Ylipainoiselle tyly tuomio: "ei hoitoja" Kätilöopistolla

Tervehdys!

Täällä ei ole vähään aikaan näkynyt kirjoituksia ylipainosta ja raskautumisesta, joten:

Tilanteemme: minä 36, mies 42. Yritystä 1 v 9 kk. Käväisimme Väestöliitossa viime marraskuussa, minkä jälkeen todettiin kohdunulkoinen (tod.näk.) raskaus ja samaan syssyyn myös keskenmeno.

Väestöliitossa olisivat aloittaneet tämän keskenmenoruljanssin jälkeen kierronkartoituksen ja sen jälkeen hoidotkin (clomeja olen napsinut huonoin tuloksin; tulin raskaaksi clomittomasta kierrosta). Saimme myös kutsun julkiselle puolelle ja marssimme Kätilöopistolle. Kättärin lääkäri totesi, ettei minulla ole ainakaan julkisen puolen hoitoihin asiaa ennen kuin painoni on tippunut noin 10 kg. Olen siis reippaasti ylipainoinen ja yritän KOVASTI laihduttaa (jojoilija). Haluamme hoidot julkiselta puolelta, olemmehan kumpikin veronmaksajia.

Mieheni tivasi lääkäriltä konkreettisia tutkimustuloksia painon ja raskauden välisistä korrelaatioista. Lääkärillä ei sellaisia ollut meille antaa. Tiedän kyllä, että painon lasku voi auttaa raskautumisessa ja että itse raskauskin on (usein, ei aina!) ongelmattomampi jos ylipainoa ei ole. Minulla ei kuitenkaan ole todettu viimeaikaisissa verikokeissa mitään poikkeavaa rasva- ja sokeriarvoissa tai hormoneissa. Kuukautiskiertoni on säännöllinen enkä kärsi pco:sta.

Kun aloitimme tämän projektin keväällä 2005, olin nykyistä noin 13 kiloa kevyempi. Jotenkin tämä yhtälö tuntuu sellaiselta, että Kättärin lääkärin vaatimus painon pudottamisesta tuntuu kohtuuttomalta, ainakin tässä mittakaavassa. Minulla alkaa ikä painaa, ja kohta on parisuhdekin karilla kun homma ei etene. Kaikki tuntuu kaatuvan minun niskalleni; väkisinkin ajattelen, että KAIKKI ongelmat johtuvat minun KILOISTANI. Entä sitten, jos laihduttaminen ei autakaan? Jos vika löytyykin aivan muualta?

Ei ole hauskaa, ei ollenkaan!

Onko muilla samanlaisia kokemuksia Kättäriltä?

(jotain muistan täältä aiemmin lukeneeni, en vain muista kuka kirjoitti)

Minulle sanottiin Tyksissä että painoa pitää saada pois 5-10% ennenkuin mitään jatkotoimenpiteitä tehdään.
Kontrollikäynti 5.3.07 eli runsaan kuukauden päästä.
Sain avuksi Metformiinia ja painoni pudonnut n.10 kg viime syyskuusta.
Tuolla Lapsettomuus puolella jonkin verran tietoa,kannattaa kurkata sinne.
Saat paremman tiedon sieltä tuosta lääkkeestä. =) <br><br>

Aika ikävältä käytökseltä kuulostaa kyllä lääkäriltä.

Et kertonut painoindeksiäsi, mutta jos painosi on vaarallisen lihavuuden alueella niin ikävä kyllä lääkärisi on oikeassa. Raskaus on riski äidille, jos äiti on sairaanloisen lihava. Myös lapsella on enemmän riskejä näissä tapauksissa. Vakuutusyhtiöthän eivät myönnä vakuutusta syntymämättömälle lapselle jos äidin painoindeksi on yli normaalin, koska ovat huomannet joutuvansa maksamaan enemmän korvauksia.

