Yllättikö lastesi murrosikä positiivisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 teiniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 teiniä

Vieras
Muista hyvin (liian) omaa teini-ikääni ja riitoja kotona. Olin itsekin varmaan vähän (?) mahdoton ja vanhemmat olivat suhteellisen vanhoja tai ainakin minusta tuntui että olivat niin vanhanaikaisia. Muutin kotoakin jo muistaakseni 16-17v.

No nämä omat (poika 17, tyttö 15) ovat PALJON järkevämpiä. Tyttö eivät ole juonut koskaan (no varmaan jotain maistanut) ja poikakin juo ihan muutaman kerran vuodessa, eikä mitään kännejä silloinkaan. Sanoi juuri ettei häntä niin kiinnosta ja menee vaan rahaa.
Tupakkaa ei polta kumpikaan (no maistaneet ovat)
Tytöt pukeutuu nätisti, meikkaa ja laittaa muttei mitään sellaista rohkeaa.
Poika seukannut kerran mutta pääosin tyttöjä kavereina. Tytöllä kiinnostuneita poikia ympärillä mutta enemmän juttelee sos.mediassa eikä mitään seukkailuja tms.

Meille aikuisille toki vähän vinoilevat =) mutta pääosin juttelevat nätisti, eivät paisko ovia tai riehu. Juttelevat/kertovat asioistaan (toki kaikkea ei tiedetä eikä tarvitsekaan) Ei mitään varastamisia tai juttuja poliisin kanssa.

Kuitenkin sosiaalisia ja heillä kavereita mutta viihtyvät silti kotonakin ja meidän kanssaan. Tehdään esim. ulkomaanreissuja vaan me kolme (isä jää perheen pienempien kanssa kotiin) ja ne on olleet onnistuineita.

Koulu tytöllä menee tosi hyvin, pojalla ihan ok. Kuitenkin molemmat menevät tunnollisesti kouluun jne.

Enkä yhtään tässä tarkoita hehkuttaa että ovatpa lapseni täydellisiä, mutta olen yllättynyt siitä että ovat rauhallisia ja fiksuja kun muistan millainen itse olin teininä... Tokihan tässä vielä ehtii tapahtua mutta aika turvallisin mielin ollaan.

Miten muilla?

Meillä teinit, tyttöjä molemmat, on nyt 13ja 15 ja ihmeen fiksuja ja kivoja lapsia molemmat. Alkoholi ja tupakka ei kuvioissa kummallakaan, vanhempi on tupakkaa maistanu. Kavereiden kanssa ovat yleensä jonkun kotona, laittavat ruokaa, saunovat ja höpöttelevät yön:)
Nuorempi harrastaa aktiivisesti omaa lajiaan ja viihtyy pitkälti harrastuspiireissä.
Kumpikaan ei pyöri illalla/ yöllä kartsalla.
Molemmat lähtee joka aamu tunnollisesti kouluun ja koulu menee ihan ok.

Toki ovia välillä paiskitaan ja ajoittain hautautuvat omaan huoneeseensa koko illaksi. Karavaanireissulle eivät tänä kesänä halunneet lähteä mukaan :), isompi jäi kotiin, oli kavereiden kanssa, kämppä kunnossa kun tultiin kotiin, ei kotibileitä tms. Nuorempi jäi kaverin perheen luo.

Ihan kivoja ihmisiä nuo tosiaan on, tuon vanhemman murkkuikää tosiaan pelkäsin, kun on pienempänä ollut kovin haasteellinen tapaus. Voihan nuo tuosta vielä hurjiintua kyllä....

Ei se ole ollut oikeastaan yllätys, että murrosikä on mennyt molemmilla perheen nuorista hyvin. Me vanhemmat olimme melko kilttejä teinejä itse, ei mitään kauheita myrskyjä, joten ehkä ovat meihin tulleet. Toki enemmän, paljon enemmän, on heidän omaa ansiotaan, kuin meidän vanhempien, että ovat fiksuja nuoria.

Meillä meni kaikkien kanssa yllättävän iisisti. Tytöt vähän veti kilareita ja paiskoi ovia muttei mitään vakavampaa, ei kännisekoiluja tai kotibileitä tai mitään. Enempi sai toppuutella että en halua kuulla ihan kaikista tapahtumista :D

Meillä ei tarvittu kotiintuloaikoja tai muita tiukkoja rajoja, hoitivat hommansa fiksusti. Jos oisi mokailtu oisi tullut rajojakin.

Tähän saakka (ensi vuoden alusta täyttää 17v) on yllättänyt. Vähintään tuplasti rauhallisempi ja kiltimpi on tytär ollut, kuin minä aikanani.

Poikakaveri samanikäinen on ollut kuvioissa jo liki puolitoista vuotta, ja osaltaan varmaan on helpottanut asiaa. Ovat hyvin tavallisia mukavia nuoria molemmat. Ei alkoholliasioita ole tullut vielä vastaan tms.

Pari vuotta sitten oli joku kapina, joka ilmeni kotona raivoamisena ja huutamisena. Kun ei ole sisaruksia joiden kanssa riidellä, saatiin varmaan nekin puuskat osaksemme.

Mutta kyllä, tähän saakka on yllättänyt hyvinkin positiivisesti :)

Yhteistyössä