisin. Näin olen kuullut joissain perheissä tehtävän. Jos vielä 5-vuotiaana on yövaipat tarpeen, niin silloin käsittääkseni aletaan kokeilemaan lääkitystä ja ehkä myös sitä hälyttävää alustaa.

Meillä lapsesta tuli yökuiva aivan opettamatta 2-vuotiaana, jo ennen kuin oli täysin päiväkuiva. Hänellä ei edes aamuisin ole kiire vessa. Ei ole ainakaan minulta tuota perinyt, sillä minun on niin lapsena kuin aikuisenakin täytynyt käydä liki joka yö vessassa, tosin yökasteluongelmaa minullakaan ei koskaan ole ollut, vaan olen pissahätään aina herännyt.

Meillä esikoinen oppi yökuivaksi oikeastaan yhdessä yössä kun oli n. 3-vuotias, niin olen siks aivan ihmeissäni tämän toisen kanssa... ei osoita mitään valmiuksia kuivuuteen, siis. Esikoisellakin oli vaippa ollut märkä, mutta sitten yhtenä iltana vain ilmoitti ettei sitä enää tarvitse, eikä tarvinnut. Tuota herättelyä tosiaan vähän vierastan, mutta ei kai se muukaan auta.

Auttaako yöllä herättely 4-vuotiasta lasta oppimaan kuivaksi? Etenkin, jos tuon ikäisellä yökuivuus on vahvasti hormoneista kiinni.

Enpä tiedä, siksi täällä kyselen kokemuksia :) Kaveripiiriin mahtuu ainakin yksi sellainen lapsi, että vaippa oli likomärkä joka aamu, mutta kun se vain jätettiin pois, kastelu vähitellen loppui, kolmessa-neljässä yössä muistaakseni. Oli hänellä ilmeisesti vain jonkin sortin tapa. Meillä tosin ei vaikuttaisi olevan tuosta kyse ainakaan.

Ei kannata herätellä. Yökuivalla lapsella ei normaalisti ole pissaamisen tarvetta yöllä, eli ei joudu heräämään pissalle. On luonnotonta pilata lapsen yöunet sillä, että vie väkisin pissalle, ei se tee lapsesta yökuivaa että pitää varta vasten pissattaa. Kuten itsekin sanoit, se on hormoneista kiinni. Vasta kouluiässä aletaan miettimään hälytyspatjoja ynnä muita konsteja.

Mun lapsi oli viikkoa vaille viiden, kun alkoi olla yökuiva. Siihen saakka vaippa oli pissassa joka aamu. Yritin tuota yöllistä pissallevientiä sillä seurauksella, että tyttö saattoi pissata, muttei itse edes tajunnut sitä. Ja pissasi siitä huolimatta vielä toisen kerran yöllä, sänkyyn. Hän saattoi pissata sänkyyn kaksi tuntia nukahtamisen jälkeen tai puoli tuntia ennen heräämistä, ei siinä ollut mitään säännönmukaisuutta. Laitettiin vaippa takaisin ja annettiin ajan kulua. Neuvolakin oli sitä mieltä, että lapsi tarvitsee rauhalliset ja keskeytymättömät yöunet, eikä mitään yöllisiä vessareissuja väen väkisin.

Yhtäkkiä vaippa alkoi olla aamuisin kuiva. Kun se oli viikon ollut kuiva, jätettiin vaippa pois, eikä yhtään ainoaa pissaa ole sen jälkeen sänkyyn tullut.

[QUOTE="tmp";29244465]En tiedä miten teillä päivällä, harjoitellaanko yhtään pidättämistä? Ei sillä varmaan oo mitään tekemistä tuon kanssa, mutta tuli vaan mieleen.[/QUOTE]

Siis on ollut päiväkuiva jo 2 vuotta, eli osaa kyllä pidättää ja huomaa milloin pitää mennä vessaan hereillä ollessaan. Päiväunilla ei myöskään ole kastellut enää n. 2 vuoteen.

Ei kannata herätellä. Yökuivalla lapsella ei normaalisti ole pissaamisen tarvetta yöllä, eli ei joudu heräämään pissalle. On luonnotonta pilata lapsen yöunet sillä, että vie väkisin pissalle, ei se tee lapsesta yökuivaa että pitää varta vasten pissattaa. Kuten itsekin sanoit, se on hormoneista kiinni. Vasta kouluiässä aletaan miettimään hälytyspatjoja ynnä muita konsteja.

