Yllätysraskaus,elämäntavat :(

  • Viestiketjun aloittaja sad secret mama
  • Ensimmäinen viesti
sad secret mama
Olen 29 vuotias sinkkunainen. Avioliittoni hajosi pari vuotta sitten osittain myös lapsettomuudestamme johtuen. Emme hakeneet lapsettomuuteen ulkopuolista apua. Olen elänyt sinkkuna siitä asti. Viime talvena minulla oli muutaman kuukauden ajan seksisuhde sinkkumieheen, jolle nyt sitten olen raskaana. Olen onnesta, hämmennyksestä ja huolesta sekaisin. Kuukautiseni ovat tulleet tähän asti, joskin epämääräisinä. Mutta oudoille viimeaikaisille vatsanväänteilleni taisi löytyä syy..vauva taitaa liikkua. samoin sitkeä kevätväsymykseni sai selityksen. Ultranneen lääkärin mukaan raskausviikkoja on melko tarkasti 22+. Ultran mukaan sikiö näyttää siltä miltä nyt kuuluukin. Ette voi uskoa tunnetta kun omasta kehosta löytyy täysin yllättäen toinen ihminen viuhtovine käsineen...!

Pystyn siis saamaan lapsia, ihanaa, mutta...Entä kun olen tähän asti viettänyt ihan normaalia nuoren naisen menevää elämää? Urheilen säännöllisesti, teen vatsalihasliikkeitäkin. Alkoholia olen kerennyt ottaa useamman kerran, en tosin mikään jokailtainen tissuttelija ole. Mutta viikkojen perusteella laskien olen ehtinyt viettää kosteamman kauden ihan raskauden alussa ja n. viitenä iltana sen lisäksi koko raskauden aikana, joina iltoina olen juonut kerrallaan 1 pullon(4-5 lasia) valkoviiniä tai 4-5 paukkua, normaalin bileillan kulutukseni, humallun sopivasti tuosta määrästä. Yhtenä iltana hiukan enemmän. Lievää krapulaa muistelen olleen yhden kerran. Ja lisäksi tupakoin runsaasti... Uskotte varmaan ettei uni tule nyt iltaisin noita laskiessa :(

Onkohan nyt siis vauvani varmasti vammautunut fyysisesti tsi psyykkisesti? Kun googletin tietoja, en pystynyt itkulta lukemaan tuloksia. Niin kauheaa osa oli. Ilmeisesti fas tai fae oireyhtymä odotettavissa?
Onko teillä kellään vastaavia omakohtaisia kokemuksia, kuinka on käynyt? Voinko pelastaa enään mitään alkamalla hoitaa itseäni ja vatsaani nyt?
 
pikku enkelit
Et ole onneksi juonut valtavia annoksia, fas lapsen saantiin tarvitaan paaaljon enempi. Nyt tupakka ja alko pois niin hyvin menee. Tervet. lasta ei koskaan voi taata, vaikka kuinka terveesti olisi raskausaikana. Et ole ollut tilastasi tietoinen, joten ei kannata tuhota onnellista olotilaa negatiivisilla ajatuksilla mahdollisista haittavaikutuksista. Kaikkea ihanaa sinulle ja vauvallesi. Enkelit ovat luonanne.
 
elämän ihmeitä
Aluksi onnittelut :)

Täytyy sanoa, että ennen en olisi millään meinannut uskoa, että joku voi olla pitkällekin raskaana ilman että itse tajuaa sitä. Mutta sitten lähipiirissäni tapahtui samanlainen. Ystäväni ehti melkein puoleen väliin raskautta ennen kuin asian oikea laita selvisi. Itsellä on nyt viikkoja 21 mutta mahan koko olisi paljastanut siunatun tilan jo viikkoja sitten. Sen takia tuntuu niin uskomattomalta, että niinkin pitkään voi mennä ilman, että tietää asian oikeaa laitaa.

