Ylisuoriutujat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pöh

Vieras
Niin,vois kyl tehä oma luku tästäkin. Kertokaa nyt hyvänen aika sentään,te äidit jotka kiikutatte vauvojanne milloin mihkäkin kerhoon, että minkä takia? Siis,tarkoitan lähinnä näitä alle vuoden ikäisten mammoja.Niin,harvoinhan miehet kuulemma käyvät niis vauvojen valmennuskursseil.Ei mut oikeesti,tiedän äitejä jotka vääntävät ressi puseros kello kahden ""jumppaan"" tai muskariin,hiki niskas ja vauvan unetkin suunitellaan tarkasti kerhon mukaan.Ja ihmetellään ku vauva on kiukkunen muskari päivän jälkeen ""vaix siel se niin nautti"" ja ""toimintaa kyl o riittäny koko päivän,luulis nyt nukkuvan hyvin"". Jotkut vanhemmat(yleensä äidit ;)..luulevat vissiin ihan oikeasti että on pakko ""harrastaa"" vauvan kans jtn ettei vaan katota vinoon tyyliin ""no mitä sä teet vauvan kans päivät pitkät"".. Ei niinku pahalla,mut eiköhän se vauva kehity omis nurkiskin.. niin no,tiedä sit..joka tapauxes..mielipiteitä muilla tästä vauvojen ""hauskuuttamisesta""? :)

Tämä oli tosi hyvä pointti vaikka minä en saiskaan vierailla täällä. Itse käyn vauvauinnissa ja siihen on todella hyvä syy eli: vauvalla on ollu yliojennus ja neuvolalääkäri ehdotti vauvauintia. Vaari (mun isä) asuu maalla ja joka suunnassa noin 50-100metrin päässä on vettä (järvi) ja me ollaan todella usein siellä. Sitä nuorempana kun oppii uimaan sitä turvallisempi siellä on olla. Isäni oli tosi tarkka siitä et opittiin uimaan siellä aikasin.

Mutta noita harrastuksia riittää monella lapsella siihenkin asti et heillä ei sitä vapaa-aikaa ole laisinkaan. Tiedän esim. Jalkapallo ja jääkiekkoharkat on jokaisena viikon päivänä ja viikonloppuna voi vielä olla pelit. Kuka meistä aikuisista jaksaisi sellaista. Yleensä se vielä on vanhempien harrastus enemmän kun lasten. Isät varsinkin seisoo hallin reunalla huutamassa käskyjä lapselleen. Jos tulee jäähy siitä puhutaan kotona.

Tiedän yhden perheen missä äiti oli epäpätevä luokanopettaja ja säteili lastensa kautta. Kysyi erikseen et saako esiintyä joulujuhlissa ja kevätjuhlissa. Lapsi soitti celloa (ei edes halunut kun kysyttiin), hän kävi cirkuskoulua, taitoluistelua, ratsastus,uimakoulu. Kyse oli 6-vuotiaasta.

Sama pätee siihen kun on loma, ajetaan 600km mökille viettää lomaa. Lapset huutaa autossa koko matkan, onko se lomaa? Pakko on käydä huvipuistoissa kesäisin. Se mitä lapset eniten kaipaavat ovat vanhempiaan. Me ei koskaan käyty missään ennen kun pääsi käymään kavereitten kanssa. Arvostan sitä omalla tavalla, vanhempani oli koko kesän vaan meitä varten. Okei me asuttiin maalla. Parhaiten muistoihin on jääny se kun isän kanssa mentiin joka kesä (jos hieno ilma) takapihalle telttailemaan. Siellä nukuttiin koko kesä jos ilmat salli.

Meidän olkkarissa on vuodesohva mitä me avataan joka perjantai. Siinä on meidän telttaretki olkkarissa. Mieheni ja minä keksittiin se jo ennen kun tyttö syntyi. Siinä sit yhdessä kellitään viikonloppuisin.

Pieni kysymys, onko sinulla lapsia? tai sitten sinulla on todella pieni vauva?

Me kävimme vauvauinnissa. Koko ajan on ollut tarkoitus mennä edes vauvojen musiikkileikkikouluun. Mutta laiska äiti ei ole saanut aikaiseksi.