Jos selaat tietokantoja (esim. Pub Med, web of science yms.) niin aika äkkiä tulee ilmi. että jo 5-10% painonpudotuksella on huomattavia positiivisia vaikutuksia hedelmällisyyteen. Samoin tulee selville, että ylipaino aiheuttaa hedelmättömyyttä naisilla. Uusimpana tietona on, että vaikka rasvaa poistettaisiin kirurgisesti 5% vaikutukset tulevat ilmi jo parin kuukauden jälkeen.

Olen joskus aiemminkin kirjoittanut johonkin, että jokainen meistä tuntee lihavan ihmisen, joka on raskautunut suurinpiirtein yhdenyön jutusta. Eli tietenkään ei ole niin, että kaikki lihavat olisivat hedelmättömiä. On vain todennäköisempää, että suuri ylimääräinen rasva vaikuttaa hormoonitoimintaan.

Lääkäri olisi kyllä saanut selittää sinulle asian paremmin ja ystävällisesti, ja esitellä tutkimustuloksia. Toiset lääkärit tuntuvat ajattelevan, että kun on mahdollisuus raskauteen ilman hoitoja, niin potilaan tulee itse tehdä asian eteen jotain. Potilaan syyllistäminen ei kuitenkaan paljoa auta asiaa. Olisiko sinun mahdollista tavata toista lääkäriä julkisella?

Ja jos hoitoja aletaan eväämään painon vuoksi niin eikö sitten myös esim. tupakoinnin, joka on vielä suurempi riskitekijä. Yhteiskunnan varoja käytetään koko ajan esim. tupakoivien miesten hedelmättömyyshoitoihin, kun asia olisi kojattavissa 3 kuukauden tupakoimattomuudella.

Siis pohdintaasi lääkärin sanojen todenperäisyydestä: suuri ylipaino on oikeasti riskitekijä äidille ja lapselle. En ole kuitenkaan missään nimessä sitä mieltä että sinun ei kuuluisi saada hoitoja!

Noloa tunnustaa, mutta nuo olivat vielä noin vuosi sitten omat lukemani...
Raskaaksi tulo oli vaikeaa (3 vuotta yritystä ennen raskaaksi tuloa ja kuopuksen synnytyksen jälkeen raskaaksi tulo onnistui vasta 3 vuoden päästä apujen eli terolutin ja clomien jälkeen).
Laihdutettuani 12 kiloa raskaudet (vaikkakin valitettavasti keskenmenneet) alkoivat heti ensimmäisestä kierrosta, jolloin ei ehkäisyä käytetty. Tämä ihan kannustuksen vuoksi mainittakoon.
En siltikään ole lääkärin kanssa samaa mieltä hoitojen kieltämisen suhteen. Melkoisen tylyä kohtelua...Tietty et kerro kilomääriäsi, onko lääkäri sitten ajatellut omaa terveyttäsi vai mistä moinen "tuomio" johtuu

Kiitos kommenteistanne!

Metformiinista: koska paastoinsuliinini sekä -sokerini olivat kohdallaan, ei metformiinihoitoa minulle anneta. Oletko sinä, joka metformiinin avulla laihduit, diabeetikko / olivatko veriarvosi tuolloin poikkeavat?

Joistakin lähteistä olen lukenut , ettei metformiinin ja laihtumisen välistä yhteyttä ole pystytty todentamaan. Väitettiin, että keskimääräinen pudotus hoidon aikana olisi vain 2 kg. Sehän käsittääkseni lisää solujen aineenvaihduntaa, muttei sitten ilmeisesti tuota kaikilla hoidetuilla yhtä hyviä tuloksia. (Diabeteslääkehän se alunperin onkin)

Kaikkihan me tiedämme, että ihminen laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Tarkoitan vaan sitä, etten usko mihinkään ihmeitä tekeviin lääkkeisiin painonpudotuksessa - joskin kokeilisin MIELUUSTI metformiinia.... Minulla ainakin ongelma on korvien välissä. Tiedän, että laihtuminen tekisi minulle kaikin puolin hyvää, mutta tällä lailla nurkkaan ajettuna painon pudottaminen on entistäkin hankalampaa. Kunpa menettäisin ruokahaluni vähäksi aikaa kokonaan!!