Mutta asiaan, eli ystäväni vietti myös ihan normaalia elämää baari-iltoineen ja muine menoineen. Hänellä oli myös eräs lääkitys päällä koko alkuraskauden ajan kunnes totuus paljastui. Huoli oli hänelläkin kova siitä tuleeko vauvalle jotain seurauksia mutta niin hän sitten synnytti terveen tytön, josta ei ole jälkeenpäinkään mitään seuraamuksia löytynyt.

Eihän kukaan tietenkään pysty sitä varmuudella sanomaan, että mitään ei tule mutta kyllä se vaan silti on mahdollista. Toivottavasti sinulle käy samoin. Älä kuitenkaan liikaa murehdi asiaa (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty) ja yritä nauttia raskaudesta.
 
Anskuliini**
Eräälle tutulle on käynyt vastaavanlaisesti, sai tietää raskaudesta vasta seitsemännellä kuulla ja oli elänyt ihan normaalin nuoren sinkkunaisen elämää siihen saakka. Enkä ole kuullut, että lapsella olisi mitään epänormaaliin viittaavaa. Et voi sille nyt enää mitään, joten huolehtiminen ei kannata. Positiivinen mieli tuo hyviä asioita. :)

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että eikö vatsasi ole yhtään kasvanut? Etkö mistään ajatellut, että jotain on tekeillä? Mistä lapsettomuutenne edellisessä suhteessa johtui?
 
sad secret mama
Kiitos nopeista vastauksistanne, saitte kyynelehtimään...

Vatsani ei tosiaan ole mielestäni kasvanut yhtään. Kukaan tuttava ei ole huomauttanut edes piukoissa kesävaatteissa ulkomuodostani. Tätä ihmettelen itsekkin, veljeni vaimo ei saanut sitä kolmea kuukautta pidettyä raskauttaan salassa kun hänestä jo huomasi tuijottamattakin. olen normaalipainoinen.
Kyllähän nyt tietysti jälkeenpäin voi ajatella olleen jotain oireita, tosiaan siis kova väsymys. Ja tosi niukat kuukautiset. päänsärky oli yhteen aikaan sietämätön. Kuin sattumaa käytän yleensä panadolia..! Mutta tuollaistahan voi olla muutenkin. En ole voinut pahoin, kaikki, alkoholi ja tupakka mukaanlukien, on maistunut. En ole myöskään saanut mitään himoja kuten vauvoja odottaneet jotkut tuttavani.
En tiedä aiemman lapsettomuutemme syytä, mehän siis emme ex-mieheni kanssa hakeutuneet hoitoihin. Gynekologisissa tarkastuksissa on mulla aina ollut kaikki kunnossa ja kiertoni säännöllinen. Tyydyimme kohtaloomme ja nyt siis olen raskaana, eksälläni ja uudella avokillaan ei ole lapsia. En kyllä tiedä ovatko yrittäneet. Nähtävästi ainakaan kaikki vika ei sitten ollut minussa.

Kiitos kun kerroitte "hummanneiden" ystävienne terveistä lapsista. Sanat lohduttavat todella. Mitäköhän ovat ne määrät joita fas-lapsien äidit juovat ja millä aikaväleillä? Luin, että kuitenkin noita lapsia syntyy suomessa joka vuosi satoja.
 
minun kaverini
Kaverini joi ekat 6kk raskaudessaan, kun ei tiennyt mahassa kasvavasta vauvasta. Kaverini joi paljon enemmän kuin sinä ja polttikin. Vauva syntyi terveenä ja on nyt tosi hyvin kehittynyt 2 vuotias =)

Onnea sinulle!!
 
Odottava positivisti
Taitaa kuulostaa tyhmältä, mutta itse uskon siihen että jos teet jotain "tietämättämäsi" että olet raskaana, et voi vahingoittaa sisälläsi kasvavaa ihmisen alkua. Olen useammastakin julkaisusta lukenut että liikaa hyssytellään esim. lääkkeiden käyttöä raskausaikana, mikä tietysti on hyväkin - mahdollisten ongelmien välttämiseksi, mutta että suomessa ollaan tosi tiukoilla linjoilla: enemmänkin lääkkeitä voitaisiin käyttää ja raskausajan kremppoja ehkäistä lääkityksellä. Mutta kun kielletään joitain ruoka-aineita ja lääkkeitä yms.

