Yllättävän moni tekee lapsen "hätäratkaisuna"!

• Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti
ov
Esim. on väsynyt työhönsä ja tahtoisi olla kotona, muttei ole varaa... paitsi jos tekee lapsen ja saa äitiysrahaa ja kotihoidontukea!

Tai esikoinen lähenee 3v ja kotihoidontuki uhkaa loppua, äiti ei tahdo töihin ---> uutta pökköä pesään

Tai esikoinen aloittaa koulun ja on vaikeuksia järjestää ilta- ja aamupäiviä mielekkäiksi ---> pökköä pesään ja äiti kotiin lapsia hoitamaan

Onko tämä teistä ok? Oikea syy tehdä uusi vauva?

Jos uusi perheenjäsen on hyvä vaihtoehto paikkaamaan vaikka äidin työuupumusta tai antaa mahdollisuuden järjestellä elämä niin, että on kotona kun isompi lapsi alkaa koulun, niin minusta se on pelkästään erittäin viisaasti harkittua. Paljon viisaampaan kuin tehdä lapset vaikka tietyllä aikavälillä!

vieras
Mikä syy on huonompi kuin joku toinen?
Onko se, että haluaa olla lasten kanssa kotona ja sillä tekee lisää, huonompi syy kuin se, että lapsi saa esim. kaverin tai että vanhemmat haluavat muuten vain lapsen?
Pitää ottaa huomioon se, että lapsen tekeminen ja saaminen on aina jollain tavalla itsekästä.

Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Esim. on väsynyt työhönsä ja tahtoisi olla kotona, muttei ole varaa... paitsi jos tekee lapsen ja saa äitiysrahaa ja kotihoidontukea!

Tai esikoinen lähenee 3v ja kotihoidontuki uhkaa loppua, äiti ei tahdo töihin ---> uutta pökköä pesään

Tai esikoinen aloittaa koulun ja on vaikeuksia järjestää ilta- ja aamupäiviä mielekkäiksi ---> pökköä pesään ja äiti kotiin lapsia hoitamaan

Osasta noista on kyse vain ajoituksesta, esim. meillä on tehty vauva siten, että la oli joulukuussa samana vuonna kun esikko aloitti koulun. Olin aina halunnut 3 lasta, ja itse asiassa vauva olisi voinut syntyä jo aiemminkin, eli vauvaa oli yritetty jo keskimmäisen syntymästä lähtien. Tuloksena kuitenkin 2 keskenmenoa, toinen viikolla 10 ja toinen viikolla 16.

Jotkut onnistuu kerrasta, kaikki ei.

Ja täytyy sanoa, että oli tosi hyvä olla kotona, kun lapsi aloitti koulun.

Ensi syksynä meidän keskimmäinen aloittaa koulun, ja silloin aion joksikin aikaa lyhentää työaikaani. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole.

mimmi
Mutta jos ne tekeekin ne siks että haluaa lapsia?? Kato ei kaikki tee/saa lapsia samalla ikäerolla mitä sulla on! Siihen ei oo kato mitään lakia, että mikä pitää olla ikäero!!

totta
Alkuperäinen kirjoittaja ov:

Nämä kaksi totta meillä. MUTTA joka tapauksessa meillä oli toiveissa kaksi lasta. Veemäinen työpaikkani vain nopeutti päätöstä alkaa yrittää lasta.

Eiköhän siinä ole yleensä muutakin syytä lapsen tekemiseen. Eli tahdotaan vielä lisää lapsia. Toi on vaan sitä ajoittamista :whistle:

Muutoinhan lapsia pukattaisiin vähän joka välissä lopun elämäänsä. Ainahan se kuopus jossain vaiheessa täyttää 3 vuotta tai menee kouluun tai työ väsyttää. Ei toi ainakaan meillä loputtomiin olisi toiminut. Eikä kyllä noin laskelmoitukaan.

Millä aikavälillä niitä sitten pitäs tehdä? Entä jos meillä menee niin et pikkukakkonen tulee sillon kun esikko on 5 v. ja mä oon just saanu koulun käytyä loppuun. Tehdäänkö sitä toista lasta vaan sen takia et mä en halua uusiin haastavampiin työtehtäviin samalla alalla missä mä siinä vaiheessa oon ollu jo 15 vuotta? Ei ole ajankohtasta vielä pariin vuoteen, mut hyvähän se on selvittää palstan mielipide asiasta hyvissä ajoin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Eiköhän siinä ole yleensä muutakin syytä lapsen tekemiseen. Eli tahdotaan vielä lisää lapsia. Toi on vaan sitä ajoittamista :whistle:

Muutoinhan lapsia pukattaisiin vähän joka välissä lopun elämäänsä. Ainahan se kuopus jossain vaiheessa täyttää 3 vuotta tai menee kouluun tai työ väsyttää. Ei toi ainakaan meillä loputtomiin olisi toiminut. Eikä kyllä noin laskelmoitukaan.
Juu, ja kun lapsia alkaa olla neljä, on työ jo usein kevyempää kuin se 24/7 rumba kotona.

Ei välttämättä ole hätäratkaisu tehdä noissa tilanteissa lapsia lisää,jos molemmat kuitenkin haluaa lisää lapsia. Joskus se pattitilanne on kuitenkin edessä :saint: Uusi tulokas vain siirtää sitä hetkeä.

palstalla paljon ongelmia
Meillä oli töissä ennen yksi tyttö joka ei ollut sinut itsensä kanssa ja siksi ajateli että haluaa lapsen. Nyt hän on yhtä aikaa kanssani raskaana ( kuulin toisaalta ).
Hän inhosi vastuun ottamista. Ihmettelen että miten lapsen kanssa pärjää jos ei halua ottaa minkäänlaista vastuuta? Varmaan sitten hän kiukuttelee kotona ja itkee ja räyhää miten rankkaa lasten kanssa on. Täällä moni tekee niin, olen huomannut.