Sinulle, joka olit pudottanut 12 kg ja raskautunut: yritän pitää kokemuksesi mielessäni! Jos vaikka saisin siitä voimaa ja tsemppiä!

Kättärin lääkäri kehotti minua varaamaan seuraavan lääkäriajan huhtikuulle, siihen mennessä pitäisi saada tuloksia aikaiseksi.
Jos tämän ruljanssin jälkeen joskus vielä lapsi syntyy, saa se kyllä varmaan jossain elämänsä vaiheessa kuulla juttuja tästä mutkaisesta ja kuoppaisesta tiestäni äidiksi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 09:23 Unelma kirjoitti:
Kiitos kommenteistanne!

Metformiinista: koska paastoinsuliinini sekä -sokerini olivat kohdallaan, ei metformiinihoitoa minulle anneta. Oletko sinä, joka metformiinin avulla laihduit, diabeetikko / olivatko veriarvosi tuolloin poikkeavat?

Joistakin lähteistä olen lukenut , ettei metformiinin ja laihtumisen välistä yhteyttä ole pystytty todentamaan. Väitettiin, että keskimääräinen pudotus hoidon aikana olisi vain 2 kg. Sehän käsittääkseni lisää solujen aineenvaihduntaa, muttei sitten ilmeisesti tuota kaikilla hoidetuilla yhtä hyviä tuloksia. (Diabeteslääkehän se alunperin onkin)

Kaikkihan me tiedämme, että ihminen laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Tarkoitan vaan sitä, etten usko mihinkään ihmeitä tekeviin lääkkeisiin painonpudotuksessa - joskin kokeilisin MIELUUSTI metformiinia.... Minulla ainakin ongelma on korvien välissä. Tiedän, että laihtuminen tekisi minulle kaikin puolin hyvää, mutta tällä lailla nurkkaan ajettuna painon pudottaminen on entistäkin hankalampaa. Kunpa menettäisin ruokahaluni vähäksi aikaa kokonaan!!

Sinulle, joka olit pudottanut 12 kg ja raskautunut: yritän pitää kokemuksesi mielessäni! Jos vaikka saisin siitä voimaa ja tsemppiä!

Kättärin lääkäri kehotti minua varaamaan seuraavan lääkäriajan huhtikuulle, siihen mennessä pitäisi saada tuloksia aikaiseksi.
Jos tämän ruljanssin jälkeen joskus vielä lapsi syntyy, saa se kyllä varmaan jossain elämänsä vaiheessa kuulla juttuja tästä mutkaisesta ja kuoppaisesta tiestäni äidiksi!

Minulla myöskin paastoinsuliini-sekä sokerit kohdallaan,silti Metformiinia.
Tiedä tutkimuksista sen enempiä,mutta itsellä paino pudonnut 10kg.Ei todellakaan ole laihdutuslääke,mutta hillitsee ruokahalua ja poistanut makean jne himoa.
Eli mielitekoja ei enään ole eli syön vähemmän.
Minullakin mussuttaminen ei ole koskaan ollut nälästä kiinni vaan tavasta,nyt jäänyt melkeinpä kokonaan.

Micosa:

Saanen tiedustella: minkä niminen lääkäri sinulle metformiinit määräsi ja missä kaupungissa + instanssissa hän toimii?

Soitin äsken Kätilöopistolle, sain puhelinajan vasta viikon päähän. Voi hyvin olla, ettei lääkärini minulle tätä lääkettä anna. Ainakaan ei viime käynnillä suostunut.

Menen kohta vaikka KUUSTA niitä pillereitä hakemaan, jos ei muu auta!