Olen asunut Italiassa jossa naiset polttavat tupakkaa kuin korsteenit läpi raskausajan, se on siellä aivan normaalia, kuten on Ranskassakin. Lapset syntyvät ihan normaaleina ja nätteinä. Ainoa mikä saattaa olla merkkinä on vastasyntyneen pieni koko. Viiniä suositellaan juomaan raskausaikana, ehkäisee verenkierto- ja turvotusongelmia.

Liikunta raskausaikana, oli sitten vatsalihaksia tai mitä tahansa: on plussaa! Jos harrastamasi liikunta tuntuu epämukavalta tai sattuu, se on merkki siitä että kannattaa höllätä tahtia. Elimistösti kertoo sinulle koska hidastaa vauhtia.

Naiset synnyttävät kehitysmaissa täysin terveitä, ihania ja iloisia lapsia, vaikkeivät koko raskausaikana käy kertaakaan neuvolassa kontrollissa, ja tekevät töitä läpi odotusajan, ja syövät yksipuolisesti altistuen kaikille mahdollisille saasteille.

Älä huoli turhista, onnea raskautesi loppuun ja iloista uuden elämän odotusta!! Kaikella on AINA tarkoituksensa! ;)
 
Onnea!!!
Onnea raskaudestasi! Sinusta tulee hyvä äiti, sen voi päätellä jo huolestumisestasi ja käyttäytymisesi itsekritiikistä. Olen varma että pärjäät hyvin. Oletko ollut jo neuvolassa? FAS-lasta sinun tuskin tarvitsee pelätä, sinun juomisellasi ei vielä sinne "päästä".

Sinuna kiinnittäisin erityistä huomiota nyt sikiön ravinteiden ja vitamiinien saantiin. Varsinkin ensimmäisinä talvikuukausina raskaudestasi et varmaan ole saanut tarpeeksi monipuolisesta vitamiineja, eikä vielä ole myöhäistä. Näillä viikoilla vauvan luusto alkaa toden teolla kehittyä, joten ainakin kalsiumia suosittelen.

Sinuna menisin apteekkiin ja ostaisin foolihappoa ja kalsiumia. Itse ostaisin Multitabs Raskaus -vitamiinipurkin, joita söisin kaksi päivässä. Joka aamu joisin Beroccan (siinä ja Multitabs raskaus-purkissa on yhteensä oikein hyvä määrä foolihappoa). Tarvitset myös kalaöljyä, joten suosittelen esim. Möllerin kalaöljykapsleita, ilman A-vitamiinia. Lisäksi esim. Calcichew-purkin joita söisin 3 päivässä. Näin takaisin sikiön luuston ja aivojen "ravinnon".

Monissa maissa lääkäri määrää raskaana oleville foolihappoa. Suomessa luotetaan että sitä saa normaalista ravinnosta tarpeeksi. Mutta sinuna ehdottomasti söisin sitä nyt. Lisäksi tupakka on osittain estänyt esim. C-vitamiinin ja kalsiumin imeytymisen, joten niitä AINAKIN söisin.
 
