Ylipainoisten raskauskilot?

Moi! Olisi kiva tietää muiden ylipainoisten odottajien painonmuutoksista. Kuinka paljon kertynyt kiloja, myös mahdollisissa aiemmissa raskauksissa? Itse pelkään painon kertymistä (ensimmäinen raskauteni), vaikkei vielä tarvitse huolehtiakaan, koska aloituspainoon nähden kiloja tippunut n. 7 kg. Nyt, viikolla 24, lähtenyt pieneen nousuun. Raskauden alussa BMI 33, nyt se on 31.

Ja uudelleensynnyttäjät, miten paljon raskauskiloja tippuu "helposti", eli hyötyliikunnalla yms., tarkoitan ilman hullua kuntokuuria?

Kiva jos ehditte vastaamaan! :)

- Öhkis.
 
Hei!

Neuvolakorteista piti ihan tarkistaa miten on mennyt, niin isoja lukuja ettei muista...:whistle:

Ekassa paino nousi 22kg, toisessa 24kg (paino näytti synnärillä juuri ennen synnytystä 104kg!) ja kolmannessa tuli 13kg, jotka lähti ennen jälkitarkastusta pois, ja osan sain kerättyä kotona vauvan syntymän jälkeen. Ensimmäistä aloin odottamaan 70 kiloisena, enkä enää ikinä ole siihen painoon palannut. Raskausdiabetes puhkesi tosin vasta viimeisimmässä, sitä hoidin ruokavaliolla, ja siksi ehkä pysyi ne enimmät kilot poissa.

Asiat, mitkä on jääneet harmittamaan on vatsalihasten repeytyminen toisistaan (eli keskellä on iso aukko, navan yläpuolella) ja rintojen kasvu B-kupista D/E-kuppiin. Ehkäpä oikeilla ruokavalinnoilla olisin saanut jo ensimmäisen jälkeen pudotettua painon takaisin lievään ylipainoon. Mutta vaunuttelin jokaisen lapsen kanssa ensimmäisen pari vuotta, ja pidin sillä tavalla itsestäni huolta, että jaksan kiloista huolimatta. Nyt hirvittää, kun ikää on jo enemmän ja muutenkin tuntuu, että alkuviikot alkavat jo nyt verottamaan jaksamista.

Toivottavasti vastasin edes jotenkin kysymykseesi.
 
Täällä kans yksi ylipainoinen odottaja joka murehtii ja rankasti kilojaan. Esikoiselta tuli 18kg ja BMI oli silloin 30,1. Nyt sitten lähtö tilanne on sama ja viikolla 9 mennään ja 2kg on jo tullut painoa. Niin se tuli esikoiseltakin heti ja viikolla 20 oli 5kg tullut. Sitten loppuraskaudesta paino vaan hiilasai ylöspäin. Jälkitarkastukseen mennessä oli kyllä 16kg lähtenyt. Mulla ahistaa suunnattomasti kyllä se neuvolassa käyminen kun se valitus on ihan järkyttävää taas...:ashamed:
 
Mulla tuli esikoisesta 13kg ja niistä on edelleen vajaa kymmenen jäljellä. Synnytyksestä 4,5 kuukautta. Jossain vaiheessa laski jo vähän enemmän, mutta kotona kun on päivät ja suht helppo lapsi enkä imetä, niin vähän hilautui paino takaisin ylöspäin. Paino meni ekan kerran plussan puolelle raskauden puolivälissä ja ihan muutamana viimeisenä viikkona tuli enimmät määrät. Ja mulla on bmi paljon enemmän, lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä. Mutta nyt en ajattele laihdutusta, koska odotan jo toista lasta. Sen jälkeen sitten.
 