Voihan harmi,kun en lääkärin nimeä muista ja resepti jossain hukassa.
Tyksin Naistenklinikalla kävin viime syyskuussa.
Tutkittuaan jne sanoi että on vaihtoehtona avuksi alkuun nämä metut.
Myönsin lukenaani niistä ja tulleeni myös niistä kyselemään.
Suoralta kädeltä ei reseptiä kirjoittanut vaan kävi juttelemassa kollegan kanssa naapurihuoneessa(erikoislääkärin)
Ja takaisin tullessaan sanoi myös toisen olleen samaa mieltä,että metut avuksi.
Niinpä siitä aloitin ja maaliskuussa kontrolli jossa katsotaan mitä jatkossa.
Voin yrittää löytää lääkärin nimen,mutten lupaa löytyvän.

Kävin Tyksin sivuilla muistelemassa nimeä.Samassa muistin URPU AIRAS.
<br><br>

Huutar:

Voi miten onnellinen olenkaan puolestasi!!! Sinä jos kuka tiedät, miltä tämä kaikki tuntuu. On se vaan kummallista, että jossain niitä hoitoja annetaan, toisaalla taas ei. Toisaalta: minä olen kyllä clomeja syönyt, ilman tuloksia. Inseminaatiot ja koeputket ovat julkisen puolen gynen mukaan minulta kielletyt, niin kauan kuin painoni on kolminumeroinen.
Mitä sinulle on sanottu ylipainostasi, kun olet hakeutunut lääkäriin lapsettomuuden takia?

Micosa: puhuin lääkärini kanssa. Mainitsin, että Urpu Airas-niminen lääkäri on nähnyt aiheellliseksi määrätä metformiinia, vaikka sokerit eivät ole potilaallaan olleet koholla. Oma gyneni pysyi edelleen kannassaan: kuulemma nykytietämyksen (?) mukaan metformiinin painonhallintaa helpottavasta vaikutuksesta ei ole näyttöä, eikä niitä näin ollen minullekaan määrätä. Että pistää vihaksi!!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 08:47 Unelma kirjoitti:
Huutar:

Voi miten onnellinen olenkaan puolestasi!!! Sinä jos kuka tiedät, miltä tämä kaikki tuntuu. On se vaan kummallista, että jossain niitä hoitoja annetaan, toisaalla taas ei. Toisaalta: minä olen kyllä clomeja syönyt, ilman tuloksia. Inseminaatiot ja koeputket ovat julkisen puolen gynen mukaan minulta kielletyt, niin kauan kuin painoni on kolminumeroinen.
Mitä sinulle on sanottu ylipainostasi, kun olet hakeutunut lääkäriin lapsettomuuden takia?

Micosa: puhuin lääkärini kanssa. Mainitsin, että Urpu Airas-niminen lääkäri on nähnyt aiheellliseksi määrätä metformiinia, vaikka sokerit eivät ole potilaallaan olleet koholla. Oma gyneni pysyi edelleen kannassaan: kuulemma nykytietämyksen (?) mukaan metformiinin painonhallintaa helpottavasta vaikutuksesta ei ole näyttöä, eikä niitä näin ollen minullekaan määrätä. Että pistää vihaksi!!!!

Voi harmi.En nyt ymmärrä oikein sinällään gynen kantaa,koska kokeilematta ei tiedä.Kyllähän joillekkin tulee sivuoireita jne eivätkä voi käyttää,mutta yrittänyttä ei laiteta.
Ja niiden helpottavasta vaikutuksesta painonhallintaan voit sanoa että minulla on paino pudonnut 10kg viime syyskuusta ja mitään diettiä tms
en ole yllä pitänyt.

Siskoni sai vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pudotettua painoaan. Kun kiloja oli tippunut 12 tuli raskaaksi ja saikin sitten pojan. Yritystä oli tätä ennen päälle 2 vuotta. Halusi toisen lapsen. Painoa oli taas kertynyt, joten aloitti laihduttamaan. Sai juuri tytön. Ikäeroa lapsille tuli 3 vuotta. Kertoi, että painon pudotus oli ratkaisevaa hänen raskautumisessaan nähtävästi molemmilla kerroilla.

