Yön ja aamuyön heräily.

  • Viestiketjun aloittaja vierailijanna7
  • Ensimmäinen viesti
vierailijanna7
Olen nyt viikon sisällä pari kertaa heränny. Muutama päivä sitten heräsin ensin klo 3, sitten klo 5 ja siinä menikin yli tunti valvoessa kunnes taas nukahdin. Nyt viime yönä sama juttu, ensin heräsin klo 3, sitten klo 4.40, vessassa käynnin jälkeen nukahdin vähäksi aikaa taas. Mitä ihmettä.

Taustatietona se, että nukahtaminen on vaikeaa, mutta yleensä kun nukahtanut, olen myös nukkunut. Nukahtanut siinä klo 1 jälkeen joten liian aikaisin en ole mennyt nukkumaan. Stressiä on, mutta sitä on ollut jo vuosikaudet. Olen 30v.

Mistä teillä on moinen johtunut?
 
vierailija
Jotkut ihmiset voivat reagoida herkemmin ruoan eri vaikutuksiin, esim. itselläni hiilihydraatit, varsinkin sokerit, aiheuttavat ongelmia: illalla nautittu hiilaripitoinen ruoka nostaa verensokeria, ja kun se alkaa muutaman tunnin päästä laskea, ei nukkumisesta meinaa tulla mitään. Tunti saattaa vierähtää, jollei uni jää kokonaan saamatta uudelleen. Myös runsas rasva voi tehdä hankalaa oloa yöksi, tai jos päivällä syönyt vähän kuituja sisältävää ruokaa (verensokeri heittelee). Proteiinia olisi illalla hyvä vähän saada, mutta se voi lisätä vessassa juoksemista. Itselleni paras iltapala/illallinen on hieman vähempirasvainen, proteiineja ja hiilareita sisältävä, kasviksilla höystetty ruoka; pavut ym. ok, jolleivät ilmavaivoja aiheuta. Ja pari tuntia annan iltapalan sulaa ennen nukkumaan menoa.
Stressi voi pitkittyessään aiheuttaa monenlaisia ongelmia terveydelle, ja jos siihen tulee unen puutteesta lisäksi väsymystä, kannattaisi yrittää selvittää tilannetta: syitä stressille, voisiko joitain asioita / rutiineja hoitaa eri tavalla, tuleeko liikuntaa riittävästi jne. Itselläni ei juuri ikinä asiat mene niin hyvin, että pystyisin ilman kunnon lenkkiä levollisesti nukkumaan.
 

Yhteistyössä