Yllättävä raskaus ja alkoholi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sain tänään tietää olevani raskaana. Raskaus on edennyt vähintään viikolle 10. Koko alkuraskauden ajan olen tupakoinut n.1n askin päivässä ja nauttinut alkoholia enemmän kuin kohtuudella, vetänyt jopa parit kunnon "perseet". Minulla on nyt ERITTÄIN suuri huoli siitä, kuinka pahaa tuhoa olen aiheuttanut sikiölle tietämättäni. Harkitsen raskauden keskeyttämistä senkin vuoksi, että olen jo 40 vuotias ja kuulun näin ollen jo "riskiryhmään". Minulla on entuudestaan 3 lasta ja heitä odottaessani en ole juonut tai tupakoinut ollenkaan. Edelliset raskaudet ovat tulleet ilmi heti alkuvaiheessa (rv3) valtavana pahoinvointina, turvotuksena, rintojen turpoamisena ja kuukautiset ovat heti jääneet pois. Nyt mitään em oireita ei ole ollut ja kuukautisetkin ovat tulleet normaalisti. Päätin tehdä raskaustestin, koska eileen kanniskelin painavia tavaroita ja tunsin vatsanpohjassani painetta, jonka kokemusteni pohjalta tunnistin supistuksiksi! Lapsi olisi tervetullut, mutta maailmani ei romahda jos on sikiön voinnin perusteella viisaanpaa keskeyttää raskaus. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi, jos lapseni terveys olisi pilalla alkoholinkäyttöni ja tupakointini vuoksi. Löytyisikö täältä vastaavassa tilanteessa olleita? Millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet ja minkälaisin seurauksin?
 
vierailija
Mun tuttavani oli viikolla 20 kun huomasi olevansa raskaana. Elämänmeno oli kutakuinkin tuollaista kuin sinulla. Terve tyttövauva sieltä kuitenkin syntyi. Kannattaa silti jutella neuvolassa vaikka ihan lääkärin kanssa mitä ovat mieltä.
 

Yhteistyössä