ymmyrkainen
Onneksi olkoon!
Olen samaa mielta ylempien kirjoitajien kanssa alkoholin kulutuksesi oli kuitenkin hillittya, joten fas lapsen riski on mielestani pieni. Lueskelin paljon asian tiimoilta (myos tieteellisia julkaisuja), koska itse tulin myos yllattaen raskaaksi ja huomasin asian 5 viikolla, jota ennen olin juuri juonut jonkin verran pikkujouluissa (5. viikko) ja sain toki morkikset siita. Minut "pelasti" aikanaan huono olo. Tunnen myos aidin, joka rompotteli normaalisti noin viidennelle kuulle ja tupakoi, mutta tytosta tuli normaali. Aivan alussa alkoholin suurempi kaytto lisaa keskenmenonriskia. Keskivaiheella alkoholi on "turvallisempaa" nauttia ja viimeisella kolmanneksella on syyta skarpata, koska silloin aivot kehittyvat. Tupakka tosiaan vaikuttaa lapsen kokoon. Ja on totta, etta vaikka olisi kuinka elanyt by the book, voi silti sattua jotain ikavaa esim. synnytyskomplikaatioita. Naa on naita elaman ikavia juttuja. Nauti loppuraskaudestasi. Ja kylla tiedan omasta kokemuksestani, etta tekstit alkoholin kaytosta ovat todella ikavia lukea, kun vahinko on jo tapahtunut .
 
k**
Ihanaa !
Onnea Sinulle ;o) !
Tuskinpa olet saanut mitään vakavampaa tuhoa aikaiseksi,
oletan sinun saavan terveen ja hyvinvoivan lapsen.
Tietenkään 100% varmuudella ei sitä voi kenellekään luvata,
ainahan voi jotakin olla, vaikka ei olis ikinä polttanut tai juonut.
 
FAS
FAs johtuu useimmiten viimeisen kolmanneksen todella rankasta alkon käytöstä. Normaalilla ruokajuomisella läpi raskauden sitä ei todellakaan saa aikaiseksi. Nykyisten noin kaksikymppisten odottavilta äideiltä on kielletty ainoastaan väkevät, kolmekymppisten äideltä ei mitään. Lääkekonjakkia kului ja suht normaalia porukkaahan nuo ovat.

Tupakka on vähän suurempi riskitekijä, mutta tulokset ovat lähinnä korrelatiivisia. Ryhmävertailuissa on enemmän pienikokoisuutta, tarkkaavuushäiriöisyyttä, rikollisuutta ja muuta raflaavaa, mutta kannattaa ottaa huomioon, että suuri osa aiemmista sukupolvista, esim. nelikymppisistä, on kasvanut todella savuisessa ympäristössä ja ihan on ok porukkaa tuokin.

Ainahan voi käydä huono tuuri, mutta tuskin olet sitä elintavoillasi onnistunut tuottamaan.
 
mammikki
Ihan ensimmäisenä onnittelut vauvan johdosta!=)

Kaikella on tarkoituksensa, niin myös tälläkin. Nyt pidät vain hyvää huolta itsestäsi ja masukista, niin eiköhän kaikki mene hyvin.=) veikkaan että noita Fas-vauvoja syntyy lähinnä alkoholisoituneille äideille, jotka juovat joka päivä itsensä humalaan. Tervettä lasta ei voi kenellekään taata, aina voi sattua jotain. Ja mitä se ressaaminen auttaa, ei mitään. Jos jotain sattuu sinulle, tai kenelle tahansa odottavalle äidille, ei sille aina voi mitään. Sulla on vielä noin 20 viikkoa aikaa nauttia raskaudesta ja parantaa elintapojasi ja se on jo paljon. =)

En oikein osaa kirjoittaa sitä, kuinka paljon sinulle toivon onnea ja iloa. Olet sen ansainnut! =) Hyvää jatkoa :)
 
Miten menee?
Miten sinulla menee? Osaatko ja uskallatko jo iloita raskaudestasi, vai oletko vielä huolissasi? Huolestumisesi kertoo vain siitä että olet vastuullinen ihminen ja sinusta tulee varmasti hyvä äiti. Koita nyt vain iloita ja nauttia. Kaikkea hyvää!
 
