yöunien määrä aikuisella

• Viestiketjun aloittaja "unelias"
  • Ensimmäinen viesti
-.-
[QUOTE="Birjo";30434044]Tervetuloa vastaanotolleni.
minä en jaksa täällä väitellä wanabee tohtoreiden kanssa jotka tietävät kaikesta kaiken eivätkä usko mihinkään.[/QUOTE]

Mitä sä sun vastaanotollas teet että saat ihmisen unentarpeen vähenemään :D

Joku täällä kirjotti että menee muutama viikko että elimistö tottuu vähempään uneen. Entäs ku mä käytännössä nukun sen 6-8 tuntia aina. Ja se ei vaan riitä mulle. Mikä siinä on niin vaikea käsittää?

Ja miten se on sulta pois vaikka tarvitsisin unta reilusti enemmän kuin sinä?

On erilaisia ihmisiä, tilanteita ja siksi myös unentarpeita.

"random"
no minulla on vain 40v kokemus mutta tämä on asia josta tiedän 99% varmuudella enemmän kuin muut "tietäjät"
6-8h unirytmin saavuttaminen ei onnistu viikossa tai kahdessa,vaan vaatii aikaa,päättäväisyyttä ja sopivaa ruokavaliota.
jos yli 8h unilla ei jaksa niin silloin on aika mennä peilin ääreen miettimään mitä tekee vääriin.yleensä syy löytyy liikkumattomuudesta.
"Riittävän pitkä ja hyvä uni on välttämätöntä toimintakyvylle ja hyvinvoinnille valveen aikana. Unentarve on kuitenkin yksilöllinen. Suomessa yli 10 % aikuisista tulee toimeen jatkuvasti alle 6 tunnin vuorokautisella unella ja toisaalta yli 10–15 % tarvitsee unta yli 9,5 tuntia." (Unihäiriöt :: Terveyskirjasto)

En tiedä, mitä poppakonsteja Lizbetillä on hallussaan, mutta yleinen mielipide, tutkimus ja kokemus väittää noin kuin ylle on lainattu. Jos jollakulla on keinoja muuttaa turvallisesti ja helposti ihmisen luontaista unirytmiä ja unentarvetta, hän pistänee keksinnöllään isoiksi rahoiksi. Sitä odotellessa.

..-..
Valon määrästä riippuen 8-11h. Käytännössä nukun 8-10 h yöunia, talvella viikonloppuisin joskus jopa yli 12 h, koska en herää itsekseni ennen kuin tulee valoisaa, mutta nukkumaan menen joka päivä samaan aikaan, vaikkei kovin paljon väsyttäisikään. Talvella tosin väsyttääkin jo aikaisin.

..........
5-6.30 h yössä. Viikonloppuna toisinaan jopa 7-8h. Ei vaan pysty pidempään nukkumaan,työn takia herätys 4.20 aamuisin. Enkä taas vastaavasti viitsi käydä illalla aikaisin nukkumaan, kun ei jäisi yhtään sitä omaa aikaa. Olen kyllä toisinaan väsynyt. Töiden jälkeenkään en ehdi nukkua. Lomilla nukun hieman enemmän kuin normaalisti, mutta yleensä herään silloinkin viimeistään 8-9 aikaan. Olen niin tottunut päivä rytmiini, etten osaa pidempään nukkua, vaikka olisi mahdollisuuskin.

-.-
9-10 tuntia tarvitsen. Eli koska herätys on ennen kuutta joka arkiaamu, niin ei hirveästi tule iltaohjelmia katseltua... Ja näin on ollut ihan nuoresta asti. Alle 2kymppisenä koitin pitää itseäni hereillä väkisin et voisin nähdä simpsonit ja sen jälkeen mennä koiran kanssa iltapissille, mutta jossain vaiheessa oli vain pakko luopua simpsoneista kun aamulla oli niin jäätävä olo :D
Ihan kohta taas tekemään iltatoimet ja koisimaan!

[QUOTE="random";30438035]"Riittävän pitkä ja hyvä uni on välttämätöntä toimintakyvylle ja hyvinvoinnille valveen aikana. Unentarve on kuitenkin yksilöllinen. Suomessa yli 10 % aikuisista tulee toimeen jatkuvasti alle 6 tunnin vuorokautisella unella ja toisaalta yli 10–15 % tarvitsee unta yli 9,5 tuntia." (Unihäiriöt :: Terveyskirjasto)

En tiedä, mitä poppakonsteja Lizbetillä on hallussaan, mutta yleinen mielipide, tutkimus ja kokemus väittää noin kuin ylle on lainattu. Jos jollakulla on keinoja muuttaa turvallisesti ja helposti ihmisen luontaista unirytmiä ja unentarvetta, hän pistänee keksinnöllään isoiksi rahoiksi. Sitä odotellessa.[/QUOTE]

Hassua... Muistin luvun olevan alle 10% väestöstä.... :D
Mutta joo, tätä samaa olin tulossa kirjoittamaan. Nyt joku ehti vain ensin. Unentarve on yksilöllistä. Omaa unentarvettaan ei voi muuttaa. Unentarve voi toki muuttua esim iän myötä. Mutta yleisesti jos ihminen on nuoren apärjännyt vähillä unilla (6tuntia/vrk) niin sama perussääntö pätee vanhempanakin.

Mulle riittää hyvin 6 tuntia yössä. Alle ei saa mennä ja hirveästi en pysty enempää nukkumaan. Uni vain loppuu. Herään pirteänä. ENkä tarvitse päiväunia tai torkkuja päivän mittaan.

Yhteistyössä