yökuivaksi opettaminen (3vuotias)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenny

Vieras
Onko valmis olemaan yöllä ilman vaippaa jos ei yhtään itse herää pissahätäänsä?? sänky pysyy kuivana jos itse huolehdin yön että käytän tytön pissalla, viime yönä 3krt. Ollut päiväkuiva lähes koko kevään ja nyt jätettiin pari viikkoa sitten yövaippa pois. eka yö meni ilman kastelua, seuraavana tuli jo pissat ja seuraava taas ilman ja nyt tulee joka yö jos en käytä pissalla. Onko hän siis valmis siihen vai pitääkö ootta jotain valaistumista että itse herää siihen??

Ei yökuivaksi voi opettaa, se on hormonaalista ja tulee aikanaan.
Mitään järkeä ei ole lapsen pissattamisessa yöllä. Jos ei pysy kuivana niin, että käytät illalla viimeisenä pissalla etkä sen jälkeen anna juotavaa niin sitten ei ole valmis vielä.

sit kun yövaippa on kuiva niin sitten voit ottaa sen vaipan pois. Onko järkeä itse herätä sata kertaa yöllä tsekkaileen lakanoita ja pissattaan lastasi. Kyllä se aikanaan on kuiva!

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Juu, laita suosiolla vaan vaippa yöksi. Kun vaippa alkaa olla säännöllisesti kuiva aamuisin, niin on valmis vaipattomuuteen :)

No joo mut siis mitä järkee laittaa sitä vaippaa jos sitä ei tartte jos käytän pissalla pari kertaa? jos siitä ei kerta sen suurempaa vaivaa ole mulle ainakaan. turhaahan niitä enää kuluttaa kun on nuorempikin kuluttamassa ja vielä kohta kolmaskin. niin saakai se nyt jo toisesta päästä alkaa olemaan ilman niitä vaippoja. ja olen kyllä valmis käyttämään siellä pissalla. ja ei niin kuivaksi voi opettaa... tuo olikin väärin kirjoitettu..:) en tarkoittanut sitä noin että opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, laita suosiolla vaan vaippa yöksi. Kun vaippa alkaa olla säännöllisesti kuiva aamuisin, niin on valmis vaipattomuuteen :)

No joo mut siis mitä järkee laittaa sitä vaippaa jos sitä ei tartte jos käytän pissalla pari kertaa? jos siitä ei kerta sen suurempaa vaivaa ole mulle ainakaan. turhaahan niitä enää kuluttaa kun on nuorempikin kuluttamassa ja vielä kohta kolmaskin. niin saakai se nyt jo toisesta päästä alkaa olemaan ilman niitä vaippoja. ja olen kyllä valmis käyttämään siellä pissalla. ja ei niin kuivaksi voi opettaa... tuo olikin väärin kirjoitettu..:) en tarkoittanut sitä noin että opettaa.

Kuinka kauan ajattelit nousta ylös lasta pissattamaan/häiritsemään lapsen yöunia? Puoli vuotta? Älytöntä.

no mitä sä sitten kysyt kun sulla jo on ratkaisu "ongelmaas"...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Kuinka kauan ajattelit nousta ylös lasta pissattamaan/häiritsemään lapsen yöunia? Puoli vuotta? Älytöntä.

Toihan kuulostaa enemmänkin kuivaksioppimisen häirinnältä. Jos lapsi herätetään 3 kertaa kesken yöunien pissalle, niin eikös siinä opi just sellaseen rytmiin että on pissattava noin usein? Meillä meni niin, että kun oli yöt pissaamatta vaippaan, otettiin vaippa pois. Ei siis herää keskellä yötä käymään vessassa vaan käy sit aamulla.

Tuli turpaan tästä kuivaksiopetteluasiasta pienemmässtäkin - vaikka lapsi on ollut 2 kuukautta kotona yökuiva ( 2 vahinkoa) , nukkunut siis ilman vaippaa...
Tätä ennen siis oli vaippa jo kuivana varmaan kuukauden.
Silti tällä palstalla ollaan sitä mieltä , että hoidossa on asiallista laittaa vaippa päivällä jos tulee yksittäinen vahinko...

Iso Osa palstamammoista jotenkin kummasti on osannut ja osaa opettaa lapsensa kertalaakista 120% kuivaksi. Niin ettei koskaan satu yhtään minkäänlaista vahinkoa ikinä.
Aika ihme juttu.