Sannis
Älä nyt heitä kirvestä kaivoon äläkä toivoasi. Monet naiset polttavat tietoisesti läpi raskauden ja vaikka se toki on erittäin huono ratkaisu, ei se kuitenkaan automaattisesti tarkoita että lapsessasi olisi mitään vialla. Alkoholia olet kuitenkin käyttänyt melko vähän ja nuo alkoholista johtuvat syndroomat vaativat hiukan runsaampaa käyttöä. Tupakasta ja alkoholista varoitellaan koska ei tiedetä tarkkoja rajoja siitä mikä on haitallista sikiölle, tiedetään vain että sikiö saa osansa ko. aineista. Mikäli rakenneultrassa kaikki näytti normaalilta niin tiedät lapsestasi saman verran kuin kaikki muutkin raskaanaolijat. Yritä olla stressaamatta asiasta ja vietä loppuraskaus terveellisempää elämää.
 
ei pidä paikkaansa
Alkuperäinen kirjoittaja FAS:
FAs johtuu useimmiten viimeisen kolmanneksen todella rankasta alkon käytöstä. Normaalilla ruokajuomisella läpi raskauden sitä ei todellakaan saa aikaiseksi. Nykyisten noin kaksikymppisten odottavilta äideiltä on kielletty ainoastaan väkevät, kolmekymppisten äideltä ei mitään. Lääkekonjakkia kului ja suht normaalia porukkaahan nuo ovat.

Tupakka on vähän suurempi riskitekijä, mutta tulokset ovat lähinnä korrelatiivisia. Ryhmävertailuissa on enemmän pienikokoisuutta, tarkkaavuushäiriöisyyttä, rikollisuutta ja muuta raflaavaa, mutta kannattaa ottaa huomioon, että suuri osa aiemmista sukupolvista, esim. nelikymppisistä, on kasvanut todella savuisessa ympäristössä ja ihan on ok porukkaa tuokin.

Ainahan voi käydä huono tuuri, mutta tuskin olet sitä elintavoillasi onnistunut tuottamaan.
Tietenkin tupakka on pahaksi raskausaikana ja kielletteyä täysin syystä, mutta EI PIDÄ PAIKKAANSA ETTÄ TUPAKKA OLISI SUUREMPI RISKITEKIJÄ kuin alkoholi, kuten väität.

Olen asiasta täysin varma ammattinikin takia. Mutta kerro ihmeessä mihin väitteesi perustat. Mielelläni lukisin lähteesi tai tutkimuksen johon tietosi perustat. Itse kuitenkin väitän että alkoholinkäyttö on erittäin paljon vaarallisempaa kuin tupakointi (raskausaikana). Alkuperäiselle: Sinun alkon käyttösi ei ole ollut joka päiväistä eikä niin suurta, että lapsellasi olisi FAS-vaaraa.
 
Sannis
Alkuperäinen kirjoittaja Onnea!!!:
Sinuna menisin apteekkiin ja ostaisin foolihappoa ja kalsiumia. Itse ostaisin Multitabs Raskaus -vitamiinipurkin, joita söisin kaksi päivässä. Joka aamu joisin Beroccan (siinä ja Multitabs raskaus-purkissa on yhteensä oikein hyvä määrä foolihappoa). Tarvitset myös kalaöljyä, joten suosittelen esim. Möllerin kalaöljykapsleita, ilman A-vitamiinia. Lisäksi esim. Calcichew-purkin joita söisin 3 päivässä. Näin takaisin sikiön luuston ja aivojen "ravinnon".
Onko tullut mieleen että kaikki samat aineet saa monipuolisesta ravinnosta. D-vitamiini on ainoa jota suomessa on vaikea saada riittävästi talviaikaan. Kasvissyöjille suositellaan ravinnelisiä ja esim. laktoosi-intolerantikoille kalkkia, muuten riittää monipuolinen ravinto joka sisältää runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Ja D-vitamiini purkista.
 
Välttämätön foolihappo
Mistä ravinnosta saat muka foolihappoa tarpeeksi raskausaikana? Syötkä muka raakaa parsaa päivittäin monesta sadasta grammasta puoleen kiloon riippuen omasta painostasi? Esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa lääkärit määräävät kaikille raskaanaoleville heti foolihappoa kun raskaus alkaa. Mielellään foolihappoa pitäisi syödä vitamiinilisänä jo 3 kuukautta ennen raskauden alkua.

