Yllätysraskaus,elämäntavat :(

  • Viestiketjun aloittaja sad secret mama
  • Ensimmäinen viesti
sad secret mama
Huomenta ja kiitos kun olette kommentoineet!

tunteet vaihtelee nyt laidasta laitaan. Raskaus on nostanut esiin monet kipeät muistot lapsettomuudesta kärsiminä vuosina. Tunnen itseni etuoikeutetuksi, ja samalla hiukan petetyksi. Nyt kun minulle tämä ihme suotiin, annettiin samalla täysi mahdollisuus tuhota kaikki. Haluaisin nauttia raskaudesta, mutta ennen lokakuuta en uskalla huokaistakkaan. Pelko lapsen alkoholivaurioista tuntuu välillä musertavalta.
Toisaalta, kun hän lämpöisenä juhannusyönä intoutui sisälläni pitkään jumppatuokioon, pillahdin itkuun silkasta onnesta. Äidin pieni nuppu. Aika paljosta jo selvinnyt. Mutta millaisinkohan seurauksin? :( Muistelin Tallinnan matkaa muutama viikko sitten. Nuo hauskat juhlamuistot muuttuvat painajaismaisiksi.
Vietin juhannuksen yksin omasta halustani. Valehtelin suvulle olevani ystävien kanssa ja ystäville päinvastoin. Halusin olla vauvani kanssa. Mietin kuinka kerron hänen isälleen, kertoahan täytyy kuitenkin. Heilläkin on oikeus toisiinsa. Onneksi isä on fiksu aikuinen mies. En halunnut sekoittaa hänen juhlapyhiään, joten jätin kertomisen tähän viikkoon.
En edelleenkään täysin ymmärrä tilaani ja kuinka näin sitten kävikin. Suurin haaveeni ikinä. Hiljaiset kiitokset olen lausunut ylöspäinkin, vaikken muuten siihen tahoon ole kääntynyt muuten kuin manaamisen hetkellä. Sana elämän ihme sai uuden merkityksen minulle.
 
Rosa´
Paljon onnea raskaudesta! Minullakin on laskettu aika lokakuussa. Tuntuu että tämä 3-4 kuukautta on ikuisuus, mutta toisaalta tuntuu että se on varmasti sopiva aika siihen että ehtii valmistautua henkisesti tulevaan. Olen samaa mieltä kuin muut kirjoittajat, että ainakaan FAS:ia et ole lapsellesi aiheuttanut; siihen tarvitaan enemmän ja päivittäisempää alkon käyttöä.

Ehdotan, (riippuen asuinpaikastasi) että varaat ajan jollekin yksityiselle HYVÄLLE gynekologille, joka tekee työkseen myös raskaudenseurantaa. Menisit juttelemaan ja konsultoimaan kaikesta mikä vaivaa. Neuvolan lääkärit ovat yleislääkäreitä, ja itse olen huomannut että saan paljon paremmat ja kattavammat tiedot omalta gynekologiltani. Saisit faktatietoa, eikä tarvitsisi iltaisin miettiä ja kokea syyllisyyttä. Itse ainakin inhoan turhaa hyysäämistä ja voivottelua, vaan haluan ammattilaisilta faktat pöytään sellaisina kuin ne ovat. Sitten voin itse voivotella, mutta tiedot haluan siis sellaisena kuin ne ovat, ilman "sääliä".

Samalla saisit selvyyden mitä vitamiinejä ja lisäravinteita sinun kannattaa syödä. Vauvan luusto kasvaa huimasti juuri näinä viikkoina, eli itse syön kalsiumia. Uskallan suositella myös foolihappoa, tästä eipäs-juupas-keskustelusta huolimatta. Pari Multitabsia päivässä sisältää paljon tarvittavaa.

