Yöheräilyt (vauva kohta 6kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suski2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suski2

Vieras
Moi!

Meillä tyttö (kohta 6 kk) syö aamuin illoin puuroa, päivällä liha-kasvissosetta ja illemmalla hedelmäsosetta. Annokset ovat mielestäni reiluja, esim. iltapuuroa menee 2dl. Lisäksi imetän usein päivän aikana. Tyttö herää silti, on herännyt koko ajan, useamman kerran yössä. Tällä hetkellä syö tissiä klo 2.00, 5.00 ja 6.30. Välillä saan rauhoittumaan tuttiin, eli heräilee useamminkin kuin van kolmesti. Mutta väh. kolme kertaa on syötettävä, muuten ei nukahda.

Onko muilla kokemuksia? Tai olisiko vinkkejä siihen, miten saisi vauvan nukkumaan jo yönsä, onhan tuo päivittäinen energiamäärä ja aikas suuri.

Kiitos jo etukäteen!

Meillä myös syötiin tuohon tahtiin 6 kk iässä. Tosin oli täysimetyksellä. 7 kk iässä alkoi syödä kerran yössä ja tämä sopii minulle. Syököön kerran yössä niin pitkään kuin haluaa, en ala unikouluttamaan, jos näin edetään. Milloin aloitit kiinteät? Itse ehdottaisin, että odottele vielä kuukausi ja mieti sitten. Eikö puoleen vuoteen asti "kuulukin" heräillä.

Ja vielä herää öisin jopa 4 kertaa. Alkaa äidin voimat olla aika lopussa. 4 kertaa on nukkunut kokonaiset 5 tuntia putkeen. Täälläkin kaivataan vinkkejä kovasti, miten sais yöt nukkumaan. Kaikkea on kokeiltu, mut ei siltikään. Yöimetykset tullut takaisin kuvioihin, helpommalla pääsee. Lääkärissä käyty monesti ja ei mitään syytä löydy. Poika täysin terve. Kasvaa kovasti.

Meillä loppui yösyötöt, kun rupesin antamaan yömaidon pullosta. (pullosta syötiin öisin n.1kk ja sitten loppui) Siis neidillä ei ollutkaan yöllä nälkä vaan tekikin mieli vaan luputtaa äitin tissiä..

Korviketta syöttävillä tuttavillani ei ole ollut koskaan "yösyöntiongelmaa", vaan yösyönnit ovat jääneet itsestään n.6kk iässä pois. Jos on yöllä herätty, niin se on ollut puhdasta nälkää, eikä tissinluputustarvetta ja äitin "haistelua"..

Meillä ei ole syöty enää pariin kuukauteen öisin mutta edelleen yöt on muuten risaisia vaikka poika ruokaa saa jo reilut satsit. Muutama yö saattaa mennä, että nukutaan putkee kasista kasiin mutta sitten jo seuraava yö heräillään tunnin välein vaatimaan tuttia. Huoh! Ollaan miehen kanssa tultu siihen tulokseen että kyllä ne viimeistään sitten nukkuvat kun pitäisi kouluun mennä...
Itse valvotin kuulemma 2 vuotiaaksi...

Aloitin antamaan kiinteitä vähän ennen 4 kk ikää. Mutta kiinteiden aloittaminen ei helpottanut ollenkaan, itseasiassa sitä ennen tyttö heräsi 2 kk:n ajan säännöllisesti vain 2 kertaa yössä. Mutta kiitos tsempistä Ninnu2, näin olen ajatellutkin, että mennään vaan vielä eteenpäin..Ei kai sitä loputtomiin kestä. Ajattelin vaan kysäistä, josko jotakin vinkkiä jollain olisi. Neuvolassa sanoivat, että katso vielä vähän aikaa ja soittele sitten jos ei muutu, niin katsotaan sitten jotain yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin vauva7kk:
Meillä loppui yösyötöt, kun rupesin antamaan yömaidon pullosta. (pullosta syötiin öisin n.1kk ja sitten loppui) Siis neidillä ei ollutkaan yöllä nälkä vaan tekikin mieli vaan luputtaa äitin tissiä..

