Yöunet peiton alla vai ilman peittoa?

  • Viestiketjun aloittaja Goodnight
  • Ensimmäinen viesti
Goodnight
Hankimme meidän 1-vuotiaallemme unipussin, kun hän aina potki peiton pois. Meillä on sisälämpötila jotain 23 astetta ja itse ainakin nukun peitto korvissa, joten tuntui hullulta, kun pieni nukkui peitotta. Unipussia on nyt kokeiltu viikon verran ja aivan alku tuntuikin lupaavalta, mutta kolmena viime yönä pikkumies on itkeskellyt unissaan ja ollut levoton. Tänä iltana hän heräsi vasta tunnin nukuttuaan pää hiestä kosteana. Otin unipussin pois, jos se tosiaan on liian kuuma. Ovatko jotkut lapset niin "kuumaverisiä", että pärjäävät ja nukkuvat mieluummin kokonaan ilman peittoa?
 
Marcon äiti
Heippa! täällä Ranskassahan lapset eivät kasva / nuku oikein jos ei ole unipussia :$ ... Tota, minäkin kokeilin sitä viime talvena eli silloin kun ukkelimme oli ihan pieni ( huomennä 1 vee :p ) ja kyllä se oli ihan ok juttu.
Nyt olen ihan samaa miettinyt kun sinâ, kun aina pikkumies potkii peiton pois, ja meillä on aika viileetä sisâllä. Ei näköjäân ole haitannut, minä kyllä käyn yöllä usein peiton vetämässä niskaan kun hiippailen wc:ssâ. Toistaiseksi ( ranskalaisten kauhuksi) poju nukkuu peiton alla, katsomme miten talvi etenee. Luulisin että kuuma vois tulla.
Pehmoisia unia kaikille ! =)
 
Heips!
Meillä on sisälämpötila 18 - 20 ja poitsu nukkuu yleensä ilman peittoa. Monta kertaa on potkinut peiton pois, jos olen yrittänyt laittaa nukkumaan mennessä. Toisaalta, joskus se pyytää peittoa (nyt kun osaa sanoa sen sanan) Kai se on, mihin lapsen totuttaa. Itse nukun paremmin vähän viileämmässä peiton kanssa ja poika ollut tosi terve, vaikkei peittoa aina olekaan. Uskoisin, että lapset kestää pientä viileyttäkin.
 
meillä poika 1v2kk ja aina nukkunut ilman peittoa, makkarissa lämpötila n. 21 astetta, vauvasti asti olen yrittänyt peittoa laittaa, mutta ei, nytkin kun laitan peiton pojan päälle kun nukkuu jo sikeästi, niin minuutin päästä peitto on potkittu pois ;)
jostain olen kuullut jutun että sitten kun lapsi oppii puhumaan se rupee nukkumaan peitto päällä, tiedä sitten pitääkö tuo paikkaansa....ootellaan ja katsotaan :D
 
Minä itsekin olen miettinyt näitä samoja asioita. Meillä lapsi pian 1v. ja ei suostu nukkumaan peitto päällä. Olen pitänyt pitkähihaista bodya ja puolipotkareita ja suosiolla jättänyt peiton laittamatta yöksi. Huoneessa lämmintä n. 20 astetta. Itse kyllä olen tiiviisti vällyjen alla. :LOL:
 
Eipä suostu peiton alla nukkumaan meidän neitikään ikää 1v 9kk,peitto potkitaan armotta pois.Hänellä on pitkähihaiset yöpuvut mutta paljaat varmpaat ja hyvin tarkenee,en itsekkään nuku kokonaan peiton alla koko yötä.
 
m et m
Illalla laitan peiton, mutta aamulla se on potkittu pois. Eiköhän sisälämpötilassa pärjää... Jos lapsella olisi epämiellyttävän kylmä, hän varmaan havahtuisi itkemään tms.
 