Onnea teille molemmille! Kyllä te pärjäätte.
 
enkuliini
Alkuperäinen kirjoittaja Rosa´:
Ehdotan, (riippuen asuinpaikastasi) että varaat ajan jollekin yksityiselle HYVÄLLE gynekologille, joka tekee työkseen myös raskaudenseurantaa. Menisit juttelemaan ja konsultoimaan kaikesta mikä vaivaa. Neuvolan lääkärit ovat yleislääkäreitä, ja itse olen huomannut että saan paljon paremmat ja kattavammat tiedot omalta gynekologiltani. Saisit faktatietoa, eikä tarvitsisi iltaisin miettiä ja kokea syyllisyyttä. Itse ainakin inhoan turhaa hyysäämistä ja voivottelua, vaan haluan ammattilaisilta faktat pöytään sellaisina kuin ne ovat. Sitten voin itse voivotella, mutta tiedot haluan siis sellaisena kuin ne ovat, ilman "sääliä".

Samalla saisit selvyyden mitä vitamiinejä ja lisäravinteita sinun kannattaa syödä. Vauvan luusto kasvaa huimasti juuri näinä viikkoina, eli itse syön kalsiumia. Uskallan suositella myös foolihappoa, tästä eipäs-juupas-keskustelusta huolimatta. Pari Multitabsia päivässä sisältää paljon tarvittavaa.

Onnea teille molemmille! Kyllä te pärjäätte.
Samaa mieltä Rosan kanssa. Tosin itse suositan multivitaan (kun siinä vaan yksi nappi päivässä ja samoin kaikki tarvittava).

Varaa tosiaan aika ihan kunnolliselle gynelle. Ultraamalla selviää jo paljon lapsen voinnista. asiantunteva gyne voi huojentaa oloasi monella tavalla. Nyt tarvitset vain uskoa tulevaan. Jaksamisia ja iloakin! Suojelusta!
 
Femeda
Paljon, paljon onnea Sinulle raskaudestasi. Täällä myös odotellaan lokavauvaa...

Minäkin suosittelen ultraan menoa - Helsingissä oleva Femeda on tosi hyvä ja asiantunteva. Kannattaa mennä 4D-ultraan Brunolle. Sieltä saat tarkan rakenneseulonnan. Maksaa 160 € kelan korvausten jälkeen ja on varmasti asiantunteva. Plussana kaikelle saat mukaan paljon kuvia pienoisestasi ja DVD:n pienoisesta... Suosittelen!
 
Femeda
Paljon, paljon onnea Sinulle raskaudestasi. Täällä myös odotellaan lokavauvaa...

Minäkin suosittelen ultraan menoa - Helsingissä oleva Femeda on tosi hyvä ja asiantunteva. Kannattaa mennä 4D-ultraan Brunolle. Sieltä saat tarkan rakenneseulonnan. Maksaa 160 € kelan korvausten jälkeen ja on varmasti asiantunteva. Plussana kaikelle saat mukaan paljon kuvia pienoisestasi ja DVD:n pienoisesta... Suosittelen!
 
voih
Tuli oikein tippa silmään kun luin alkuperäisen viimeksi kirjoittaman viestin! Tuli mieleen oman raskauteni (v.2006) alkuajat kun sain tietää olevani raskaana. En tosiaan olisi uskonut, olin/olen sinkku ja voin ymmärtää ne tunnemyrskyt joita käyt nyt läpi! Minäkin ehdin bailata ja se huolen määrä oli uskomaton kun raskaus selvisi! Täällä kaikki hyvin, sain terveen ihanan pojan :)
Paljon onnea sinulle!!!!
 
Sannis
Alkuperäinen kirjoittaja Foolihappoa ei saa tarpeeksi ruuasta:
Foolihappo on erittäin tärkeää, ja harvoin ihmisellä on päivittäin niin uskomaton ruokavalio että tosiaan saisi sitä riittävästi ilman purkkia.

Foolihappo kuuluu B-vitamiineihin. Naisen tulisi alkaa nauttia sitä jo ennen hedelmöitystä vähintään 400, mieluiten 800 mikrogrammaa päivässä, sillä foolihappo vähentää sikiövaurioita (spina bifidaa ja huuli- ja kitahalkiota) ja ehkäise ennenaikaisia synnytyksiä. Hedelmöityksen jälkeen otettuna teho ei ole enää sama.