Korviketta syöttävillä tuttavillani ei ole ollut koskaan "yösyöntiongelmaa", vaan yösyönnit ovat jääneet itsestään n.6kk iässä pois. Jos on yöllä herätty, niin se on ollut puhdasta nälkää, eikä tissinluputustarvetta ja äitin "haistelua"..

Loppuiko Sinulla imetys itsestään, vai lopetitko itse? Yöt ovat rankkoja välillä, tai siis katkonaiset yöunet tuntuvat...mutta en millään malttaisi lopettaa imetystä. Se kun on meidän kahden välinen tärkeä juttu. Mutta olen kuullut kyllä, että sen myötä yöheräilytkin mahdollisesti vähenevät.

Alkuperäinen kirjoittaja Suski2:
Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin vauva7kk:

Loppuiko Sinulla imetys itsestään, vai lopetitko itse? Yöt ovat rankkoja välillä, tai siis katkonaiset yöunet tuntuvat...mutta en millään malttaisi lopettaa imetystä. Se kun on meidän kahden välinen tärkeä juttu. Mutta olen kuullut kyllä, että sen myötä yöheräilytkin mahdollisesti vähenevät.

En suinkaan lopettanut imettämistä kokonaan, vaan jätin ainoastaan yötissin pois. Pumppasin illalla maidon pulloon tai sitten annoin korviketta. Aivan mahtavaa, kun mies hoiti yösyöttöjä ja sitten ne jäivätkin jo pois. Muuten vauvelimme syö n. viisi kiinteää ateriaa päivässä ja niiden ohessa useimmiten korviketta. Edelleen imetän aamulla ja illalla, tosin ennen vuoden ikään aijon kyllä alkaa imetystä lopettelemaan, kuten myös tutista ja pullosta vieroitusta..

Täällä myös 6:n pojan äiti ja yöheräilyjä on, johon auttaa tutti tai maito. Tuntuu, että yöheräilyt alkoi silloin kuin kiinteätkin, mutta allergiaan en usko. Pissatulehduskin oli ja lääkärissä hypätty..kait tämä joskus loppuu. Olen huomannut, että juomisella on merkitystä..eli jos juo päivällä huonosti, niin yö levoton.

Meillä poika herätteli 4:än kuukauden ajan 10 kertaa yössä,3kuisena aloitti ja 7kuisena lopetti.Ja öisin imetin 2 kertaa,noi heräilyt kun ei liity välttämättä nälkään tai maidon kaipuuseen vaan vaikuttaa monet asiat:alkaa näkemään unia ja uudet opitut taidot häiritsee yöunta.Mä vieroitin yötissistä pois pojan ollessa 10 kk,mutta niinkuin sanoin että alkoi paremmin nukkumaan yöt 7kuisena vaikka rintaa öisin saikin eli se ei vaikuttanut meillä.Mun mielestä 6 kk saakin syödä vielä öisin vaikka sanotaan että ilmankin pärjää...

Lisäystä mun kirjotukseen:vauvoillahan unisykli muuttuu noin 40 min välein jolloin ovat kevyemmässä unessa ja tällöin helposti havahtuvat hereille.Meillä oli just niin:poika nukkui hyvin 30-40 min kunnes pyysi tuttia.Nukkuessa tutti tippui suusta ja kun unisykli muuttui niin havahtui siihen ettei tuttia olekaan suussa.Näin meillä meni se 4 kk että vajaan tunnin välein herätteli joka yö vaatimaan tuttia suuhun,onneks oppi sitten itse etsimään sen ja laittamaan suuhun niin yöt hieman parantui.Nyt pojalla ikää 1v8kk ja 11kuisesta asti nukkunut loistavasti yöt=)

Joo, meilläkin yöheräilyt jatkuu, vaikka ikää jo 1,5v ja tissittely lopetettu jo pari kuukautta sitten. Öisin tassutellaan, tai otetaan viereen nukkumaan jos ei muu auta. Ei ne heräilyt aina nälästä johdu (vaikka mäkin oon kyllä sitä mieltä, että 6kk:n ikäinen voi vielä syödä yölläkin). Vauvoilla on aina joku kausi menossa, liikkumaan oppiminen, hampaiden tulo tai mikä milloinkin. Meillä unia parantaa runsas ulkoilu ja säännöllinen päivärytmi. Poppakonstia en osaa valitettavasti kertoa...

meillä kävi niin että 6kk annoin 3 ateriaa päivässä, heräsi 1-2 krt yössä ja nyt 7kk lisäsin 5 ateriaa päivässä, herää 3-4 krt yössä. Mietin että olisko syynä se että huomasin imettäväni huomattavasti vähemmän nyt päivän aikana kun saa tuon 5 krt ruokaa, että vauva kaipaa yöllä tissiä. Joka kerta ei syö kunnolla yöllä, mutta useimmiten.

