yliväsynyt lapsi

  • Viestiketjun aloittaja henja
  • Ensimmäinen viesti
henja
antakaas vinkkejä miten olisi hyvä toimia kun vuoden ja 5 kk ikäinen tyttö ei suostu illalla (eikä oikein päikkäri-aikaankaan) menemään nukkumaan ja sitten menee lähes säännönmukaan yliväsyneeksi ja vaan itkee eikä tahdo rauhoittua millään.

iltarutiinit on aina samanlaiset ja samaan aikaan ja ne tyttö tekee ihan mielissään ja vielä lopuksi kävelee omaan sänkyynsä. ongelma tuleekin vasta siinä vaiheessa kun pitäisi jäädä sinne sänkyyn nukkumaan kun tulee koko ajan sängystään pois ja sitten loppuviimeksi on taas yliväsynyt.
 
Isompien lasten kohdalla (nyt 6v,4v ja 1v) tuo sängystä pois, oli kun siirryttiin pinnasängystä tavalliseen. Sieltä oli helppo tulla pois ja oli uutta ja kiehtovaa. Jäin aluksi silittelemään ja laulamaan hetkeksi sängyn viereen. Ensin niin pitkäksi aikaa, kun olivat jo unessa. Pikku hiljaa lähdin pois huoneesta, kun melkein jo nukkuivat. Se vei muutaman kuukauden muistaisin. Nyt usein jätän heidät kuntelemaan unicd:tä, mukavia rauhallisia unilauluja.Tarkaan en muista milloin meillä alettiin niitä kuunnella, ehkä pari vuotta sitten.Laulanut olen heille hyvin pienestä alkaen (laulun ääneni on huono, mutta se ei ole oleellista)
Voisiko olla jo teidän ikäiselle lapselle musiikista apua? Tai jos hetkeksi pitempään jää sängyn viereen? Ehkä olette kokeileet jo, mutta tällaisia kokemuksia meillä... Tiedä sitten mitä kolmannen kanssa on meillä edessä!
 
marbelia
Onko teillä säännöllinen päivärytmi? Meillä on ainakin toiminut kun vauvasta alkaen on tehty asiat aina samaan aikaan,syönti, päiväunet,pesulla käynti.Tyttö 1.9v menee joka ilta samaan aikaan nukkuu klo:21.00
 
henja
kiitos kommenteista!

joo, on meillä ihan säännöllinen päivärytmi. itse olen myös säännöllisyyden kannalla, se helpottaa kummasti elämää. tähän asti meillä ei oikein ongelmia olekkaan ollut ja tyttö on nukahtanut aina sekä päikkäreille, että yöunille lähes kellon tarkasti. nyt me siirryttiin noin reilu kuukausi sitten tavalliseen sänkyyn ja pari viikkoa sitten tyttö keksi, että sieltähän pääseekin itse pois. vähän aikaa vielä tämän jälkeen meni hienosti, mutta nyt sitten alkoi tämä niskurointi. eilen illallakin valvoi 1,5 tuntia kauemmin kuin yleensä ja huusi tietty viimeisen tunnin kuin päätä vietäisi, huoh...

olen kokeillut olla vieressä niin kauan, että nukahtaa, mutta siitä tyttö vaan innostuu juttelemaan kun on muuten aina tottunut nukahtamaan yksikseen. mutta tuo unimusa on varmaan ihan hyvä keino! ainakin sitä pitää kokeilla! onko teillä käytössä joku kaupasta ostettu kasetti vai oletteko itse nauhottaneeet? minä kuuntelen niin vähän musiikkia, että vinkit ois paikallaan myös tässä asiassa!
 
Meillä hankittu kirjakerhon kautta pari cd:t; "tiedätkö mitä yöllä näin" ja "Unten ulapoille", sit poptorin joku unicd; nimeä en muista.
Varmaan ihan kaupasta löytyy, jossa lasten cd- tai kasettivalikoima hyvä.
Lapset kuuntelevat myös välillä paria cd:t, missä luonnon ääniä vesi, linnut. Sellaista rentoutusmusiikkia, mutta ehkä nuo unilaulut pienemmälle parempi vaihtoehto. Jos teillä nukahtanut aina itekseen, tuo vaihe ei luulis kauan kestävän, että tulee pois sängystä. Se on nyt niin kiehtovaa, kun tavallaan vielä uusi juttu. Sitkeyttä vaan vaatii vanhemmilta, mutta palkitsee kohta. Tsemppiä ja hyvää kesää!
 
Meillä ei kyllä ole omassa sängyssä saatu pysymään, nukahtamassa vauvan sängystä pois muuton jälkeen. meillä mennään parisänkyyn 2v ja 6v. (hän kyllä nukahtaa omaankin jos vaaditaan ja istutaan vieres hetki esim jalkoja hieroen kun on kasvukipuja) sinne parisänkyyn nukahtavat kun makaan vieressä, sitten rahtaan heidät nukkuvina omaan sänkyyn.
meillä on 6v:sta kiusattu että sä tuot varmaan poikaystävänkin äidin ja iskän keskelle nukkuun! Hienoahan se olis kun omiinsa nukahtaisivat itsekseen mutta minä olen todennut tämän helpommaksi kuin jokailtaisen taiston ja eestaas hyppyyn en tiedä olenko jo vanha ja väsynyt ja luovutan liian helposti.
 
henja
musiikki on nyt sitten kokeiltu, ei toiminut meillä! tyttö oli niin kiinnostunut musiikista (klassista) ja radiosta, että mainosti vielä aamullakin tätä ihmettä osoittelemalla radiota sormellaan ja jokeltamalla käsittämättömiä innoissaan!

mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. eilen illalla aloin ajatuksissani hokea mantran-omaisesti lapselle tämän tyynyliinan kirvoittamaa "nalle nukkuu ja pikkunalle nukkuu ja kuu nukkuu ja tähdet nukkuu ja äiti tyttö nukkuu ja nalle nukkuu ja nalle..." ja kun tätä hoin, niin tyttö siihen nukahti. tosin kello oli jo taas 1,5 tuntia normaalin uniajan jälkeen, mutta tällä kertaa nukahti kuitenkin ilman itkua!
 

Yhteistyössä