Skitsofrenia saattaa saada alkunsa odottavan äidin foolihapon puutteen ja kohonneen homokysteiinin vuoksi. Homokysteiini nimittäin on myrkkyä sikiön kehittyville aivoille, kirjoittavat Harvardin yliopiston geneetikot katsauksessaan (Harv Rev Psychiatry. 2005;13(4):197-205). Tästäkin syystä raskautta suunnittelevien naisten tulisi alkaa ottaa foolihappoa jo mieluummin ennen hedelmöitystä.

Foolihappo osallistuu lähes kaikkiin elimistön keskeisiin biokemiallisiin reaktioihin. Sen yhtenä tehtävänä on pitää kurissa myrkyllistä rikkipitoista aminohappoa, homokysteiiniä. Foolihappo vähentää myös riskiä sairastua syöpätauteihin, muun muassa paksu- ja peräsuolisyöpiin.

Foolihappoa on alettu lisätä elintarvikkeisiin USA:ssa, Kanadassa, Chilessä ja Unkarissa. Ruotsi harkitsee asiaa parhaillaan, muttei vielä Suomi. Meillä ainoa mahdollisuus saada riittävästi foolihappoa on ottaa sitä tabletin muodossa, mieluiten yhdistelmänä, jossa on myös B6- ja B12-vitamiineja.
Edelleen pysyn kannassani siitä, että erittäin harvoja vitamiineja tarvitsee ottaa purkista JOS syö monipuolisesti. Näköjään monet ihmiset eivät pysty uskomaan tavalliseen ravintoon. Tueksi voi lukea esim. seuraavan linkin (mikäli faktat kiinnostavat). http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus
Vaikka eipä se paljon lukemisesta auta jos on sen tyyppinen ihminen jonka mielestä pilleri auttaa vaivaan kuin vaivaan. Ennen kuin tuhlaa rahojaan kymmeneen vitamiinipurkkiin, kannattaa ajatella niitä miljoonia terveitä vauvoja jotka syntyvät ilman vitamiineja. Ihme että ihmislaji on näinkin kauan selvinnyt kun ottaa huomioon miten lyhyen aikaa vitamiinipillereitä on ollut tarjolla.

Skitsofreniaan taas on tutkittu vuosia ja sen syntyyn ei ole yhtä yksittäistä syytä vaan se on eri tekijöiden summa. Osa on peräisin raskauden aikaisilta ajoilta, osa myöhemmältä elämältä ja osa perintötekijöistä. Foolihapon puute ei sitä selitä.
 
aiheen vieresta
foolihappolisa on tarkeaa sikiolle nimenomaan ensimmaisten 3 kuukauden aikana. tosiaankin, useimmissa maissa jo raskautta suunnittelevia naisia kehoitetaan ottamaan foolihappotabletteja. ap:n ei tuossa raskauden vaiheessa enaa tarvitse niita valttamatta ottaa.
 
sheriffi*
Alkuperäinen kirjoittaja hannikka:
Sannis on oikeassa!! Monipuolinen ruokavalio riittää raskausaikanakin. D-vitamiinilisä pimeään vuodenaikaan on paikallaan.
Sannispieni-- kyllä sä voit kirjoittaa ihan omalla nimellä. Surullista kun pitää feikata useita niccejä tukeakseen omaan kantaansa.

Follihapon saaminen odotusaikana on tosiaan elintärkeää kehittyvän vauvan kannalta. Siitä ei tutkitusti ole mitään haittaa että napsii vitamiineja 9kk odotuksen ajan. Siitä taas on jos vitamiinien saannista on puutetta. Näin ollen on varmempi napsia ne vitskut kiltisti.

Tässä pätee sama kuin kaikessa lääketieteessä.. punnittaa hyötyjen ja haittojen suhde. Kuka tahansa asiantuntija sanoo että että purkkivitamiineista ei odotusaikana ole haittaa mutta hyöty voi olla sitäkin suurempi.

