Yökyläilijä ei lähde pois

  • Viestiketjun aloittaja "Jeejee"
  • Ensimmäinen viesti
Outlet harmaana
Ja ei muuta kun sanot että me lähdetään nyt kauppaan ja viedään sinut kotiin, kun haluatte että viers lähtee.
Eipä toiminut tuo oman lapsen kaverin kanssa, ei lähtenyt vaikka kuinka sanoin ja tarjouduin viemään. Ei lähtenyt sittenkään kun sanoin että meillä alkaa oma ohjelma nyt, ollaan menossa naapuriin kylään. Jouduin loppujen lopuksi päättämään että ruokaa ei tuolle lapselle tule ja pakotin soittamaan isänsä lopulta hakemaan, kun meni niin hermot.

Edellisellä kerralla oli yökylän jälkeen meillä lounaalla ja iltakuuteen, kunnes pistin matkoihinsa. Oli ekaa kertaa meillä eikä vanhemmat soittaneet missään vaiheessa ennen kuin sitten kuudeta seuraavana iltana. Uskomatonta.
Enpä ole ennen moiseen törmännyt. Ovat 9-vuotiaita poikia,
 
"Natsimutsi"
Onhan noita tullut vastaan. Tonkivat joka paikan ja menevät takuulla sinne, minne ei edes omatkaan lapset saa mennä kaivelemaan. Kaapit käydään läpi ja rohmutaan mitä mielitään. Jotkut vain ovat tuollaisia ja ovat sellaisia myös aikuisinakin. En usko niinkään kasvatuksesta olevan kiinni, ainakaan näiden kohtaamieni kohdalla. Hyvät vanhemmat ovat kädettömiä jos lapsi on "minäminä ja minä saan tehdä mitä lystään". :(
Meillä ei omillakaan ole asiaa makkariin omineen eikä tonkimaan mun meikkejä, tuoksuja, koruja tai vaatekaappia. Mutta pari yökyläilijää löytyy varmasti aina makkarista jos erehtyy edes pihalla roskat viemässä käymään. Nyt meillä on näille porttikielto. Tuntuu julmalta mutta etten menetä hermojani tai sanoisi pahasti niin parempi näin. On keskusteltu myös vanhempien kanssa. Sama meno on kotonakin ja kyse 9-11-vuotiaista.
Alussa jaksoin katsella perään ja ruokkia sen ylimääräisenkin päivän. Parasta oli kerran kun hirveä huuto alkoi yöllä, että juotavaa tarvitsee likka. Tottunut kotonaan käskyttämään selvästi. Nyt tarvitsen hiukan lomaa näistä jumittajakyläilijöistä.
 
oma koti kullan kallis
Itse olen myös sen linjauksen tehnyt että minua ärsyttäviä lapsia en huoli meille. En ole mikään lapsirakas muutenkaan; omiani rakastan mutta muiden mukulat juuri siedän. On kaikille osapuolille parempi että eivät käy meillä jos minä en jostain lapsesta pidä.

Meillä tämä muuten toimii ihan perheenä. Jos mieheni ei pidä ystävättärestäni, tuo ihminen ei käy meillä. Jos minä tai lapsemme eivät pidä jostain miehen kaverista, tuon ei tarvitse meille tulla. Ollaan tehty ihan tämä linjaus, että omassa kotona käy vain semmoisia tyyppejä joita voidaan kaikki hyväksyä. (No, lähisuvun suhteen on tietysti vähän joustettava joskus.)
 
Vvvieras
Tuo on todella ärsyttävää, jos kylästelijät ei lähde pois sovittuna aikana.

Meillä on molemmat vanhemmat töissä ja mä vielä usein viikonloppuisinkin. Ei ole kiva, jos se vapaaviikonloppu menee niin, ettei ole juuri lainkaan aikaa vain oman perheen kesken. Mä en ainakaan pysty totaalisesti rentoutumaan, jos talossa on vieraita. Siksi meillä nuo yökyläilyt on vain sen yhden yön mittaisia ja seuraavana päivänä sovittuun aikaan kotiin.
 
"viola"
Itse olen myös sen linjauksen tehnyt että minua ärsyttäviä lapsia en huoli meille. En ole mikään lapsirakas muutenkaan; omiani rakastan mutta muiden mukulat juuri siedän. On kaikille osapuolille parempi että eivät käy meillä jos minä en jostain lapsesta pidä.

Meillä tämä muuten toimii ihan perheenä. Jos mieheni ei pidä ystävättärestäni, tuo ihminen ei käy meillä. Jos minä tai lapsemme eivät pidä jostain miehen kaverista, tuon ei tarvitse meille tulla. Ollaan tehty ihan tämä linjaus, että omassa kotona käy vain semmoisia tyyppejä joita voidaan kaikki hyväksyä. (No, lähisuvun suhteen on tietysti vähän joustettava joskus.)
Toivottavasti tulet juttuun tulevien vävyjesi/miniöittesi kanssa :O
En osaisi kuvitella tuollaista. Meillä koti on kaikkien siellä asuvien koti ja sinne voi jokainen kutsua omia rakkaita ihmisiään. Kuulostaa aika kamalalta ja jotenkin luonnottomaltakin tuo tuollainen :(
 
oma koti kullan kallis
[QUOTE="viola";30635838]Toivottavasti tulet juttuun tulevien vävyjesi/miniöittesi kanssa :O
En osaisi kuvitella tuollaista. Meillä koti on kaikkien siellä asuvien koti ja sinne voi jokainen kutsua omia rakkaita ihmisiään. Kuulostaa aika kamalalta ja jotenkin luonnottomaltakin tuo tuollainen :([/QUOTE]

Ole sinä tyytyväinen omaan elämääsi, minäkin olen omaani...

(Ainakin tähän ensimmäiseen miniäkokelaaseen olen ihan tykästynyt. On löytynyt hyvät tavat kommunikoida.)
 
"Jaa-a"
Kyllä ne käytöstavat ja niiden oppiminen lähtevät sieltä kotoa ja kasvatuksesta - no, ehkä erityislapsen kohdalla on vähän eri tilanne. Itse en kauaa jaksa (lapsi)vieraita, jotka:
- eivät lähde silloin kun on sovittu/pyydetään lähtemään kotiin, vaan alkavat kinata ja inttää vastaan
- tulevat keittiöön vaatimaan (ei siis kohteliaasti pyytämään) mehua ja herkkuja tai mikä vielä pahempaa, rohmuavat niitä omin lupineen
- yrittävät komennella kyläpaikan vanhempia
- haluavat koko ajan katsoa telkkaria vaikka ovat tulleet leikkimään lapsen kanssa

Kokemusta on tällaisista lapsista ja he ovat yleensä niitä, joiden perään vanhemmat eivät pahemmin soittele ja joiden kotiin kukaan kaveri ei ole vuorostaan tervetullut. Mutta tämä on vain oma henkilökohtainen kokemukseni - ehkä vanhemmat voivat myös olla voimattomia jonkun tosi kovapäisen lapsen kanssa eikä kyse ole vain siitä että vanhemmuus on hukassa tai ettei yksinkertaisesti välitetä lapsesta.
 

Yhteistyössä