Yövuorot ja raskaus

Elikkä, tein tänne nyt käyttäjätunnuksen, aiemmin esiinnyin vierailijana käyttäen nimeä "epatoivoinen". N. viikko sitten aloitin keskustelun lapsettomuudesta, koska aloin miettimään koska mahdollisesti ensimmäisiin hoitoihin etc. Mutta, sitten perjantaina päätinkin testailla, kun menkkoja ei kuulunut, kipuja kylläkin. Plussahan sieltä pärähti ja tänä aamuna käyty testaamassa neuvolassa virtsasta ja heti plussaa näytti! :))

Mutta, sitten itse aiheeseen. Eli olen vakiyökkö, 3yötä/viikko, 3 vapaata ja taas 3yötä/viikko.. Onkohan yövuoroista haittaa alkuraskaudessa? tuntuu, että näin yövuorojen aikaan vatsaa viiltää enemmän ja muutenkin sellaista kuprutuksen tunnetta. Olisi muutenkin kiva saada muita esim. mahdollisia yökköläisiä jotka raskaana keskusteluun mukaan? Ja muutenkin neuvoja ja vinkkejä! :)

Tsemppiä kaikille!
 
"Yökkö"
Sinänsä yövuoroista ei ole haittaa alkuraskaudessa, varsinkin kun olet tottunut yövuoroja tekemään. Riippuu tietenkin ihan siitä saatko hyvin nukuttua päivällä. Alkaraskaudessahan usein vaivana on väsymys joka varmasti pahenee jos nukkuu päivisin huonosti.
Itse olen tehnyt yövuoroja jo vuosia, sairaalassa päivystysosastolla jossa työnkuva ei sinänsä eroa mitenkään päivävuoroista. Alkuraskaudessa koin että pelkän yövuoron tekeminen oli helpompaa koska pahoinvoinnit ajoittuivat lähinnä iltoihin ja toisaalta kolmivuorotyö tuntui raskaammalta. Meillä on töissä ohje että rv 32 jälkeen on vapautettu tekemästä yövuoroa. Jokainen toki asian itse päättää ja jos yövuoron tekeminen on raskaanaollessa vaikeaa saa neuvolalääkäriltä lausunnon ettei yövuoroja enää tarvitse tehdä.
 
Onnea raskaudesta! Miekin teen vain yövuoroja. Alkuun ei ollut ongelmia, rv8-10 oksensin kovasti ja yövuorot pahensivat tilannetta. Olin pari vuoroa saikullakin. Nyt rv15 ja vaivana uupumus öiden aikaan joka aiheuttaa huonoa oloa. Kyselin neuvolasta yövuoroista niin kätilö sanoi, ettei yövuoro aiheuta raskaudelle vaaraa, mutta oma vointi pitää ottaa huomioon. Mie odottelen nyt kovasti parin viikon päästä alkavaa kesälomaa :) Sen jälkeen olisikin suunnitelmissa siirtyä päivävuoroihin. Eli siis mulle ei yöt oikein raskausaikana sovi, mutta jos hyvin jaksaa tehdä niin ei kuulemma ole haittaakaan :)
 
Ite teen 5-vuorotyötä ja mulle pahimpia on aamuvuorot! Väsyttää, kun pitää herätä klo 4.30 ja työt alkaa 5.30.. Väsymys on jatkuvaa, enkä "herää" ollenkaan koko päivänä.. Raskasta on, mutta töissä on käytävä, tuskin edes saisin saikkua tuon takia, vaikka periaatteessa on ihan sama kuin yövuorot.. Ja tuskin yövuoroista on sen kummemmin haittaa kuin päivävuorostakaan, varsinkin jos on tottunut koko ajan tekemään pelkkää yövuoroa.
 
Onhan vuorotyön haitoista, erityisesti yövuoroista, tehty tutkimuksia ihan normaalitilassa oleville ihmisille. Esim.mielenterveys-ja uniongelmia, sydän- ja verisuonisairauksia ja taipuvaisuutta lihomiseen....että sinänsähän siinä on olemassa omat riskinsä, juurikin jos elimistö ei siihen suostu tottumaan. Mulla raskaus on jotenkin saanut uupumaan öihin ja kuuntelen kyllä elimistöäni, vapaat lasten kanssa kotona vointi on paljon parempi vaikka on aikaiset heräämiset ja paljon touhua.
 

Yhteistyössä