Tämä retorinen vitamiinivääntö ei edes kuulu tähän keskusteluun joten josko sannis/hannikka voi avata tälle aiheelle ihan oman keskustelun kiitos
 
Sannis
Alkuperäinen kirjoittaja sheriffi*:
Alkuperäinen kirjoittaja hannikka:
Sannis on oikeassa!! Monipuolinen ruokavalio riittää raskausaikanakin. D-vitamiinilisä pimeään vuodenaikaan on paikallaan.
Sannispieni-- kyllä sä voit kirjoittaa ihan omalla nimellä. Surullista kun pitää feikata useita niccejä tukeakseen omaan kantaansa.

Follihapon saaminen odotusaikana on tosiaan elintärkeää kehittyvän vauvan kannalta. Siitä ei tutkitusti ole mitään haittaa että napsii vitamiineja 9kk odotuksen ajan. Siitä taas on jos vitamiinien saannista on puutetta. Näin ollen on varmempi napsia ne vitskut kiltisti.

Tässä pätee sama kuin kaikessa lääketieteessä.. punnittaa hyötyjen ja haittojen suhde. Kuka tahansa asiantuntija sanoo että että purkkivitamiineista ei odotusaikana ole haittaa mutta hyöty voi olla sitäkin suurempi.

Tämä retorinen vitamiinivääntö ei edes kuulu tähän keskusteluun joten josko sannis/hannikka voi avata tälle aiheelle ihan oman keskustelun kiitos
Harmiksesi minun ei tarvitse feikata nimimerkkejä. Tässä maassa on varmasti muutama muukin odottaja, jotka ovat kanssani samaa mieltä. Jos nyt pystyt moista ihmettä uskomaan.

En ole missään vaiheessa sanonut että foolihappopillereiden käyttämisestä olisi haittaa. Ainoastaan ettei se ole välttämätöntä sillä monipuolinen ruokavalio riittää. Hämmästyisitte jos tietäisitte miten paljon rahaa syydätte turhuuksiin siksi että lääkefirmat saavat teidät uskomaan ettei ruoka riitä pitämään ihmistä terveenä.
En myöskään ole sanonut että foolihappo ei olisi vauvalle tärkeää, joten siitä asiasta on turha saarnata. Foolihappo on tärkeää mutta purkista saatuna se ei ole yhtään parempaa kuin ruuastakaan.
Ja toisin kuin väität, vitamiinivalmisteista voi olla vauvalle haittaa mikäli niitä liikaa käytetään. Monet odottajat käyttävät myös jopa valmisteita joissa on A-vitamiinia.
Hassua miten koville näyttää ottavan jos joku on eri mieltä asioista ja hassua miten vähän naiset tietävät vaikka maailma on nykyään asiallista tutkittua tietoa täynnä.
 
Please leave, Sannis
Hämmästyisin suuresti jos lakkaisit häiriköimästä tätä ketjua, Sannis. Tämä ei ole SINUN vitamiinipalstasi. Kuten joku fiksu ehdotti, perusta ihan oma ketju. Siinä voit sitten buustata itseäsi.
 
dr evil
Alkuperäinen kirjoittaja Sannis:
Harmiksesi minun ei tarvitse feikata nimimerkkejä. Tässä maassa on varmasti muutama muukin odottaja, jotka ovat kanssani samaa mieltä. Jos nyt pystyt moista ihmettä uskomaan.