Jaa että miksi. No ihan sen takia, että oppisin itse loruja, kivoja leikkejä/lauluja eri tilanteisiin jne. Kun en osaa? oikein leikkiä vauvan kanssa. Meillä ollaan vain sylitelty ja laulettu välillä ""mainoksia"" kun äiti ei osaa muuta. Meillä ei myöskään kuunnella ""edes"" musiikkia, eikä oikein edes lueta mitään =(

Vaavi on todella onneissaan kun pääsee isovanhempien luo. Kuunnellaan musiikkia, leikitään, jumpataan, luetaan jne.

Toinen mitä harkitsin on äiti/vauva jumppa. Koska varsinkin meillä oli ""vaativa"" vauva, ja tekeminen ilman vauvaa oli yhtä kitinää. Olisi ollut äidin linjojen kannalta hyvä jos oltaisiin voitu vauvan kanssa sylitellen jumpata. Vauva tykkää kun sylitellään, nostellaan jne.

Mutta rassukka oli sitten vain yksin lattialla lelujen kanssa tai sylissä. Ja äiskä suurimmaksi osaksi vain jutustusteli vauvalle. Että ei kyse ole niinkään suoriutumisesta.

Jos äiti osaa itse leikkiä, laulaa, hassutella, ei mitään muskareita tarvita. Vauvat pitävät yli kaiken yhdessä touhuamisesta, ja kosketteluista, laulamisesta, leikkimisestä. Mutta joku lohdutti itseäni, että läsnäolo ja sylissäolo on kuitenkin tärkeintä. Ja että ei vauva siitä kasva kieroon jos leikkiminen äisin kanssa jääkin vähemälle. Ja sitä tärkeämpää on tuo leikkiminen jos ei ole edes sisaruksia! Mutta kuten totesin, tuo turvallinen ilmapiiri, läsnäolo, lämmin huolenpito, sylissäolo jne. on lopulta se tärkein.

Niin ja se että äidit yleensä käyvät muskarissa jne. Johtuu ihan siitä että isät ovat yleensä päivisin töissä! Nuo kun järjestetään ihan ymmärrettävistä syistä päiväsaikaan.

Heh..Mitä tekemistä mun lapsiluku-määräl ny oli? Joo-o kuule, peräti 2 lasta. Poika 5kk ja likka pian 15v. Ja kysymykseni koski mammoja jotka lähes päivittäin vie vauvan johki touhaamaan,et niinku miksi? Kait minäkin nyt sentään tiedän et vauva nauttii koskettelust jne mut ainskaa meidä herra ei taju toisist vauvoist viel mtn.. Enivei,ehä se mulle kuuluu miksi joku luulee et vauva kaipaa päivittäistä ryhmäharrastusta. Olin vaan utelias. Nyt painun viihdyttään vaativaa jätkää. Ou,nii,ja toi mini-ihminen menee kans vauvauintiin..

>>Tiedän yhden perheen missä äiti oli epäpätevä luokanopettaja ja säteili lastensa kautta.<<

mutta sillä, että ei ole luokanopettajaksi pedagogista pätevyyttä on tuskin mitään merkitystä, että ""säteilee"" lasten kautta:) Kyllä pätevätkin niin voi tehdä.

Itse olet kuulemma pätevä lto, mutta ei siltä vaikuta.

Tiedän paljon epäpäteviä luokanopettajan työtä tekeviä, jotka ovat parempia opettamaa kuin pätevä ope ja tulevat vielä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa paremmin toimeen. Se on niin tyyppikysymys.

Tiedän, että meni asian vierestä, mutta tuntuu joskus niin oudoilta nuo sun heitot ja yleistykset.

Jassoo??! Ja niin vissiin!

Missäs muuten alkuperäisessä viestissäsi mainitsit yhtään mitään!?!? päivittäisistä kerhoista/viihdyttämisestä!!!

Kun ei ainakaan omalla lukutaidollani tuollainen asia selvinnyt viestistäsi misään kohdin!

Joten Sorry ny kauhiasti ku ite aloin vastailee, ku luulin et vistissäsi tarkoitit, ketä tahansa ketä käy ""jossain"", ihan niinku vaikka vauvauinnis esimerkiks.

Niinpä tosiaanki. Aina vois hieraista älynystyröitään, ENNEN KUIN alkaa heittämään herjaa jollekkin vastaajalle. Erityisesti jos on ollut OMA MOKA, ettei ole asiaansa osannut selkeästi ilmaista!

Se nyt tuskin on sen VASTAAJAN vika, harva meistä kun on ajatuksenlukijoita!