Sitten hän on myös alkanut heräämään niin että alkaa itkemään suoraan, aikaisemmin ensin pitkään inahteli ja myöhemmin muuttui itkuksi. Toisaalta tytöllä ei ole yhtään hammasta vielä että olisiko niiden tulossa oma roolinsa yöheräilyssä...

meillä kävi niin että 6kk annoin 3 ateriaa päivässä, heräsi 1-2 krt yössä ja nyt 7kk lisäsin 5 ateriaa päivässä, herää 3-4 krt yössä. Mietin että olisko syynä se että huomasin imettäväni huomattavasti vähemmän nyt päivän aikana kun saa tuon 5 krt ruokaa, että vauva kaipaa yöllä tissiä. Joka kerta ei syö kunnolla yöllä, mutta useimmiten.

Sitten hän on myös alkanut heräämään niin että alkaa itkemään suoraan, aikaisemmin ensin pitkään inahteli ja myöhemmin muuttui itkuksi. Toisaalta tytöllä ei ole yhtään hammasta vielä että olisiko niiden tulossa oma roolinsa yöheräilyssä...

Älä anna tissiä/pulloa vaan tutti suuhun. Kyllä se sitten nukkuu.
Nykyajan kakaroille ollaan heti tunkemassa tissiä suuhun kun vähänkin inahtaa. Ei se ihme että ne mussuttaa kahden tunnin välein yöllä kun tottuvat siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja tissitön:
Nykyajan kakaroille ollaan heti tunkemassa tissiä suuhun kun vähänkin inahtaa. Ei se ihme että ne mussuttaa kahden tunnin välein yöllä kun tottuvat siihen.

Vaan kun ei tutti kelpaa vaikka millä herkuilla maustaisi. Mikä on sitten vinkkisi, oi tissitön. ps . äläkä yritä tarjota räsyä, unilelua tms. kokeiltu on.

Meillä kohta 6kk oli täysimetyksellä 4,5kk ja nyt syö 2 lämmintä ateriaa päivässä + välipala ja rintaa päivällä silloin kun haluaa. Mies syöttää tuttipullosta kerran yöllä (puolen yön maissa) ja itse annan rintamaitoa aamulla. Huomattiin, että heräilyt väheni jos nukuttiin miehen kanssa eri huoneessa kuin vauva ja vastaavasti lisääntyi jos jompi kumpi tai molemmat nukkui vauvan kanssa samassa huoneessa. Voimat aika loppu kun silloin saattaa herätä jopa 8 kertaa. Tutilla ja sylihoidolla saadaan uudestaan unten maille (hetkeksi). Onneksi kohta vauva saa oman huoneen...

Alkuperäinen kirjoittaja tissitön;8089414:

Tottuvat ja tottuvat, plaa plaa PLAA! Että mua sitten sapettaa tämmöiset tyypit jotka huutelee käteviä "ei ihme että" kommenttejaan kun eivät ilmeisesti itse ole samanmoisessa tilanteessa koskaan pohtineet.. Pitäkää tunkkinne ******!!!

Hyvin monet alle vuoden ikäiset vauvat tarvitsevat vielä yhden yösyötön. Meillä yösyöminen loppui ihan itsestään, kun imetys lopetettiin kokonaan 1v 2kk ikäisenä ja tilalle otettiin nokkamuki.

Tuttavapiirissäkään ei ole yhtään vauvaa (imetettyä), jotka olisivat puolivuotiaina pärjänneet koko yön syömättä. Eriasia on korvikevauvat, jotka ovat jo kuukausitolkulla vedelleet puuroa, lihaa yms sosetta monta kertaa päivässä, eikä heillä ole "tissivainua". Imetys on kuitenkin onnistuessaan niin korvaamatonta vauvalle, että sen eteen kannattaa vähän kärsiäkin..