En ole missään vaiheessa sanonut että foolihappopillereiden käyttämisestä olisi haittaa. Ainoastaan ettei se ole välttämätöntä sillä monipuolinen ruokavalio riittää. Hämmästyisitte jos tietäisitte miten paljon rahaa syydätte turhuuksiin siksi että lääkefirmat saavat teidät uskomaan ettei ruoka riitä pitämään ihmistä terveenä.
En myöskään ole sanonut että foolihappo ei olisi vauvalle tärkeää, joten siitä asiasta on turha saarnata. Foolihappo on tärkeää mutta purkista saatuna se ei ole yhtään parempaa kuin ruuastakaan.
Ja toisin kuin väität, vitamiinivalmisteista voi olla vauvalle haittaa mikäli niitä liikaa käytetään. Monet odottajat käyttävät myös jopa valmisteita joissa on A-vitamiinia.
Hassua miten koville näyttää ottavan jos joku on eri mieltä asioista ja hassua miten vähän naiset tietävät vaikka maailma on nykyään asiallista tutkittua tietoa täynnä.
Kukaan ei ole väittänyt etteikö ruuasta voisi saada riittävästi vitamiineja. Surullinen totuus vain on, Sannis pieni, että harvan naisen ravitsemustottumukset ovat sen mukaiset että riittävä vitamiinin saanti toteutuu raskaana ollessa. Lisäksi on paljon niitä naisia joilla on pahoinvointia raskauden alkuaikoina siinä määrin että ravinnosta saatu vitamiinimäärä ei ole riittävä.

Oikein totta. Jo moni on pyytänyt sinua häipymään palstalta. Ottaisit neuvosta vaarin ja veisit jankutuksesi muualle.
 
Raskaana -80
Raskauden aikaisiin elämäntapoihin liittyen tuli mieleeni että miten te muut olette muuttaneet tapojanne kun raskaus varmistui. Itse muutin ruokailutottumuksia aikalailla. Söin aiemminkin melko terveellisesti mutta kyllä raskauden selvittyä lisäsin huimasti esim. kasvisten määrää ja vähensin puolestaan esim. karkin syöntiä. En myöskään juo limsoja sillä yritän pitää sokerin saannin mahdollisimman vähissä. Mitään noista kiistellyistä vitamiineista en ole käyttänyt enkä rautaakaan tarvinnuut. Neuvolassa kun sanottiin ettei tavallisella ruokavaliolla lisiä tarvitse ja luotan kuitenkin suomalaiseen terveydenhuoltoon. Vähän kummastutti jonkun kirjoittajan kommentti että useissa maissa noita lisävitamiineja määrätään. Olisiko siellä sitten muuten hiukan huonommat ravitsemustottumukset. Keskimäärinhän suomalaisilla on kaiketi hyvä ravitsemustilanne ja ainakin tietoa oikeista elämäntavoista. Aloin myös harrastaa liikuntaa enemmän ja säännöllisemmin ja vaikkei se nyt mitään mieletöntä hikirevittelyä olekaan niin kyllä kävelystä ja uinnistakin tulee todella hyvä olo. Tupakkaa en käyttänyt ja alkoholiakin hyvin vähän joten niistä luopumisen kanssa ei tarvinnut taistella.
 
hannikka
En todellakaan ole Sannis-nimimerkin alter ego, vaikka joku niin epäili. En vain voi sulattaa näillä anonyymipalstoillakaan valheellisen tiedon levittämistä ja toisten asiatonta mollausta. En tiedä, mitä Sannis on muualla kirjoittanut, mutta tässä keskustelussa täyttä asiaa (raskausajan vitamiinilisät).

Ohessa asiatietoa raskausajan ruokavaliosta ja vitamiineista asiatietoa haluaville:
http://www.poliklinikka.fi/?page=0578192&id=2908065

Jokainen odottava tekee viime kädessä itse päätöksensä elämäntavoistaan mukaanlukien ruokavalio ja mahdolliset vitamiini- yms. lisät. Tähdentäisin kuitenkin vielä sitä, että hyvistä aikomuksista huolimatta vitamiinilisilläkin voi olla myös haittavaikutuksia. Neuvoisin oman järjen käyttöön. Monipuolinen ruokavalio todella riittää lähestulkoon kaikille, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Tämän viestin haluan sanoa ap:llekin.
 