Mutta Whatta everiää... täysin samma tuo mulle.

Tää oli ihan mielenkiintonen keskustelun aihe. Itselle tulee tällä hetkelleä stressi, jos ajattelen että mun pitäisi alkaa raahata meidän kiukuttelevaa pikkumiestä jonnekin aikataulutettuihin harrastuksiin.

Mietin kuitenkin, että toi muskari pojan vähän kasvettua vois olla ihan hyvä idea, koska itse olen muuten aika huono leikkimään ja ideoimaan leikkejä. Toki pojan kanssa muuten puuhastelen. Itseäni on just mietityttänyt mm. nämä päikkäreiden ajoitukset. Poika ei nyt nuku mihinkään tiettyyn aikaan joten, jos rytmiä ei jatkossakaan löydy niin päikkärithän voi mennä ihan hunningolle just ton harrastuspäivän takia. Vai pystyykö lapsen päikkäreitä lapsen kasvaessa ohjailemaan ja aikatauluttamaan?

Meillä poika on nyt vasta 11 viikkoa. Mahdollisen harrastamisen olen ajatellut aloittaa esim. syksyllä tai talvella.

Jaa-a,kylläpä sitä nyt ollaan herkällä tuulella. Hyvänen aika,jos mun ap-viesti oli jotenki vaikeaselkoinen jollekin niin..hoh hoijakkaa.Kyl nähtävästi jotkut ymmärsivät mitä kysyin.. Kiitos siitä =).

Olen kyllä ap:n kanssa ehkä samoilla linjoilla. En myöskään ymmärrä äitejä, joilla on pakonomainen tarve viedä pientä vauvaa joka ikiseen kerhoon tms.. Tottakai esim kerho kerran viikossa on ok, lapsi näkee vähän ikäisiään ja kenties oppii sosiaalisia taitoja isompana. Mutta se että; Joka päivälle pitäisi olla joku ""tapahtuma"" tai useampi johon vauva viedään, niin sitä minä en ymmärrä ja niitäkin äitejä on! Ei se kerhoissa juokseminen vauvoista/äideistä minun mielestäni sen parempia tee! Kyllä sitä kotosalla ja normaaleissa arkipäivän askareissa ja leikeissä ja pienillä kyläreissuilla ja kauppareissuilla silloin tällöin, aivan normaaleita ja ihania lapsia kehittyy, ei niille koko ajan tarvi olla keksimässä ylimääräisiä virikkeitä kerhoissa tms.

Senhän jokainen itse päättäköön onko sellaisessa järkeä. Riippuu jaksamisesta, viitsimisestä ja tietysti millaista aktiviteettia haluaa vauvalleen järjestää. Eihän monien vauvat edes jaksa olla rauhassa pientäkään aikaa (kuten meillä) niin olen vielä jättänyt kerhot sikseen. Mutta vieraillaan paljon sukulaisilla ja kavereilla, ettei todellakaan neljän seinän sisällä nyhjätä.
Minä haluan järjestää pojalleni välillä erilaistakin tekemistä, mutta jos joskus ei huvita niin ei sitten.. Ehkä taas seuraavana päivänä. Ei siitä ole järkeä stressiä ottaa, mutta jos jotkut ottavat, kuten ap. tiesi, niin so be it.

Se on varmasti jokaisen henk.koht asia, mitä jaksaa ja mitä ei. Ja vauvatkin ovat erilaisia, toisille kotona riittää ihmeteltävää kuukausiksi kun taas toiset alkavat ""osoittaa mieltään"" ja tylsistyä. Esim. meidän herraa on viihdytettävä miltei koko hereilläoloaika, eipä oikein jaksa leluja katella kauaa.

Mutta että JOKA PÄIVÄ johonkin...??? NO THANKS. en mä itse jaksaisi, vaikka vauvalle se varmaan olisi kivaa vaihtelua (ainakin alkuun). Jos joskus ollaan vaikka parina päivänä peräkkäin käymässä kylissä, mä olen itse ihan poikki.

Ymmärrän täysin ap:n pointin ja olen pitkälti samaa mieltä.

Alle vuoden ikäiset lapset eivät tosiaan päivittäisiä menoja välttämättä kaipaa, mutta ehkä äidit kaipaavat. Päivät voivat tuntua pitkiltä vauvan kanssa kotona, joten on mukava mennä ja tavata muita samassa tilanteessa olevia.

Yhteistyössä