Ekaa odottaessani olin normi painoinen ja silloin tuli vajaa 20kiloa, en muista mitenkä ne lähti mutta olin omassa painossani hetken aikaa, ennenkuin sitten aloin vaan lihota (stressi/yötyö). Tokaa odottaessa bmi tais olla jotain 34, painoa tuli noin 6kiloa (laskettuna ekasta neuvolakäynnistä, alussa mun paino kyl sit tippui noin 3 kiloa), jälkitarkastuksessa kait olin jo suht samankokoinen ku alkaessani odottamaan. Tässä kolmannessa raskaudessa bmi on taas ollut tuo 34, painoa on tähän mennessä tullut hieman vajaa 10 kiloa (viikkoja on nyt 36+1), mulla ei onneks neuvolassa oo tuosta painosta huomautettu. Luulen silti että tuo vähäinen painonnousu johtunee siitä että kahdessa vikassa raskaudessa mulla on ollu rd, joka on pysynyt ruokavaliolla kurissa. Lisäks oon yrittänyt tuputtaa itseeni sen 2litraa vettä päivässä (vähintään siis 2litraa, toisinaan kyl menny paljon vähemmän). Niin ja tässä raskaudessa mun mielitekoja on ollut, mansikat (oi kohta saa kunnolla kotimaisia mansikoita, nam), tuoreet salaatit (tomaatti vaan vähän yrittänyt rikkoa suuta) ja viinirypäleet (niitäkään ei kauheasti pysty syömään ku suu on rikki). Lisäks tietysti ananas on maistunut hyvältä, kohtuudella.
 
Öhkis miten sait painoa noin paljon tippumaan?
Maijamehi tuo 6kg ei kyllä ole mitään. Sitähän on periaatteessa laihtunut raskausaikana jos vaan noin vähän on tullut. Mää tässä kokoaika mietin että mitä mää uskallan syödä ja mitä en. Pitääkö alkaa kaloreita laskemaan että pysyy kohtuus..
 
Ekassa raskaudessa painoa tuli 8 tai 9 kiloa. Alussa laski ja rv 20 alkoi paino nousemaan. Kaikki kilot lähti ja uuden raskauden alkaessa 2-vuotta myöhemmin paino oli laskenut vielä 5 kiloa ylimääräistä.

Tässä toisessa raskaudessa ihan sama homma. Nyt rv 29 ja painoa tullut 4kg. Tod. näk pääsen 10kg tällä kertaa. Tietysti turvoksen iskiessä kiloja tulee helposti enemmän.

Tarkoituksena taas ennen töiden alkua päästä muutaman kilon alle lähtöpainon.
 
Hei. Kun aloin odottaan vauvas painoin 82kg (169cm pitkä). Viikolle 35 oli tullu painoa +6 ja ku lähin synnyttään (40+0) nii painoa oli tullu 7.8kg. lapseni painoi syntyessää 3575g. Ja raskaus diabetes ei mulle puhennut.
2kk kuluttua synnytyksestä painoinn 77kg. Tässä sen huomaa et ksikille ei tuu raskaudessa lisäkiloja vaan ns. Laihtuvat ku alkaa syömäänterveellisesti :)

Neuvolatätit oli iha ihan ihmeissään, et miten oon saanu pidettyäraskausen kurissa, et lapsi ei oo kasvanu liian isoksi. Ja ihmettelivätmyls, et miten mulle ei puhennu raskausdiabetes.

Muita samoilla kokemuksillavarustettuja ois kiva kuulla.
 
Terve! Mulla on paino tippunut raskaustesti plussasta nyt 7,5kg:geek:. nyt menossa 20+2.
Kyllä tämä raskaus sai heräämään että nyt varsinkin on alettava syömään terveellisesti koska kaikki kulkee vauvan kautta :)
ennen raskautta pudotin painoa 15kg todella hitaalla tahdilla koska painoa oli pahimmillaan 126kg:eek:
Nyt on kyllä tuo paino jumahtanut tähän yhteen lukemaan, 103.8kg mutta oli tavoitteenna että saisin alle 100kg ja pidettyä siinä loppuraskauden ajan, pituutta on 169cm
 
  • Tykkää
Reactions: Hemuliz

Yhteistyössä