Yllättävän vähäkalorisia (oikeita) herkkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viieras

Vieras
Luin taas jostain näitä vältä näitä joulunajan herkkuja ja järkytyin -jälleen kerran- joulutorttujen ja pasteijoiden kalorimäärästä. No konvehtit ja juustot ei yllärinä tullut ;)

Mutta voisko kerrankin miettiä toisin päin. Eli kun kuitenkin tulee syötyä muutakin kuin vihersalaattia, niin olisko jotain hieman parempia vaihtoehtoja ja miten niitä perinteisiä voisi tuunata parempaan suuntaan? Jotain hyvää juustoa, joka olisi vähemmän rasvainen vaihtoehto? En nyt kaipaa vinkkejä tyyliin syö pelkkää rosollia, vaan välttää tuollaisia joulutorttupommeja ja silti herkutella hyvin. Joulutorttu ei ole sen arvoinen- juustoista ja graavilohesta en luovu ;D

Ei noista juustoista, lohista yms. "oikeista" ruuista minusta kannata luopuakaan. Jos vaan natustaa vähempi niitä sokeriherkkuja aterioiden välillä. Aika monella tuntuu menevän niin että enste vedetään joulupöydässä kupu täyteen oikeaa ruokaa ja sitten siirrytään olohuoneeseen ahtamaan suklaata :D

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Tee ite taikinat ja korvaa sokeri makeutusaineella tai vaan vähennät sitä. Esim. Vhh resepteistä löytyy hyviä korvaajia makeuttamaan sokerin tilalta. Oon ite huomannu että leivonnaisissa on harvoin makueroa vaikka laittaski desin vähemmän sokeria ku reseptissä. Voita en ruukaa vähennellä mutta voi niinkin tehdä.

Ja jos tekee valmistaikinasta torttuja, kaulitse yhdestä levystä 3 torttua niin voit syödä määrällisesti yhtä monta torttua mutta tulee silti kevyemmäksi. :rolleyes:

Jos ei missään nimessä halua nauttia perinteisiä jouluherkkuja, niin voihan ne toki korvata muillakin kevyemmillä herkuilla. Itse olen kyllä sitä mieltä että juhlapyhinä voi ja saakin herkutella ilman huonoa omatuntoa, mutta jos niistä luopuminen tuntuu tärkeältä, niin sitten tietysti niin kannattaa tehdä!

Joulutorttujen sijaan kattaisin pöytään varmaankin jotain vähäkalorisempia keksejä, jos itse tekee, niin voi vaikuttaa keksien sokerin ja rasvan määrään. Jouluista makua sitten mausteilla (kaneli, kardemumma, muskotti, mausteneilikka..). Piparitkaan ei taida olla pahimpia kaloripommeja?

Kata joulupöytään jälkiruoaksi ihanan runsas herkkutarjotin, jossa pääpaino on raikkailla "jouluisilla" hedelmillä (viikuna, päärynä, klementiini/mandariini/appelsiini, luumu, omena...) tai marjoilla, sitten lisänä joukossa jotain juustoja, taateleita, pähkinöitä, tms. Hedelmienkin päälle voi ripotella esim. kanelia tuomaan jouluista makua! :)
Viinirypäleitä kun laittaa pakkaseen hetkeksi niin niistäkin saa ihania pikkusyötäviä!

Kiisselit, rahkat ja sen sellaiset jälkiruoat taitavat kanssa voittaa "terveellisyydessä" perinteiset joulutortut, ja niihinkin saa jouluista makua tarvittaessa jos itse tekee.

Ei noista juustoista, lohista yms. "oikeista" ruuista minusta kannata luopuakaan. Jos vaan natustaa vähempi niitä sokeriherkkuja aterioiden välillä. Aika monella tuntuu menevän niin että enste vedetään joulupöydässä kupu täyteen oikeaa ruokaa ja sitten siirrytään olohuoneeseen ahtamaan suklaata :D

Tämä. Kinkku, kala, laatikot, juustot yms ihan tavallinen ruoka on sitä, joiden kaloreista ei kande murehtia.

Uusimmat

Yhteistyössä