Myös muiden vitamiinien saanti raskausaikana suoraan ravinnosta on haasteellista. Talvikuukausina Suomessa on vaikea löytää hedelmiä ja vihanneksia joissa olisi tarpeelliset ravintoaineet. Pakastevihanneksissa vitamiinit ovat vähissä. Samoin jos vihannekset keittää, viatmiinit liukenevat pois.
 
Sannis
Alkuperäinen kirjoittaja Välttämätön foolihappo:
Mistä ravinnosta saat muka foolihappoa tarpeeksi raskausaikana? Syötkä muka raakaa parsaa päivittäin monesta sadasta grammasta puoleen kiloon riippuen omasta painostasi? Esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa lääkärit määräävät kaikille raskaanaoleville heti foolihappoa kun raskaus alkaa. Mielellään foolihappoa pitäisi syödä vitamiinilisänä jo 3 kuukautta ennen raskauden alkua.

Myös muiden vitamiinien saanti raskausaikana suoraan ravinnosta on haasteellista. Talvikuukausina Suomessa on vaikea löytää hedelmiä ja vihanneksia joissa olisi tarpeelliset ravintoaineet. Pakastevihanneksissa vitamiinit ovat vähissä. Samoin jos vihannekset keittää, viatmiinit liukenevat pois.
Ihan nopea googlaus kertoo että foolihappoa on mahdollista saada ravinnosta riittävästi myös raskauden aikana. (Lue muita kuin lääkefirmojen sivuja, esim Espoon kaupungin sivuilta löytyy asiasta tietoa.) Mistä olet saanut päähäsi että pelkkä parsa sisältää foolihappoa? Foolihappoa sisältäviä ruoka-aineita ovat mm. vihreät vihannekset ja kasvikset kuten pinaatti ja kaalit, hedelmät (sitrushedelmät), marjat, täysjyväviljat, palkokasvit ja kananmunat. Eiköhän noista helposti saa sen tarvittavan 0,4mg joka päivässä tarvitaan.

En tiedä missä sinä käyt ostoksilla mutta meillä ainakin kaupassa on ympäri vuoden vihanneksia ja hedelmiä tarjolla.


 
Hkll
Minä tunnen yhden, itseäni pari vuotta nuoremman, nuorenmiehen jolla on tuo FAS todettu. Hänen äitinsä oli todella rappiotapaus. Hän veti viinaa asenteella "Tapan tuon vauvan kohtuun, koska en halua sitä" ja hylkäsi poikansa heti vauvana.

Tervettä lasta sinulle ei tietenkään kukaan voi luvata, mutta aivan varmasti sinun lapsellasi tulee olemaan paremmat eväät maailmaa vastaan kuin kyseisellä nuorukaisella! Eikä tuolla sinun alkon käytölläsi kyllä varmastikaan mitään FAS:ia aiheuteta. Tämä nyt kuulostaa vähän lässyltä, mutta kyllä rakkaus on se suurin elämänvoima ja kehitystekijä, mitä pieni ihminen alkutaipaleelleen tarvitsee ja sitä sinun lapseltasi ei ilmeisesti tule puuttumaan!
 
Sannis on väärässä
Alkuperäinen kirjoittaja Sannis:
Alkuperäinen kirjoittaja Välttämätön foolihappo:
Mistä ravinnosta saat muka foolihappoa tarpeeksi raskausaikana? Syötkä muka raakaa parsaa päivittäin monesta sadasta grammasta puoleen kiloon riippuen omasta painostasi? Esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Espanjassa, Italiassa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa lääkärit määräävät kaikille raskaanaoleville heti foolihappoa kun raskaus alkaa. Mielellään foolihappoa pitäisi syödä vitamiinilisänä jo 3 kuukautta ennen raskauden alkua.