Yösyömistä voi koettaa vähentää sillä, että antaa rinnan sijaan pullosta maitoa ja ei anna vauvan nukkua vieressä, vaan nukuttaa omaan sänkyyn. Jos tissi haisee jatkuvasti vieressä, niin takuulla sitä tekee mieli..

Jaksamista vaan toivotan. Itse en ole koskaan edes ajatellut, että puolivuotiaan lapsen vanhemmat voisivat nukkua yönsä häiriöttä, vaan kenties vasta lähempänä kahta vuotta. Senkin jälkeen tulee kaikenlaisia X mittaisia kausia, jolloin saa herätä tekemään milloin mitäkin 1-30krt yössä.. Täytyy yrittää nukkua päivällä ja opetella pärjäämään lyhyemmillä unillab tai mennä itsekin illalla nukkumaan klo 20 :)

Juuri näin. Jos vauva ei saa tarpeeksi maitoa päivällä, niin tankkaa hän sen tarvitsemansa vuorikausimäärän sitten yöllä. Mä kehoitan imettämään aina ennen ruokaa ja antaa imeä niin paljon kuin haluaa, ja ruokaa sitten sen verran kun menee. Illalla itse imettäisin sekä ennen, että jälkeen puuron. tuon ikäiselle maito on kuitenkin ravitsemuksellisesti tärkeintä. Vasta lähempänä vuoden ikää vauva ikään kuin _tarvitsee_ reilummin muutakin ja olisi hyvä jos siihen mennessä vauva olisi oppinut syömään kaikkea ja suolisto ja vatsa olisi jo tottunut kunnolla kiinteään ruokaa. Tosin siinäkään iässä ruokamäärien ei tarvitse olla huikeita, etenkään jos saa vielä rintamaitoa.

Viimeksi muokattu:
Meidän poika on 1,5 kk ikäisestä (nyt 3 kk vanha) nukkunut lähes täydet yöt (klo 21-22:sta 05-07:aan). Juo pelkästään oman mamman maitoa, mutta vain pullosta kelpaa. Aamusyönnin jälkeen nukkuu vielä klo 9-10:een. Eli kyllä rintamaitokin nälän pitää yön ylitse, kun lapsi saa sitä niin paljon kuin haluaa ja haluamaansa aikaan. Läheisyyttä pyritään tankkaamaan päiväsaikaan sekä äidin että isän toimesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äippä;10694521:
Hyvin monet alle vuoden ikäiset vauvat tarvitsevat vielä yhden yösyötön. Meillä yösyöminen loppui ihan itsestään, kun imetys lopetettiin kokonaan 1v 2kk ikäisenä ja tilalle otettiin nokkamuki.

Tuttavapiirissäkään ei ole yhtään vauvaa (imetettyä), jotka olisivat puolivuotiaina pärjänneet koko yön syömättä. Eriasia on korvikevauvat, jotka ovat jo kuukausitolkulla vedelleet puuroa, lihaa yms sosetta monta kertaa päivässä, eikä heillä ole "tissivainua". Imetys on kuitenkin onnistuessaan niin korvaamatonta vauvalle, että sen eteen kannattaa vähän kärsiäkin..

Yösyömistä voi koettaa vähentää sillä, että antaa rinnan sijaan pullosta maitoa ja ei anna vauvan nukkua vieressä, vaan nukuttaa omaan sänkyyn. Jos tissi haisee jatkuvasti vieressä, niin takuulla sitä tekee mieli..

Jaksamista vaan toivotan. Itse en ole koskaan edes ajatellut, että puolivuotiaan lapsen vanhemmat voisivat nukkua yönsä häiriöttä, vaan kenties vasta lähempänä kahta vuotta. Senkin jälkeen tulee kaikenlaisia X mittaisia kausia, jolloin saa herätä tekemään milloin mitäkin 1-30krt yössä.. Täytyy yrittää nukkua päivällä ja opetella pärjäämään lyhyemmillä unillab tai mennä itsekin illalla nukkumaan klo 20 :)

Yhteistyössä