Meillä 6-v joka kastelee joka yö.Eikä todellakaan voi opettaa.Syö nyt niitä lääkkeitä jotka tuntuvat auttavan.Mut ihan turhaa tuo yöherätys,ei se opi millään konstilla vaan sit kun aivot tuottaa sitä "hormonia" niin sit onnistuu.

Jos kolme kertaa joudut herättämään niin en kyllä jaksais..enkä "kiusaus" lasta!
Meillä tyttö oppi kuivaksi muutamaa kuukautta ennen kuin täytti neljä! Halusi itse ja vaikka aamusin vaipassa olikin pissaa..ajateltiin yrittää..vuorattiin sänky ettei patja mene pilalle jne. kolme-neljä yötä meni kun sattui vahinko..jos tyttö heräsi yöllä johonkin, esim ettei ollut peittoa niin sitten saatoin käyttää potalle (kerran yössä).
Meillä taisi tyttö olla vaan niin "laiska" että oli ammuyöstä helpompi pissata siihen vaippaan kun nousta vessaan..mutta kun vaippaa ei ole niin ei viitsi pissata! nyt tästä on noin 4kk.tta aikaa ja ihan joskus saattaa käysä vahinko. Tyttö ite silloin selittää että mä nukuin niin sikeästi (lähinnä itselleen kun hävettää, meillä ei kastelusta ole koskaa tehty numeroa vaan mahd vähin huomioin vaihdettu lakanat)
Poika sitten taas..on nyt 2v 9kk ja oli vielä toukokuun lopussa täysin vaipoissa..kun jäi hoidosta lomalle otettiin vaippa pois ja itsekin sitä halusi..sitä ennen ei ollut kiinnostanut ollenkaan. Oppi viikossa kuivaksi (tietysti joitakin vahinkoja sattuu kun ei malta mennä) ja päätti sitten samalla että ei tarvi unillakaan..mä ajattelin, että hitto kokeillaan.
ja nyt on kohta kaksi viikkoa oltu ilman vaippaa myös unilla eikä ole vahinkoja sattunut!!
Eli kyllä sen täytyy lähteä lapsesta itsestä!

Alkuperäinen kirjoittaja turhaan herättelet.:
Meillä 6-v joka kastelee joka yö.Eikä todellakaan voi opettaa.Syö nyt niitä lääkkeitä jotka tuntuvat auttavan.Mut ihan turhaa tuo yöherätys,ei se opi millään konstilla vaan sit kun aivot tuottaa sitä "hormonia" niin sit onnistuu.

joo eli siis kokeilen ilman sitö herättämistä nyt jonku aikaa ja jos ei pissaa niin hyvä mutta jos pissaa joka yö niin alan pitämään sitä vaippaa taas.. :D

Yökastelu on kiinni hormonitoiminnasta. Kun sen tietyn hormonin eritys käynnistyy niin pissan määrä yöllä vähenee ja lapsi herää pissahädän tunteeseen. Ennen hormonitoiminnan käynnistymistä homma ei vaan toimi.

Voit toki herätellä pissalle. Sillä vaan opetaan "väärä" malli elimistölle, että yöllä pitää ravata pissalla koko ajan. Tarkoitushan olisi että yöllä nukutaan ja pissalle noustaan vaan kun tarvii.

Meidän 4,5 v on juuri oppinut yökuivaksi, vaipat alkoivat olla kuivia aamuisin ja ihan opettamatta alkoi herätä yöllä pissalle. :)

Jos mulla olisi 3 alle 3 v lasta niin mä kyllä arvostaisin kunnon yöunia muutaman ylimääräisen vaipan verran.

Neuvolassa nimenomaan kielletiin meitä herättämästä pissalle 4-vuotiasta kesken unien. Jos itse herää, on tietty ok.

Hormoonitoimintaan ei puututa kuin vasta 5-vuotiaana jollain hormoonikorvaushoidolla.

Jestas, tykkäisitkö itse jos joku herättelis sua keskellä yötä monta kertaa. Järki käteen. Se yövaippa otetaan pois kun se alkaa joka aamu olemaan kuiva, ja tosiaan se yökuivuus ei ole opettelemisen asia, vaan hormoni alkaa jossain vaiheessa hidastaa aineenvaihdunnan yöksi niin, ettei yöllä tarvitse pissata ollenkaan.

Yhteistyössä