ylipainoiset! miten teihin suhtauduttiin neuvolassa? tuliko oikea vauvamasu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
itsellä ylipainoa ja nyt raskaana. jännittää että miten neuvolassa suhtaudutaan.

saitteko vauvamasun mahamakkaroista huolimatta?

paljonko painoit ennen raskautta? entä paljonko paino nousi raskausaikana?

itse olen 167cm pitkä ja painoa 125kg... :(

Minä painoin ennen raskautta 90kg ja raskauden lopulla 115kg :ashamed: :snotty:
Kyllä minulle sanottiin, että olen "läski", mutta annoin mennä ohi korvien. Aina olen ollut suuri.

Jotkut eivät sano painosta mitään ja jotkut heti tiputtavat silmät päästään, kun astuu sisään.
Rakkain ystäväni kertoi jutun kaveristaan, joka painaa varmaan tuon 125kg ja se oli aina itkenyt neuvolassa kun terkka torui painosta :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kauheeta :(

kyllä ihan tosissaan ahdistaa.

kuka sinua sanoi läskiksi? terkkariko?!?!

No eihän se suoraan läskiksi tietenkään kutsunut, mutta selvästi sanoi että liian suuri! Ihan kun sitä ei itse tietäisi :/

Niin ja kyllä tuli ihan vauvamaha :) Alkuun ei sitä toki huomannut, kun mahaa oli ennestäänkin, mutta kaunis pyöreä vauvamaha tuli kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eikö läskiä saa sanoa läskiksi? Saako laihaa sanoa laihaksi?

Se on lihava, ei luurankoakaan saa sanoa luurangoksi jos on elossa ;)

Ok, eli lihavaksi saa sanoa? Ei tarvii sanoa esim. vähän pyöreäksi vaikka toisella olisi selkeästi kymmeniä kiloja ylipainoa?

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini ruikelo luuranko:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eikö läskiä saa sanoa läskiksi? Saako laihaa sanoa laihaksi?

Se on lihava, ei luurankoakaan saa sanoa luurangoksi jos on elossa ;)

Ok, eli lihavaksi saa sanoa? Ei tarvii sanoa esim. vähän pyöreäksi vaikka toisella olisi selkeästi kymmeniä kiloja ylipainoa?

Ei minusta, ei lihava ole mikään haukkumasana, on kivaa olla lihava. läski kuulostaa haukkumiselta.

kyllä kaikki ylipainoiset tietävät painavansa liikaa. siksi onkin inhottavaa, jos joutuu asiasta nälvittäväksi.

tuntuu, että tämä aihe on täällä palstallakin enemmän raadeltavissa kuin esimerkiksi tupakointi. tai sitten itsestä vain tuntuu siltä, koska tämän asian kanssa joutuu elämään.

Eihän siinä lihavaks sanomisella itsessään mitään rakentavaa ole, siinä samassahan pitäis kertoa ylipainon mukanaantuomat terveysriskit ja opastaa terveellisempään elämään.

Mä olin raskaaks tullessani 160cm ja 90kg ja synnyttäessä 100kg. Ei terkkari mun painoa mitenkään muuten kommentoinu, sano vaan alussa et ihan hyvä kun ei paino heti ala nousemaan.

Eihän toki ylipainoinen lihava ole, syö kuin lintu ja vain terveellistä. Kaikilla on joko joku lääke tai aineenvaihduntavika joka lihottaa ja johon eri voi itse vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se on:
Eihän toki ylipainoinen lihava ole, syö kuin lintu ja vain terveellistä. Kaikilla on joko joku lääke tai aineenvaihduntavika joka lihottaa ja johon eri voi itse vaikuttaa.

Älä viittii yleistää. Mä oon kyllä ihan itte ylipainoni hankkinu väärillä ruokailutottumuksilla. Ite oon sitä vastuussa ja ite saan sen myös pois.

Typerää on alkaa kauhistelemaan toisen ylipainoa, jos ei mitään järkevää osaa sanoa (esim. ohjeistaa juuri terveellisempään elämään). Minulle ainakin lääkärit ym. ovat aina puhuneet YLIPAINOSTA, joka on minusta juuri se oikea ilmaisu.. Ei todellakaan läskiksi ole kukaan sanonut (se on haukkumista).

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:

Älä viittii yleistää. Mä oon kyllä ihan itte ylipainoni hankkinu väärillä ruokailutottumuksilla. Ite oon sitä vastuussa ja ite saan sen myös pois.

No mikset ota pois jos saat sen pois? Sehän on kuitenkin terveydelle vaaraksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Ei 40-50 kiloa ihan yhdessä yössä pois oteta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

mikset sinä puolestasi tee elämällesi jotain, jos tämä provoaminen tässä ketjussa on ainoa lauantaipäivän ilosi?!

Onko diabeetikko lihava, tai siis tuleeko siitä lihava? Kun yksi mun ystävä sanoo, et hän on sen takia lihava (160/84), kun hänellä on diabetes, että se on aineenvaihduntahäiriö. Tunnen muitakin diabeetikkoja ja he eivät ole lihavia. Eikö se sitten kaikilla diabeetikoilla ole aineenvaihduntahäiriö?
Olkaa kilttejä ja vastatkaa.

Esikoista odottaessa painoin ennen raskautta 107 kiloa. Terkka suhtautu (samoin lääkärit, kätilöt yms) tosi kivasti. Ekalla kerralla terkka kävi nämä syömisjutut ja muut läpi ja sano just tuosta painonnoususta, mutta muuten ei siihen sitten enää puuttunu. Tietenkin sokeria piti tarkkailla koko raskauden ajan. Painoa tuli raskauden aikana 13 kiloa, joista 11 jäi laitokselle. Vauvamasu tuli ja iso tulikin, tosin alkoi näkymään tietenkin vasta myöhemmin oman makkarani takia.

Kuopuksesta painoin 115 kiloa ennen raskautta ja kun pikkanen synty, niin painoa oli tullut puoli kiloa. Tosin kuus viikkoa etuajassa tyttönen synty joten en tiiä miten lopussa olis käyny painon kanssa. Sairaalasta kun lähdin, niin painoa oli noin 8 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta :)

Oletkin sitten poikkeustapaus, kaikissa keskusteluissa ylipainon aihettajia ovat mainitsemani.
S>ulla on toivoa sitten vaikka laihtua kun voit siihen itse vaikuttaa. Onnea sulle, et ihan toivoton tapaus:)

Mä painoin 89kg, kun aloin odottamaan kuopusta ja olen 167cm pitkä. Kyllä mulle urputettiin siitä jokapaikassa...neuvolassa ja äitiyspolilla.

Painoa tuli raskauden aikana 30kg, josta suuri osa johtui turvotuksesta...synnytyksen jälkeen paino tippui 20kg kahdessa viikossa, ku turvotus ja neste kehosta häipyi. Viel on 4kg matkaa tuohon painoon ennen raskautta.

Muistan kyllä miten tuosta nopeasta painonnoususta piikiteltiin neuvolassa jatkuvasti ja syytettiin, että syön liikaa...vaikka näki selvästi että olin todella turvonnut.

Koskaan en enää halua ylipainoisena olla raskaana, oli se huomattavasti rankempaa.

Vauvamasun silti sain...ison ja pyöreän :)

Yhteistyössä