Ylireagoinko? Ainakin tuntuu todella pahalta :,(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuukkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuukkeli"

Vieras
Olen jo muutaman viikon ajan suunnitellut mieheni kanssa, että alkaisin tekemään reilusti lyhennettyä työaikaa. Mies on ollut tässä se pääpromoottori. Se helpottaisi sekä lasten (3+5v) että meidän arkea.

Eilen sitten tulostin töistä irtisanoutumisilmoituksen mukaan kotiin, kun ajattelin että täytetään se miehen kanssa yhdessä (nykyisessä töissäni ei ole mahdollista tehdä lyhennettyä). Kun aloin illalla täyttämään sitä ihan normaalissa tilanteessa ilman mitään riittaa tms, tokaisi mieheni lasten kuullen:"Varmaan parempi että olet töissä vaan. Onhan se nähty, että millainen sä olet kun joudut olemaan lasten kanssa kotona". Tällä siis tarkoitti, että olen lapsiin väsynyt, tiuskiva jne.

Jotenkin tuo vaan satutti todella syvältä. Tuntuu, että hän olisi lytännyt samalla koko äitinä oloni tiuskivaksi, ärsyileväksi ämmäksi jonka lasten on parempi olla pitkiä päiviä hoidossa kuin joutua olemaan äitinsä kanssa. Olenhan minä joskus väsynyt ja ärtyisäkin, mutta mielestäni en pääasiassa. Jaksan lasteni kanssa hyvin, rakastan heitä ja haluan olla heidän kanssaan.

Nyt vaan tuntuu, kuin sydän olisi rikki. Minusta tuntuu, kuin mieheni olisi sanonut tosiasiat, jotka hänellä on oikeasti mielessään. Pitkän aikaa kun on ollut sellaista, että mitään positiivista hän ei ole sanonut minusta. Tuntuu, kuin olisin pilannut lasteni lapsuuden...se, että vanhempi on epäitsevarma introvertti ja nuorempi taas herkkä ja äidissä kiinni vielä. En tiedä nyt, miten lapsiini suhtaudun..ehkä heidän on parempi ilman minua (mutta en kyllä pysty lapsiani jättämään, sillä rakastan heitä enemmän kuin mitään muuta) koska en itse näe oikeasti, millaista arki on.

Oot yliherkkä! Se, että kotona joskus turhaantuu, ei tarkota, että olisit huono äiti!

Ehkä miehesi tarkoitti, että mieti nyt ennen kuin teet mitään peruuttamatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23152220:
Lyhennettyä työaikaa, mutta toiselle työnantajalle.

Onko sulla siis paikka jo valmiina? Ja ethän sä lasten kanssa kotiin jää jos lyhennettyä teet. Mitä se miehesi oikein horisee...

No onhan tuo kurjasti sanottu, mutta se on sitten eriasia mitä miehes on sillä tarkoittanut. Ehkä hänellä on huoli jaksamisestasi? Oletko aiemmin valittanut kotonaoloa?
No, joka tapauksessa sinun itsesi pitäisi tietää minkälainen äiti lapsillesi olet. Yllättävän paljon tuo miehesi lausahdus kuitenkin sinuun on vaikuttanut, jos kerta puhut lasten jättämisestä! Eli sen perusteella sanon, että mahtaako siinä olla jotain perää?

Miehesi ei olisi saanut sanoa tuota lastenne kuullen, ja uskon että tuo loukkasi sinua syvästi myös siitä syystä, että siinä piili totuuttakin.

Olisi hyvä jos pystyisitte käymään näitä asioita rauhallisesti läpi. Voihan se olla, että miestäsi stressaa sinun aiempi kiukkuinen? mielentila joissakin yhteyksissä, joissa hänen mielestään sinun olisi pitänyt pystyä pitämään hermot kasassa (pelkkää arvailua nyt sitten vaan).

Itseäni ainakin hermostuttaa ja ahdistaa jos normaaleissa tilanteessa jollakin menee hermot. Perus elämä on mielestäni vaan sellaista, että se on kestettävä ja jaksettava, eikä saa tiuskia ja äksyillä muiden kuullen.

Minä olin töissä ollessani tiuskiva ja hermot menettävä äiti kotona. Kun irtisanouduin muutuin aivan erilaiseksi. Nyt ei kauniisti sanottuna huvita paskaakaan mennä töihin. Verenpaineet oli huipussaan kaikki päivät aamusta aamuun, masennusta jne. oiretta. Lähtö oli oikea ratkaisu, vaikka en sitä uskonutkaan. Verenpaineet laski pelkästään tuosta muutamassa kuukaudessa 120/70 kun ennen alapaineet veti siellä sadassa ja yläpaineet lähellä kahta sataa.

Oletteko miehesi kanssa kuinka erilaisia kasvattajia? Tuli vaan mieleen, kun meilläkin mies on sitä mieltä että lapsille ei saisi juuri ääntä korottaa. Minä olen lasten kanssa päivät kotona ja kyllä varmasti sanon tiukastikin lapsille jos tarve vaatii. Minua sentään tottelevat, toisin kuin isäänsä, jota vievät välillä kuin pässiä narussa. Eli jos miehesi tulkitsee eri tavalla käytöstäsi lasten kanssa kuin sinä itse.

Mielestäni sinun tulisi puhua miehesi kanssa siitä että sulle tuli paha mieli hänen kommentistaan (rauhassa, ja kerro hänelle oikeasti miltä hänen sanat tuntui, syyttelemättä kuitenkaan) ja mitä oikeasti meinaatte tehdä, miksi hän on tukenut aiemmin jos ei nyt olekaaan enää samaa mieltä. Onko toisen työnantajan paikka aivan varma? ethän sä edes silloin olisi jäämässä kokonaan kotiin.

Sen vuoksi mieheni lausahdus varmasti satutti niin paljon, koska tiedän olevani välillä kireä ja tiuskivani lapsille. Mutta on meillä kivaakin ja olen rentokin. Ehkäpä sisimmässäni koen, että mieheni on nähnyt tilanteen ihan eri tavalla kuin minä ja kokee siksi että lasten on parempi tehdä pitkää päivää päiväkodilla kuin olla lyhyttä päivää + iltapäivän kanssani.

Loukkaa myös se, kuinka hän tosiaan oli lyhennetyn työajan liikkeellepanevana voimana ja on sitä puskenut läpi jo viikkoja. Nyt, kun olisin kypsynyt siihen ja valmis irtisanoutumaan nykyisestä työpaikastani, vetää hän liinat kiinni. No, ollaan sitten väsyneitä kaikki pitkien päivien jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23152576:
Sen vuoksi mieheni lausahdus varmasti satutti niin paljon, koska tiedän olevani välillä kireä ja tiuskivani lapsille. Mutta on meillä kivaakin ja olen rentokin. Ehkäpä sisimmässäni koen, että mieheni on nähnyt tilanteen ihan eri tavalla kuin minä ja kokee siksi että lasten on parempi tehdä pitkää päivää päiväkodilla kuin olla lyhyttä päivää + iltapäivän kanssani.

Loukkaa myös se, kuinka hän tosiaan oli lyhennetyn työajan liikkeellepanevana voimana ja on sitä puskenut läpi jo viikkoja. Nyt, kun olisin kypsynyt siihen ja valmis irtisanoutumaan nykyisestä työpaikastani, vetää hän liinat kiinni. No, ollaan sitten väsyneitä kaikki pitkien päivien jälkeen...

Ono sula sitten se uusi työpaikka jo tiedossa?