Ylipainoiset yrittäjät

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Heissan!
Onko täällä muita ylipainoisia, jotka yrittää raskautua tai on siinä onnistuneet? Kaunko olette yrittäneet? Meillä tilanne on se, että itselläni on ylipainoa reilusti ja nyt olisi haaveissa ensimmäinen lapsi. Miehellä on lapsia jo ennestään. Ehkäisy on jätetty pois reilu vuosi sitten, jonka jälkeen meni jokunen kuukausi ennen kuin kierto käynnistyi. Kierto on säännnöllinen ja ovulaatiotakin olen onnistunut tikuttamaan. Luteaalivaihe vaikuttaa välillä olevan hieman lyhyt. Joka kiertoa en ole tikuttanut ja välillä ei ole peittokaan heilunut oletetun ovulaation aikaan. Kiinnostaisi myös, että onko joku ylipainoisena hakeutunut tutkimuksiin ja miten siihen suhtauduttiin? Itseä mietityttää, että tuleeko sieltä lähinnä märkä rätti naamalle, että "laihduta". Tiedostan kyllä, että ylipaino vaikeuttaa raskautumista, mutta kun ovulaatio kuitenkin tapahtuu niin onko mahdollista saada esim. lääkitystä sen tueksi ja luteaalivaiheen pidentämiseksi?

vierailija
Olen ylipainoinen (BMI nyt noin 33) ja toinen lapsi on haaveissa mutta ei olla vielä alettu yrittämään. Painoa on nyt noin 10 kg enemmän kuin ennen ekaa raskautta ja yritän kyllä sitä pudottaa mutta ei ole helppoa. Olen lukenut, että aika maltillinenkin painonpudotus (5 - 10 % nykyisestä painosta) voi vaikuttaa hyvinkin positiivisesti hedelmällisyyteen joten varmastikin lääkärissä sinulle tullaan painosta puhumaan jos/kun sinne menet hakemaan apua. Itse yritän vielä pari kk omin neuvoin saada painoa alas ja jos ei synny tulosta, menen lääkäriin keskustelmaan lääkehoidosta laihdutuksen tueksi. Toki laihdutuslääkkeissä on se ongelma, että niitä ei käsittääkseni saa käyttää raskauden aikana eli jos tulee raskaaksi niin käyttö pitää lopettaa siihen paikkaan. Itseäni huolestuttaa hedelmällisyyden laskuakin enemmän mahdolliset raskauden aikaiset komplikaatiot joille ylipaino altistaa.

Yhteistyössä