Myös muiden vitamiinien saanti raskausaikana suoraan ravinnosta on haasteellista. Talvikuukausina Suomessa on vaikea löytää hedelmiä ja vihanneksia joissa olisi tarpeelliset ravintoaineet. Pakastevihanneksissa vitamiinit ovat vähissä. Samoin jos vihannekset keittää, viatmiinit liukenevat pois.
Ihan nopea googlaus kertoo että foolihappoa on mahdollista saada ravinnosta riittävästi myös raskauden aikana. (Lue muita kuin lääkefirmojen sivuja, esim Espoon kaupungin sivuilta löytyy asiasta tietoa.) Mistä olet saanut päähäsi että pelkkä parsa sisältää foolihappoa? Foolihappoa sisältäviä ruoka-aineita ovat mm. vihreät vihannekset ja kasvikset kuten pinaatti ja kaalit, hedelmät (sitrushedelmät), marjat, täysjyväviljat, palkokasvit ja kananmunat. Eiköhän noista helposti saa sen tarvittavan 0,4mg joka päivässä tarvitaan.

En tiedä missä sinä käyt ostoksilla mutta meillä ainakin kaupassa on ympäri vuoden vihanneksia ja hedelmiä tarjolla.
Sannisille tiedoksi että neuvoloissa ihan lääkärit ja th:t suosittelee vitamiinilisää raskausaikana. Siitä ei ole mitään haittaa mutta hyötyä senkin edestä.
Mitä sinulla on vitamiinejä vastaan???

Ap:lle hae tosiaan vaikka multivita purkki apteekista (helpompi kuin se raskausvitamiini kun tarvii ottaa vain kerran päivässä ja sisältää silti samat määrät) ja onnea odotukseen!
 
Samaa mieltä
EU antoi elokuussa 2007 suosituksen raskaana olevien naisten omega-3:n käytöstä. Lue lisää alla olevasta linkistä.
Eurooppalainen yhteistutkimus suosittaa omega-3-rasvahappoja odottaville äideille 22. raskausviikosta eteenpäin. Ne nostavat sikiön omega-3-rasvahappojen pitoisuutta ja ehkäisevät äidin omien varastojen hupenemista (Am J Clin Nutr 2007). Hupeneminen altistaa äidin raskaudenaikaiselle ja synnytyksenjälkeiselle masennukselle. Kanadalaisetkin gynekologit suosittavat naisille omega-3-rasvahappoja, myös synnytyksen jälkeen (Shaw ja Kaczorowski 2007). Suuri hollantilainen tutkimus puolestaan puoltaa omega-3:n käyttöä jo raskauden ensimäisellä kolmanneksella (Am J Clin Nutr 2008

Sikiön luuston kasvu vaatii niin paljon kalkkia ja sinkkiä, etteivät äidin ravinnostaan normaalisti saamat määrät riitä tyydyttämään molempien tarvetta. Siksi ennen sanottiin, että jokainen lapsi vetää äidiltä yhden hampaan. Suosittelen odottaville äideille ruoan lisänä kalkkia, joka sisältää kalkkia, magnesiumia, sinkkiä ja muita luustoa vahvistavia kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Saatavissa on myös yhdistelmätabletteja, joissa on magnesiumia, foolihappoa ja B6- ja B12-vitamineja. Neuvolat suosittelevatkin yleensä äideille rautaa.

Skottitutkimuksen mukaan äidit saavat raskauden aikana ruoastaan vain murto-osan (2–6 mg/vrk) E-vitamiinin tarpeestaan (15 mg/vrk) Samoin sinkin saanti jää liian pieneksi. Näitä aineita ravintolisänä nauttivien äitien lapset sairastavat muita vähemmän astmaa 5-vuotiaina (lue tutkimus).

C-vitamiini
Tutkimuksen mukaan 100 mg C-vitamiinia päivittäin otettuna ehkäisee sikiökalvojen liian aikaista repeämistä. Ennestään tiedetään, että C-vitamiini vahvistaa sikiökalvojen rakennetta, kirjoittavat gynekologit raportissaan. Se julkaistiin huhtikuussa 2005 maailman johtavassa ravitsemuslääketieteen lehdessä American Journal of Clinical Nutrition.