Toinen raskaus toi tullessaan vain 5 kiloa, koska oli niin tarkkana ruokavalionsa suhteen. Kun lapsi syntyi painoa jäi hieman vähemmän, kuin ennen raskautta. Jälkikäteen ajateltuna ei olisi halunnut painaa yhtään enempää raskaana. Nytkin tuli kivuliaita suonikohjuja häpyhuuliin ja turvotustakin oli. Mitä olisikaan seurannut siitä, jos olisi tullut raskaksi BMI 38:lla (hän painavimmillaan)? Nuo suonikohjut kyllä korjaantuivat lapsen synnyttyä, mutta ylipainoiselle tulee helpommin pysyviäkin terveysongelmia raskaudesta. Raskaus sinänsä auttaa syömään terveellisemmin, mutta olisi hyödyllistä, jos saisi motivoitua itsensä terveellisimpiin elintapoihin jo ennen raskautta. Liikuntaa lisää niin kuntokin kasvaa. Helpottaisi myös raskaaksi tulemisessa.

On hyvä lukea tuollaisia tarinoita laihdutuksesta ja raskautumisesta. Niistä saa voimaa ja intoa!! Kiitos!

Jouduin viemään eilen illalla äitini sairaalaan, missä hänet yöllä leikattiin. Tämän viikon maanantaina kuoli isoäitini. Ikävät asiat tuntuvat kasaantuvan elämässä. Toivoinkin eilen hiljaa mielessäni, että voi kunpa tulisin nyt raskaaksi! Siitä saisi voimaa jaksaa tällaisina aikoina.

Itse laihduttaneena lapsettomuushoitoja saaneena olen sitä mieltä, että jos painoa on todella paljon ylimääräistä, niin lääkäreillä on oikeus vaatia painon pudotusta edes jonkin verran (ei tietenkään kohtuuttomasti).
Jonoissa (pitkissä sellaisissa) on paljon vanhemmiksi haluavia ja huomattava lihavuus heikentää mahdollisuuksia hoitojen tulosten suhteen. Rahaa kuluu tavallaan hukkaan. Samaan aikaan joku muu, voisi saada saman hoidon ja todennäköisemmin nyytin käsivarsilleen. Lisäksi ylipainoisilla odottajilla on huomattavasti enemmän riskejä raskauden/synnytyksen aikana. Äidin lisäksi myös syntyvälle lapselle huomattava ylipaino on riski.
Ei lonkkaleikkauksiakaan tehdä, jos painoa on hurjasti.

Oikeassa olet, riskit ovat suuremmat jne. Mulla vaan ylipaino ei näy kuukautiskiertohäiriöinä, pco:na tai hormonaailisena epätasapainona. Kaikki on siis "kunnossa". Siitä ehkä johtuukin, että en meinaa millään löyttää motivaatiota laihduttamiseen, joskin pari kiloa olen kyllä saanut tiputettua.

Minua auttoi motivoimaan mm seuraavat faktat: 1)ylipainoisella on suurempi riski saada raskaudenaikainen diabetes ja vaikka se lähteekin synnytyksen jälkeen pois, 30% raskauden aik. diabetestä sairastaneista sairastuu siihen myöhemmin pysyvästi 2) keskenmenoriski on suurempi ylipainoisilla, rask.aik. diabetekseen liittyen sikiön keuhkojen kehitys on hitaampaa ja vastasyntynyt voi joutua teho-hoitoon 3) kohtukuolemariski on suurempi ylipainoisilla, 4) raskausmyrkytys-riski on suurempi, 5) synnytykseen liittyvät komplikaatiot ovat yleisempiä, 6) tulevan lapsen riski olla lihava lapsi ja myöhemmin lihava aikuinen on huomattavasti isompi.
Tsemppiä laihdutuksellesi! Hyvinhän se jo on alkanut!

Yhteistyössä