Kyllä mun mielestä lapsen hankkimisen syy pitäisi olla se että haluaa lapsen.
Suomessa jää kiinni joka vuosi yli 1000 seksuaalista hyväksikäyttöä lapseen, satoja ellei tuhansia huostaanottoja?, loppuunpalaneita vanhempia kun vanhemmuus ei ollutkaan sitä mitä kuviteltiin, syrjäytyviä lapsia kun äidit vain valittavat mielentreveystoimistossa ja palstoilla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja palstalla paljon ongelmia :
Meillä oli töissä ennen yksi tyttö joka ei ollut sinut itsensä kanssa ja siksi ajateli että haluaa lapsen. Nyt hän on yhtä aikaa kanssani raskaana ( kuulin toisaalta ).
Hän inhosi vastuun ottamista. Ihmettelen että miten lapsen kanssa pärjää jos ei halua ottaa minkäänlaista vastuuta? Varmaan sitten hän kiukuttelee kotona ja itkee ja räyhää miten rankkaa lasten kanssa on. Täällä moni tekee niin, olen huomannut.

Suomessa jää kiinni joka vuosi yli 1000 seksuaalista hyväksikäyttöä lapseen, satoja ellei tuhansia huostaanottoja?, loppuunpalaneita vanhempia kun vanhemmuus ei ollutkaan sitä mitä kuviteltiin, syrjäytyviä lapsia kun äidit vain valittavat mielentreveystoimistossa ja palstoilla jne.
Joo, tulee varmasti yllättymään eikä iloisesti. Vastuu omasta lapsesta on elämän suurin vastuu.

Se kun nyt vain on niin, että elämään kuuluu myös ongelmat. Aikamoista yleistämistä viestissäsi. Eikö se ole hyvä asia, että ne loppuunpalaneet äidit ovat siellä mielenterveystoimistossa valittamassa?

Varmaan silti useammin ihmiset suunnittelee lapsen saamisiaan elämäntilanteidensa mukaan, kuin vaikka kuinka monta vuotta on ikäeroa... tietämättä toisten ihmisten elämäntilanteita ap:n kannanotto "Yllättävän moni tekee lapsen "hätäratkaisuna"!" kuulostaa minusta kyllä aika kummalta. Ehkä jotkut tekee niin, mutta tuskin kumminkaan yllättävän moni.

viiden muksun mamma
Ei niitä lapsia niin vain "tehdä". Voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä! Lapset ovat maailman paras lahja! Näin ajattelen minä. Meillä on vain mennyt elämä niin, että nuorimmaisilla on just noin 3v. ikäeroa. Niihin väleihin on elämä tuonut niin iloja kuin surujakin. Miehelläkin tuo olematon vauvakuume nostaa pikkiriikkisen just päätään, kun nuorimmaisen yöheräilyt yms. helpottavat eli noin 2-vuotiaana.

Hyvin harva onnistuu aikataulun kanssa lapsen"teko"projektissa!

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
No eikö voisi sanoa että jos tekee lapsen _niistä_ syistä kuin AP sanoi.
Niin se ratkaisu oli tehty kevyin perustein ?
Sitäkö hän ajaa takaa.
Jos haluaa tehdä vauvan ja häntä rakastaa ja hoivaa niin miusta se on ok!
Mut yks tapaus:pari on eronnut,äidillä 2 vee poika,äitipä tahallaan raskautui jotta oisi saanut isin takas kotia.Ja isi oli tietonen että tää äiti halus uuden vauvan.Äitillä unelmana et isi muuttus uuden vauvan myötä ja palais kotiin perheensä luo.Isipä löys uuden valmiin perhepkt:in,nyt äitee on viimeisillään,2 vuotiaan muksun yksinhuoltaja...Ja isiä ei kiinnosta pa**an vertaa poikansa tai tää masuvaavi.
Ja äiteen äo on varmaan miinuksella,kun meni näin tekemään,sääliks käy :ashamed:

Minä en tiedä ketään joka olisi tehnyt lapsen jonkun alkuperäisen mainitseman syyn vuoksi. Kuten edellä on jo mainittu, ajankohdan ajoittamiseen niitä perusteita voidaan käyttää. Samoin järkiperusteluna sellaisille, jotka eivät ymmärrä, että "me vaan halutaan lisää lapsia". Pääsee ehkä helpommalla...?

Me haluttiin myös toinen lapsi, mutta kyllä me sitä ajankohtaa mietittiin ihan sillä, että mä saan hoitaa myös esikoisen kotona, eikä tarvi siinä välissä hypätä töihin. Ja ikäeroa on karvaa vaille kaksi vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Alkuperäinen kirjoittaja palstalla paljon ongelmia :

Joo, tulee varmasti yllättymään eikä iloisesti. Vastuu omasta lapsesta on elämän suurin vastuu.
ja kuulin kerran yheltä juuri äidiks tulleelta et en mie tienny et vauvat syö yöllä,voi pe***le,tällä ol sit muksut virikehoidossa joka pvä pväkodis.sosiaalisin perustein,ei jaksanukkaan ite lapsiaan hoitaa.luuli varmaan et vauvan hoito on sama ku baby bornia hoitas :ashamed:

Yhteistyössä