Imetysaikana nautittu C-vitamiini (askorbiinihappo) erittyy äidinmaitoon, todetaan samassa lehdessä julkaistussa tutkimuksessa.

D-vitamiini
Suomessa on peloteltu D-vitamiinin yliannostelun vaaroilla – aivan turhaan. Tutkimukset osoittavat, että meillä podetaan yleisesti D-vitamiinin puutetta ja että raskauden aikana nautittu D-vitamiinilisä vahvistaa syntyvän lapsen luustoa tulevaa elämää varten. Uusien tutkimusten mukaan odottavan naisen runsas D-vitamiinin saanti – ravintolisistä – vähentää syntyvän lapsen riskiä sairastua astmaan ja allergioihin. Suosittelen hyvin puhdistettua kalaöljyä, jossa on mukana D-vitamiinia, esim. E-EPAa. Se vähentää samalla masentumisen riskiä.

 
Foolihappoa ei saa tarpeeksi ruuasta
Foolihappo on erittäin tärkeää, ja harvoin ihmisellä on päivittäin niin uskomaton ruokavalio että tosiaan saisi sitä riittävästi ilman purkkia.

Foolihappo kuuluu B-vitamiineihin. Naisen tulisi alkaa nauttia sitä jo ennen hedelmöitystä vähintään 400, mieluiten 800 mikrogrammaa päivässä, sillä foolihappo vähentää sikiövaurioita (spina bifidaa ja huuli- ja kitahalkiota) ja ehkäise ennenaikaisia synnytyksiä. Hedelmöityksen jälkeen otettuna teho ei ole enää sama.

Skitsofrenia saattaa saada alkunsa odottavan äidin foolihapon puutteen ja kohonneen homokysteiinin vuoksi. Homokysteiini nimittäin on myrkkyä sikiön kehittyville aivoille, kirjoittavat Harvardin yliopiston geneetikot katsauksessaan (Harv Rev Psychiatry. 2005;13(4):197-205). Tästäkin syystä raskautta suunnittelevien naisten tulisi alkaa ottaa foolihappoa jo mieluummin ennen hedelmöitystä.

Foolihappo osallistuu lähes kaikkiin elimistön keskeisiin biokemiallisiin reaktioihin. Sen yhtenä tehtävänä on pitää kurissa myrkyllistä rikkipitoista aminohappoa, homokysteiiniä. Foolihappo vähentää myös riskiä sairastua syöpätauteihin, muun muassa paksu- ja peräsuolisyöpiin.

Foolihappoa on alettu lisätä elintarvikkeisiin USA:ssa, Kanadassa, Chilessä ja Unkarissa. Ruotsi harkitsee asiaa parhaillaan, muttei vielä Suomi. Meillä ainoa mahdollisuus saada riittävästi foolihappoa on ottaa sitä tabletin muodossa, mieluiten yhdistelmänä, jossa on myös B6- ja B12-vitamiineja.

 
Neuvolassa sanottua
Helsingin neuvolassa tällä viikolla ohjeistettiin, että suosittelevat vain ja ainoastaan D-vitamiinia pimeään aikaan purkista. Lisäksi rautaa, jos tarve tulee. Kyselin kannattaako syödä foolihappoa tai raskausvitamiineja (multitabs), eivät kommentoineet. Jatkan siis kahdella multitabs -raskaustabletilla päivässä. Myöskään omegasta eivät kommentoineet, vaikka suoraan kysyin, että koska en syö paljon kalaa, olisiko syytä...? Näin ollen en sitä aloita, mutta yritän syödä kalaa enemmän ja olen ostanut jogurtteja, kananmunia ja margariiniä, joihin sitä on lisätty.

Ihmeen vähän ylipäänsä kommentoivat vitamiinien osalta.
 

Yhteistyössä