Terveydenhoitaja
Alan ihmisenä (ja neuvolassa työskennelleenä) minua ihmetyttää ja hiukan harmistuttaakin tämä ravitsemuskeskustelu. Suomessa on erittäin hyvä neuvolajärjestelmä, jossa annetut ohjeet perustuvat tutkittuun tietoon, eivät neuvolantädin mutu-tuntumaan. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä käydään odottajan ruokailutottumukset erittäin tarkkaan läpi ja puututaan esim. kasvissyöntiin tai allergioihin (esim. laktoosi-intoleranssi), jotka saattavat heikentää äidin ravitsemustilaa. Hemoglobiinia tarkkaillaan läpi raskauden, kuitenkin vähintään kolmesti raskausaikana. Silti melko harvoin joudumme suosittelemaan kenellekään mitään vitamiinilisiä koska tutkimusten mukaan terveellinen monipuolinen ravinto riittää. Esim. tarvittavat hyvät rasvahapot on helppo saada ravinnosta esim. margariinista, kalasta ja salaatinkastikkeista. En tiedä onko keskusteluun osallistuneista kukaan pitänyt esim. netissä ruokapäiväkirjaa joka laskee päivän aikana kertyneet vitamiinit ja ravintoaineet. Tarvittava määrä vitamiineja kertyy yllättävän helposti ja vaikka raskaus lisää niiden tarvetta on määrä edelleen helposti saatavissa ravinnosta. (Mikäli on valmis muuttamaan ruokailutottumuksiaan.) Sääli jos luottamus suomalaiseen neuvolajärjestelmään on tosiaan niinkin kateissa miltä täällä vaikuttaa. Viimeksi tänään oli uutisissa miten YK haluaa hyödyntää suomalaista neuvolajärjestelmää, joten eipä se nyt ihan maailman surkeimmasta päästä voi asiantuntemukseltaan olla.

Mitä taas tulee siihen että muissa maissa suositellaan vitamiinilisiä niin muissa maissa tehdään myös paljon muuta mitä suomessa ei tehdä. Joissain paikoissa esim. ultrataan jokaisella neuvolakäynnillä vaikkei siihen mitään tervetta olekaan. (Äidille toki mukava nähdä vauvaa.)
 
Tämäkin puoli
Minulla on kokemusta kahdenlaisesta terveydenhoitajasta, joista toinen suositteli foolihappoa sekä muutenkin ruokaremppaa ja toisen mielestä mitään ei tarvita perusruuan lisäksi. Minä nyt tein sen ruokaremontin (siis ei mitään huuhaata, vaan kasviksia ja marjoja vaan lisää, samoin kuituja sokerit pois, lihan tilalle enemmän kalaa jne. aivan yleisten ravintosuositusten mukaisesti), mutta lähinnä psykologisista syistä. Tuntui hyvältä tehdä edes jotain konkreettista vauvan hyväksi, mitä vaan olla ja odottaa. Uskon, että tässä on se juju monella muullakin; jos on pienikin mahdollisuus jotenkin jo raskausaikana alkaa huolehtia vauvasta, niin sen haluaa sitten tehdä. Ei kyse ole kritiikistä neuvolajärjestelmää kohtaan (ainakaan omalla kohdallani) vaan omaan äitiyteen kasvamisesta.
 
huolimuori
Tervetuloa odottajien joukkoon ap. Luulen että hätä ja huoli on kaikkien äitien "ammattitauti", eikä se lopu synnytykseen, voit olla varma. Sitten alkaa kätkytkuoleman ja kaikkien muiden murheiden hautominen, ellei vihellä päättäväisesti peliä poikki.

Harva on ollut pitkään tietämättään raskaana, mutta kyllä stressiä voi kehittää muistakin asioista kuin tupakka ja alkoholi: minä esimerkiksi joudun syömään särkylääkkeitä (Buranaa, ei Pnadolia) useana päivänä viikossa, koska migreeni on ihan mahdottoman pahana raskausaikana. Pakko jaksaa hoitaa esikoista, en voi vaan maata sängyssä. Ja arvaa ajattelenko joka kerta että tämä lääke siirtyy kehittymättömään sikiöön:(

Mutta kaikille asioille ei voi mitään. Ainoa tapa selvitä tulematta hulluksi on luopua täydellisen äidin ihanteesta ja ryhtyä kyllin hyväksi äidiksi, joka tekee parhaansa olosuhteet huomioon ottaen.