Äippä-70
Meidän esikoinen nukkuu tiiviisti peiton alla hyvä kun nenä näkyy. Tosin kun tää nuorimmainen kaksvuotias,sillä ei pysy peitto millään. Niinpä puenkin aina pyjaman ettei yöpaita kierry kainaloihin ja lisäks sukat jalkaan et varpaat pysyy lämpimänä. en oo koskaan huomannu että palelis ts.nukkuis jotenkin levottomasti.Ehkäpä on vaan niin "kuumaverinen", peitto on aina mytyssä jalkopäässä.
 
harmaalehmu
Ei pysy meilläkään peiton alla, ei mitenkään. Peitto tosin tarvitaan nukahtamiseen, siihen hierotaan nenää...

Päällä on joko terällinen tai terätön pitkälahkeinen ja hihaton yöpuku. tänään halusi että laitetaan sukat, kun oli tuo terätön puku. Ihanaa kun muksu osaa jo näyttää tai kertoa mitä tahtoo.
 
Meidän kuopus, nyt 1v4kk nukkuu myös ilman peittoa. Päällään jalkaterällinen yöpuku 8onkohan tuo oikea sana, hmm). siinä päällä sielä t-paita, koska muuten on aukomassa vetoketjua ihan kokoajan.

Esikoinen nukkuin pienempänä myös ilman peittoa pyjama päällä ja sukat jalkassa. Hänen ollessaan reilusti 2 v, tuli vaihe, jolloin hän itse pyysi peittoa ja edelleen kitisee yöllä peittoa, jos se on sattunut pois päältä menemään.

Eli kuten muutkin, olen samaa mieltä, että jos lapsi ei kitise tai muuten valita, pärjää hän hyvin oilman peittoa ja ilmojen kylmetessä laitetaan vaikka ne pitkät alusvaatteet lisäksi. Kun lapsi oppii puhumaan, kyllä hänpeiton pyytää, jos tuntee sille tarvetta.

Meillä ainakin kuopus nukkuu tosi levottomasti, jos hänet unipussiin laitan. Ilmeisesti tuntee olonsa jotenkin kahlituksi tms. Kuuma pussissa ei ole, koska sinne en alle laita jurukaan vaatetta eli kitinän olen ajatellut johtuvan siitä vapauden puuttumisesta. Tyttö kun pyörii pitkin sänkyä yön aikana, niin että pinnat vaan kolisee.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 22:51 Marcon äiti kirjoitti:
Heippa! täällä Ranskassahan lapset eivät kasva / nuku oikein jos ei ole unipussia :$ ... Tota, minäkin kokeilin sitä viime talvena eli silloin kun ukkelimme oli ihan pieni ( huomennä 1 vee :p ) ja kyllä se oli ihan ok juttu.
Nyt olen ihan samaa miettinyt kun sinâ, kun aina pikkumies potkii peiton pois, ja meillä on aika viileetä sisâllä. Ei näköjäân ole haitannut, minä kyllä käyn yöllä usein peiton vetämässä niskaan kun hiippailen wc:ssâ. Toistaiseksi ( ranskalaisten kauhuksi) poju nukkuu peiton alla, katsomme miten talvi etenee. Luulisin että kuuma vois tulla.
Pehmoisia unia kaikille ! =)
Sama täälä, vielä sama maa!! Asutaan toistasex slovakiassa miehen työn takia (olis muuten kiva vaihtaa mielipiteitä ja saada niitä kun me muutetaan takas ranskaan heinäkuun alussa, mun meili on msilvan@hotmail.com)
Unipussissa nukkuu meijänkin mies, mutta huom, teidän lapsen huoneen lämpötila on liian korkea!!!
Yölämpötila lapsen huoneessa pitäis olla 18-20max, päivällä voi sitten olla korkeampi 22, lapset nukkuvat paremmin viileässä (se on myös suotuisaan nenän limakalvojen takia) kunnon pyjamassa ja unipussissa, kun 23 huoneessa niska hiessä unipussissa....ja unipussin tulee olla 100% puuvillaa. Muut materiaalit on super hiostavia eikä hengitä.
tsemppiä
Tsemiä
 

Yhteistyössä