Mun lapsi oli viikkoa vaille viiden, kun alkoi olla yökuiva. Siihen saakka vaippa oli pissassa joka aamu. Yritin tuota yöllistä pissallevientiä sillä seurauksella, että tyttö saattoi pissata, muttei itse edes tajunnut sitä. Ja pissasi siitä huolimatta vielä toisen kerran yöllä, sänkyyn. Hän saattoi pissata sänkyyn kaksi tuntia nukahtamisen jälkeen tai puoli tuntia ennen heräämistä, ei siinä ollut mitään säännönmukaisuutta. Laitettiin vaippa takaisin ja annettiin ajan kulua. Neuvolakin oli sitä mieltä, että lapsi tarvitsee rauhalliset ja keskeytymättömät yöunet, eikä mitään yöllisiä vessareissuja väen väkisin.

Yhtäkkiä vaippa alkoi olla aamuisin kuiva. Kun se oli viikon ollut kuiva, jätettiin vaippa pois, eikä yhtään ainoaa pissaa ole sen jälkeen sänkyyn tullut.

No tämä kuulostaa ihan järkevältä. Meillä on tosiaan nukuttu kunnolla vasta muutama kuukausi, ei innosta alkaa väkisin herätellä uudelleen - varsinkaan kun siitä ei taitaisi edes mitään apua opettelussa olla.

Mutta lapsi käy sääliksi, selvästi inhoaa vaippaa ja sitä että se on joka aamu märkä. On välillä käynyt jopa vaihtamassa vaipan "salaa" kuivaan kun herää aamulla, ja sitten iloisena kertonut että on kuiva vaippa :-/

Siis on ollut päiväkuiva jo 2 vuotta, eli osaa kyllä pidättää ja huomaa milloin pitää mennä vessaan hereillä ollessaan. Päiväunilla ei myöskään ole kastellut enää n. 2 vuoteen.

Meillä ei myöskään ole tapahtunut vahinkoja päivisin, ei unilla tai muutenkaan. Mutta on silti harjoiteltu sitä, ettei ihan saman tein mennä vessaan kun hätä yllättää. Se on mielestäni myös vaikuttanut kuivana pysymiseen öisin. Mutta kaikki tilanteet on erilaisia.

[QUOTE="vieras.";29244239]Eipä tuossa auta oikein muu, kuin herättää lapsi käymään pissalla öisin. Näin olen kuullut joissain perheissä tehtävän. Jos vielä 5-vuotiaana on yövaipat tarpeen, niin silloin käsittääkseni aletaan kokeilemaan lääkitystä ja ehkä myös sitä hälyttävää alustaa.

Meillä lapsesta tuli yökuiva aivan opettamatta 2-vuotiaana, jo ennen kuin oli täysin päiväkuiva. Hänellä ei edes aamuisin ole kiire vessa. Ei ole ainakaan minulta tuota perinyt, sillä minun on niin lapsena kuin aikuisenakin täytynyt käydä liki joka yö vessassa, tosin yökasteluongelmaa minullakaan ei koskaan ole ollut, vaan olen pissahätään aina herännyt.[/QUOTE]

Ei herätelty, vaipat vielä 5v, poika kyseessä. Eräänä aamuna vaippa vain oli kuiva ja siitä lähtien eteenpäin on ilman vaippaa pärjätty. Nyt jo herää, jos yöllä hätä ja käy vessassa. Mitään hömpötyksiä emme kokeilleet. Annoimme lapsen kehittyä rauhassa. Oli kuitenkin päiväkuiva jo alle 2-v.

Meillä esikoinen oppi yökuivaksi oikeastaan yhdessä yössä kun oli n. 3-vuotias, niin olen siks aivan ihmeissäni tämän toisen kanssa... ei osoita mitään valmiuksia kuivuuteen, siis. Esikoisellakin oli vaippa ollut märkä, mutta sitten yhtenä iltana vain ilmoitti ettei sitä enää tarvitse, eikä tarvinnut. Tuota herättelyä tosiaan vähän vierastan, mutta ei kai se muukaan auta.

Älä herätä, ei auta asiaan. Lapsen tulee oppia itse (hormonit) heräämään pissahätäänsä.

Ei kannata yöllä herätellä pissalle. Aamusta voi viedä pissalle tai herättää sille, jos se vaippa on vielä kuiva, monet pissaavat herätessään, jos muuten olisivatkin periaatteessa yökuivia.

Hormonithan vaikuttavat siten, että yöllä sitä pissaa erittyy niin vähän, että se mahtuu rakkoon eikä tarvitse yöllä pissiä. Tietenkään iltaisin ei kannata hirveitä juoda, muttei janoisenakaan nukkumaan tarvitse mennä.

Yhteistyössä