Ei muuta kuin suuntaa katse tulevaan. Sinusta on tulossa ilmeisesti yh. Suosittelen, että alat rakentaa itsellesi apuverkostoa. Lapsessa on hirveästi työtä, oli se sitten terve tai sairas.
 
raskaana
Minä havaitsin olevani yllättäen raskaana kun viikkoja oli noin viisi, eli aika alku vaiheessa. Huoli alkoholin runsaasta käytöstä oli täälläkin, etenkin kun edelliset menkat oli olleet vähän ihmeelliset... joten viikkoja olisi voinut olla tuplatkin. Ennen kuin tajusin raskauden, raskaudesta johtuvaa hieman outoa oloa hoidin polttamalla ja juomalla, nerokasta. Lisäksi tietenkin olin tien päällä monta viikkoa, joten en päässyt minnekään ultraamaan vauvan ikää. Mutta huoli piti vaan laittaa syrjään. Toinen huoli oli tietenkin siitä, että syönkö oikein ym. kun ainoa tiedonlähde oli internet ja sieltä saa niin niin ristiriitaista tietoa. Kuitenkin tässäkin asiassa lopulta päädyin uskomaan sen, että kyllä niitä vauvoja syntyy heikonpiinkin oloihin. Ja myös jostain lukemani kommentti siitä, että vauva kyllä kalkkinsa ottaa, äiti voi jäädä heikommalle ravinnolle... Ja siitä tuli kyllä minun motto. Ei näistä vitamiiniasioista minusta ole mitään järkeä kiistellä. Minulle neuvolassa sanottiin, että parempi hoitaa vitamiinit ravinnosta kuin purkista, koska kemiallisiin tabuihin lisätää muutakin kuin sitä vitamiinia, mutta saa niitä kemiallisia mömmöjä nykyään ruuastakin. Eli otan kalkkitabletteja sillon kun tulee maitotuotteita käytettyä vähän jne. Muutenkin joka päivä julkaistaan uusi tutkimustulos siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä ei, joten olen monipuolisuuden kannattaja. Tietenkin joitain juttuja, jotka itse koen vaarallisiksi (eli tupakka, alkoholi ja jotkin ruoka-aineet) olen raskausaikana välttänyt, mutta muuten elellyt niinkuin ennenkin. Tänään kävin rakenneultrassa ja iloinen pikkutyttö siellä mahassa uiskenteli ja oli ilmeisen tyytyväinen oloihinsa, vaikka äiti ei joka suupalaansa suunnittelekaan!

Alkuperäiselle tsemppiä ja unohda murheet. Lapsi minun filosofian mukaan vaistoaa äidin tunteet ja iloinen mieli on vauvalle tärkempää kuin turha suru, kun ei niitä viikkoja takasinkaan saa. Toki kannattaa oman mielenrauhan takia selvittää se mikä etukäteen on selvitettävissä. Ja vaikka vauvalla jotain olisi pielessä, niin älä missään nimessä itseäsi syytä missään elämän vaiheessa. Ihania kesä päiviä tuleville äideille!
 
Miksi buranaa migreeniin?
Miksi syöt migreeniin Buranaa? Onko lääkäri tosiaan määrännyt sinulle migreeniin sitä?Ihmettelen jos on. Itse sain koviin migreenikohtauksiin, jotka kestivät aina 2-5 päivää, Miranaxia ja Panacodia. Jopa puolikas auttaa ehkäisemään koko kohtauksen, jos sen ottaa ajoissa. Toisin kuin Buranan vaikuttavat osat, Burana ei ennaltaehkäise, vaan niitä joutuu napsimaan usemmin, kun taas Miranax vaikuttaa paljon pidempään, jopa viikon.
 
viela foolihaposta
foolihappoa maarataan useissa maissa alkuraskauden ajaksi siksi etta se tutkimusten mukaan varsin tehokkaasti ehkaisee tiettyja sikion selkarankavaurioita. tottakai jos noudattaa erittain foolihappopitoista ruokavaliota voi riittavan maaran saada sita kautta, mutta monet eivat siihen esim. raskauspahoinvoinnin vuoksi pysty. siksi purkista ottaminen on se varmin keino. muuten en minakaan ole mikaan vitamiinipilleri-intoilija, mut tota foolihappoa kehottaisin kylla kaikkia ottamaan ekat 3kk.
 
