Ympäristön asenne imetykseen ihmetyttää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihme"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihme"

Vieras
Imetän vauvaani ja muutamien tuttujen (mm. anoppi) asenne on alkanut ihmetyttää. Ovat nimittäin alkaneet vihjailla, että "millos meinasit lopetella imetystä, maijakin alkaa olla aika iso tyttö jo" jne. Ja en siis ole mikään joka paikassa tissin esiin -iskijä, vaan mielestäni ihan hienovarainen imettäjä (en imetä kahvipöydässä tms. vaan hakeudun sivumalle). Ja vauva on siis 7 kk eikä todellakaan mikään 3-vuotias!

Miten ihmisiä voi ahdistaa vauvan imetys etenkään, kun en tee sitä suoraan kenenkään silmien alla?

7 kk vanha on ihan vauva! Mä en tajua ketä voi häiritä tuon ikäisen imetys. Ehkä he eivät ole onnistuneet imettämään ja kommentoivat imetystäsi silkasta kateudesta?

Isoäidit ovat sitä ikäpolvea, joka imetti vain hetken, ja antoi kuukauden ikäiselle tuoremehua & kuusiviikkoiselle porkkanaraastetta - neuvolan ohjeiden mukaan.

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos siis. Tai voisit ehkä sanoa, että neuvola tukee imetyksen jatkamista etkä ajatellut vielä lopettaa.

Hmmm ehkä heillä imetys on ollut hankala ja ajattelevat että sinullakin on ja olet väsynyt sen takia??? Eli parastasi voivat myös ajatella vähän virheellisesti.
Tuskin nyt kateutta kuitenkaan :laugh:

.

Imetyksestä on paljon vanhentuneita ja outojakin käsityksiä, eivät nämä ihmettelijät välttämättä pahaa tarkoita. Voit ystävällisesti kertoa ihmettelijöille nykyisistä suosituksista ja tavoista toimia.

Tuskin nyt kateutta kuitenkaan :laugh:

.

Ehkä kateus oli väärä sanavalinta. Ymmärrät varmaan pointin kuitenkin? Imetyksen epäonnistuminen voi joillekin olla niin herkkä asia, että vielä vuosienkin jälkeen on tarpeen tyhmillä kommenteilla purkaa sitä vuosien takaista pahaa oloa viattoman ihmisen niskaan. Miksi minä en onnistunut ja tuo onnistuu?-ajattelutapa.

...toisesta korvasta ulos. Kaikkeahan sitä saa kuulla muttei kaikesta kannata välittää. Voithan toki kertoa että et ole lopettelemassa imetystä vielä ja nykyään suosituksenakin on se 2v imetys.

Itse olen kuullut sekä noita "vieläkö imetät tuon ikäistä?!?" että sitä "miksi ihmeessä ruokit vastasyntynyttä pullosta, tissiähän tuon ikäinen kaipasi!"-juttuja ja pakko sanoa että jälkimmäiset olivat huomattavasti rankempaa kuultavaa. Ensinmainitut oli helppo ottaa ihan huumorillakin.

[QUOTE="vieras";25462307]Ehkä kateus oli väärä sanavalinta. Ymmärrät varmaan pointin kuitenkin? Imetyksen epäonnistuminen voi joillekin olla niin herkkä asia, että vielä vuosienkin jälkeen on tarpeen tyhmillä kommenteilla purkaa sitä vuosien takaista pahaa oloa viattoman ihmisen niskaan. Miksi minä en onnistunut ja tuo onnistuu?-ajattelutapa.[/QUOTE]

enpä usko että kukaan jaksaa moisesta asiasta olla niin herkillä. eriasia jos lapselle olis siitä aiheutunu jotain huonoa, mutta tuskimpa on. jos lapsi on kasvanut hyvin ja on kaikki muu lapsenhoidossa sujunut hyvin, niin miten ketään jäisi joku imetys mietityttämään noin monta vuotta? taitaa olla niin että itse pidät pulloruokintaa niin hirveänä vaihtoehtona että ajattelet heti kun joku erehtyy jotain mainitsemaankaan imetyksestäsi niin hänen oma imetys on mennyt pieleen ja nyt on traumoja kymmenien vuosien ajan? :D

itse veikkaan kun sen verran noiden vanhojen ihmisten kanssa olen tekemisissä ollut töidenkin puolesta, että tää ihminen ei nyt osannu ilmasta oikein että ajattelee vaan sinun parastasi. ehkä hänen ois pitäny hienovaraisemmin, no vaikka kysyä että miten se imetys ja sujuuko se ihan hyvin vielä.
;)

itse olisin ihan hyvin voinut heittää samanlaisen kysymyksen ja tietämättäni yhtään että joku voi vetää näin pitkälle johtopäätöksiä omasta -tosin onnistuneesta- imetyksestäni.
(täysimetystä 4kk ja osaimetystä 8kk asti) ;) ;) ;)

Ei ne kaikki vihjailijat ole vanhoja ihmisiä. Asian voi sanoa monella tapaa ja joistain kommenteista paistaa selkeästi läpi katkeruus.

Minua ei kiinosta miten toiset vauvojaan ruokkivat. En kommentoi millään tavalla muiden ihmisten pulloruokintaa/imetystä. Itse olen tyytyväinen siihen, miten olen lapseni ruokkinut.

Kannattaa lukea kirja Imetyksen aika. Se selventää kovasti tämän päivän mummojen asenteita imetystä kohtaan. Kun virallisissa suosituksissa korviketta pidettiin terveellisempänä ja erityisesti kliinisempänä kuin äidinmaito, lisäruokaa piti antaa jo viimeistää kolmen kuukauden ikäiselle ja imetys oli äidille suorastaan vahingollista, ei nämä 70- luvun äidit ymmärrä että tänä päivänä tiedetään äidinmaidon olevan parasta ravintoa vähintään vuodenikäiseksi ja terveellistä paljon paljon pidempäänkin. Anna mennä toisesta korvasta ulos ja korkeintaan totea, että eiköhän ole parempi luotaa 2000- luvun tutkimuksiin, kuin 70- luvun.

Yhteistyössä