Yöllisistä kauhukohtauksista

• Viestiketjun aloittaja TaruK
  • Ensimmäinen viesti
TaruK
Mulla 2 vuotías poika, joka on aina heräillyt usein. Nyt syksyllä rauhottu ja saatiin nukuttua pari kuukautta yöt läpeensä. Nyt, hoitoon menon ja pitkittyneen korvatulehduksen myötä saa öisin kauhukohtauksen. N. 2-3 tuntia nukahtamisesta alkaa pyöriä ja kieriä ja jollen ennätä heti herättämään, alkaa itkeä ja huutaa suoraa huutoa. Menee kirjaimellisesti pitkin seiniä, enkä saa hereille. Nostan syliin ja hän tapittaa rimpuillessaan suoraan silmiin ja huutaa "menen äitin luo". Pahimmillaan kohtaus kestää 1,5 tuntia, ja sitten kun herää, kaikki on taas hyvin ja yleensä nukkuu loppuyön ihan hyvin. Ei auta herättämisessä laulut, lorut, kylmät pyyhkeet, sylit ei mikään.. Onko kellään neuvoja?

mamucha
Voikun osaisinkin auttaa, tuntu jo pelkkä asiasta kuuleminen harmittavalta... :'( kun en tiedä asiasta enempää en voi varmaksi sanoa, mutta kun kirjoitit että alkaa huutaa menevänsä äitin luo, niin auttaisiko jos yrittäisi huomaamattomasti tälläisen kohtauksen tultua "ohjata" pojan kohti sinun sänkyä jos vaikka unessa jo tuttu reitti ja paikka vaikka auttaisivat... tai sitten meidän neiti nukkuu yöt paljon rauhallisemmin kun meillä on tv kiinni vähän ennen nukkumaanmenoa ja luen hämärässä aina pienen ja rauhallisen iltasadun.. voimia paljon :hug:

T O N T T U
nain joku aika sitten ohjelman, jossa oli hiukan vanhempi tytto, joka karsi samasta ongelmasta joka yo, suunnilleen samaan aikaan, ja lopulta ne teki niin, etta ne heratti tyttoa vahan, hiukan ennen sita kauhu-aikaa, ja kohtausta ei tullut myohemmin...ilosko taa jotain mita te voisitte kokeilla?kuulostaa niin inhottavalta nuo kauhut... :/

nonnu
meillä auttoi tytön viereen ottaminen.Meillä neiti kävi nukkumaan meidän sänkyyn mikä tuntui turvallisemmalta ja siitä siirto omaan sänkyyn.Nukkuuko poika tedän kanssa vai omassa huoneessa.me vaihdettiin tytön sänky meidän huoneeseen niin pystyi reakoimaan nopeammin ja tyttö rauhottui paremmin.Onko poijalla pullo tai tutti vielä käytössä?niillä on rauhottava vaikutus ja niiden pois otto voi olla aika rankkaa.Meillä tyttö täytti pulloa monta kertaa yössä ja kun se otettiin pois alkoi neidin yö "tappelut",levottomuudet,pahat unet yms..Iltaisin juteltiin että ei ole mitään pahaa olemassa,nalle vahtii sängyssä ja äiti ja isi on vieressä mitään ei tapahdu voi nukkua ihan rauhassa yms mikä on sitten teille hyvä ilta rauhoittelu.Onko pojalla villejä leikkejä päivällä ja illalla?ystävän tyttö heräili yöllä itkemään mikä johtui liian rajuista leikeistä,kaveri rauhoitti tytön illalla niin että leikit lopetettiin tunti puoltoista ennen nukkumaan menoa ja se auttoi.neiti on 2vuotias.Tuon ikäiset näkee unia päivän tapahtumista ja jos ne on liian rajuja niin unet kyllä häiriintyy.2vuotias oppii paljon kerralla ja moni uusi asia tulee uniin.Sun täytyy tarkkailla ja kokeilla että rauhoitat illat ja laitat lapsen teijän sänkyyn jos nukkuu vielä pinna sängyssä niin sänky teidän sängyn viereen.Yö valo nukkumaan mennessä luo myö turvalli suuden tunnetta,kunhan se on tarpeeksi hämärä.Toivon mukaan teille löytyy jostain keinosta apua.VOIMIA :hug:

nonnu
Onko hoito paikassa jotain mistä poika ei tykkää?Sanoit että poitsu on sanoo menevänsä äidin luo,jääkö poika nätisti hoitoon?Poika voi ikävöidä sua hoidon ajan ja ikävä menee myös uniin.Moni kaksi vuotias on liian pieni hoitoon koska automaattiseti ajattelee että äiti jättää,kaksi vuotias haluaa vaan olla äidin kanssa.Todella harva lapsi on hoito kypsä vielä noin pienenä.Mitä vanhempi hoitoon mennessä sen parempi.Painajaiset voi johtua siitä.Onko viikonloput rauhallisempia?

TaruK
Poika nukkunu aina mun vieressä (oon yh) ja nukkuu edelleen. 5 viikkoa ollu hoidossa, lähes joka aamu menny itkien hoitoon, mutta itku loppuu kun laitan oven kiinni (oon kuunnellu). Mä herättäsin muksun, jos tietäisin mihin aikaan kohtaus alkaa, mutta kun se ei tule ihan samaan aikaan, eikä onneksi ihan joka yö. Tuttia ja pulloa ei oo syöny koskaan. Ainoa iso muutos on ollu mun töihin meno. Tarkotus oli olla vielä vuosi kotona, mutta kun mulle tarjottiin sellaista paikkaa, mihin halusin sitten vuoden päästä, pakko oli ottaa vastaan. Iltarytmit ja touhut toistuu aina samanlaisina. Poika on kyllä aina ollut herkkä, ja hirmusesti tarkkailee ja huomaa asioita. Varmaan ne päivän tapahtumat tulevat uniin. Täytynee vain toivoa, että yöt rauhottuu, kunhan hoitojutut alkaa olla rutiinia.
Kiitos kaikille.

Yhteistyössä