Voi jestas tota yhtä
Sanniksen mukaan on tyhmää maksaa niiiiiiin paljon rahaa pilleripurkista, kun foolihappoa saa ravinnosta, Sannis sanoi esimerkiksi marjat. ei voi muuta kuin nauraa. Tietääköhän kuinka paljon tuoreita marjoja pitäisi joka päivä syödä, jotta saisi tarvittavan määrän foolihappoa? Ja kun Sannis itse koko ajan puhui rahasta, niin aika paljon nuo marjalitrat maksavat. Tietenkin hän tietää ettei pakastemarjoista niitä saa. Minä ainakin koitan rajoittaa sokerien syöntiä. Se tarkoittaa kohdallani myös rajoitettua määrää fruktoosia. Kymppi pilleripurkista, josta saan tarvittavan määrän foolihappoa ja lisäksi monia muita välttämättömiä vitamiinejä on pieni hinta.
 
Terveydenhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Voi jestas tota yhtä:
Sanniksen mukaan on tyhmää maksaa niiiiiiin paljon rahaa pilleripurkista, kun foolihappoa saa ravinnosta, Sannis sanoi esimerkiksi marjat. ei voi muuta kuin nauraa. Tietääköhän kuinka paljon tuoreita marjoja pitäisi joka päivä syödä, jotta saisi tarvittavan määrän foolihappoa? Ja kun Sannis itse koko ajan puhui rahasta, niin aika paljon nuo marjalitrat maksavat. Tietenkin hän tietää ettei pakastemarjoista niitä saa. Minä ainakin koitan rajoittaa sokerien syöntiä. Se tarkoittaa kohdallani myös rajoitettua määrää fruktoosia. Kymppi pilleripurkista, josta saan tarvittavan määrän foolihappoa ja lisäksi monia muita välttämättömiä vitamiinejä on pieni hinta.
Foolihappoa saa myös monesta muusta lähteestä (kuten täällä onkin jo mainittu). Eihän ruokavaliossa ylipäätään olekaan tarkoitus saada ravintoainetta vain yhdestä tuotteesta vaan ruokavalio koostetaan monipuolisesti, jolloin määrät kertyvät helposti. Syö rauhassa vitamiinit purkista vaan, mutta välttämätöntä se ei suinkaan ole. Foolihappoa saa myös monista sellaisista ruoka-aineista jotka eivät sisällä sokeria.
Marjojen syöntiä ei myöskään todellakaan tarvitse raskausaikana sokerin saannin takia rajoittaa, päinvastoin. Niiden sisältämä sokerimäärä on niin pieni, ettei siitä ole haittaa. Yksikään ASIALLINEN tietolähde ei kehoita rajoittamaan marjojen tai hedelmien syöntiä vaan päinvastoin lisäämään. Ylipäätään kun etsii näihin asioihin tietoa, kannattaa muistaa lähdekritiikki. Kuten joku edellä mainitsikin niin netistä saa valtavasti ristiriitaista tietoa ja siksi on hyvä osata karsia turhat pois ja vierailla esim. KTL:än sivuilla. En myöskään laittaisi paljoakaan painoarvoa sille mitä esim. Unkarissa suositellaan foolihapon (tai muunkaan) suhteen. Uskon että Suomessa asiaan liittyvä tutkimus on hiukan edistyneempää.

Alunperinhän tämä vitamiinikeskustelu koski muuten muitakin vitamiineja (kun joku suositteli ap:lle pitkää listaa eri pillereitä). Jostain syystä nyt on vain jumituttu tuohon foolihappoon.
Toki, jos jonkun olo paranee siitä että napsii kaikki mahdolliset vitamiinit niin mikäs siinä. Toivottavasti huomaavat vain jättää haitalliset pois.
 

Yhteistyössä