Ylipainoinen lapsi sai suklaalevynsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eihän minulle kuulu, mutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eihän minulle kuulu, mutta

Vieras
Lapseni kerhokaveri on silmiinpistävän ylipainoinen, n.3-4-vuotias tyttö. Vanhemmat ovat aivan normaalikokoisia ja olen miettinytkin, mahtaako lapsella olla jokin sairaus vai mistä moinen ylipaino johtuu. Lapsen on jo vaikea liikkua kilojensa takia. Tänään kerhon päätyttyä huomasin pihalla, kuinka äiti kaivoi lapselle heti suklaalevyn käteen. Ei siis suklaanpalaa, vaan ihan kokonaisen levyn. Hoitolaukku näytti olevan täynnä karkkia muutenkin. Alkoi suututtaa ihan kamalasti lapsen puolesta, vaikka tämä tietysti silmät loistaen mussutti suklaalevyään. Täysin vinksahtanut suhde ruokaan ja herkkuihin täytyy sillä äidillä kyllä olla. Noh, omapahan on asiansa...

Se oli hei lapsen ainoa herkkupäivä vuodessa, tms.

Ainahan se on palstan mukaan näin, kun joku jossain lihavan lapsen mässäilemässä näkee.

Miksi ne lapset sitten on lihavia, jos niillä on ravitsemus kunnossa - se asia ei ole selvinnyt mulle. Kai se on sairaus tms joka turvottaa, eikä ne suklaat, keksit, pullat ja Hese-ateriat joilla pärjäisi rekkamieskin, saati sitten pikkulapsi.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26083554]ja tämän yhden näkemäsi perusteella sä pystyt tuomitsemaan perheen syöntitavat?????[/QUOTE]

Lapsen on vaikea kävellä pulleutensa vuoksi, ja äiti kaivaa kädet täristen lapselle kokonaisen Fazerin sinisen levyn käteen, hyvä kun kerhon ovesta ulos olivat päässeet. Ei mielestäni ihan tervettä, tai ainakaan järkevää. Muuta en tietenkään perheen syöntitavoista tiedä, eikä asia minulle kuulukaan. Kunhan jäin ihmettelemään tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Eihän minulle kuulu:
Lapseni kerhokaveri on silmiinpistävän ylipainoinen, n.3-4-vuotias tyttö. Vanhemmat ovat aivan normaalikokoisia ja olen miettinytkin, mahtaako lapsella olla jokin sairaus vai mistä moinen ylipaino johtuu. Lapsen on jo vaikea liikkua kilojensa takia. Tänään kerhon päätyttyä huomasin pihalla, kuinka äiti kaivoi lapselle heti suklaalevyn käteen. Ei siis suklaanpalaa, vaan ihan kokonaisen levyn. Hoitolaukku näytti olevan täynnä karkkia muutenkin. Alkoi suututtaa ihan kamalasti lapsen puolesta, vaikka tämä tietysti silmät loistaen mussutti suklaalevyään. Täysin vinksahtanut suhde ruokaan ja herkkuihin täytyy sillä äidillä kyllä olla. Noh, omapahan on asiansa...

Meitä vastaan tulee tuolla kävelytiellä lähes päivittäin eräs äiti erittäin ylipainoisen n 3-4 -vuotiaan tytön kanssa. Ja valehtelematta JOKA KERTA lapsi istuu rattaissaan iso säkillinen irtokarkkeja sylissään.

Tekee ihan hirveän pahaa, mutta vaikea siihen on tietysti ulkopuolisen puuttua.

[QUOTE="aloittaja";26083572]No lapsen ylipaino on niin silmiinpistävä, että eiköhän siihen ole neuvolassa puututtu. Mitenköhän minun siihen pitäisi puuttua??[/QUOTE]

Voin kokemuksesta sanoa että harvoin todella todella harvoin puututaan laihojen vanhempien ylipainosten lasten painoon.
Mutta auta armias jos on valmiiksi ylipainoinen äiti ja lapsi juuri ja juuri taitelee normaalilla käyrillä painon kanssa saat heti kuulla kunniasi.

[QUOTE="aloittaja";26083591]Lapsen on vaikea kävellä pulleutensa vuoksi, ja äiti kaivaa kädet täristen lapselle kokonaisen Fazerin sinisen levyn käteen, hyvä kun kerhon ovesta ulos olivat päässeet. Ei mielestäni ihan tervettä, tai ainakaan järkevää. Muuta en tietenkään perheen syöntitavoista tiedä, eikä asia minulle kuulukaan. Kunhan jäin ihmettelemään tilannetta.[/QUOTE]
Mä ymmärrän sua kyllä.

Itsekin ihmettelin, kun oltiin lasten liikuntatapahtumassa, ja siellä todella lihava n. 3 v lapsi söi isoa viineriä, keksejä, pullaa, joi ison pullollisen mehua, yms - sillä aikaa kun muut lapset LIIKKUIVAT ja kävivät ehkä välillä hiukan hörppäämässä jotain juomaa. Ei tuo lapsi ehtinyt liikkua juuri lainkaan kun piti keskittyä epäterveellisten eväiden mässyttämiseen.

Eikä asia mulle kuulu, mutta vapaa maa ja sitä rataa, ts. meillä on oikeus ajatuksiimme ja havaintoihimme :)

Ja se, että lapsen eväät on tyyliä Fazerin sininen suklaalevy, kertoo kyllä jotain.

Mun teki pahaa lapsen puolesta yksi päivä mäkissä.. Todella pullea lapsi söi ranskalaisia ja äiti otti sitten pöydältä sen pussinlopun ja lapsi oikein kahmaisi sen takaisin ja työnti loput ranskalaiset kerralla suuhun. Päälle hampurilaista.

Miksi, oi miksi vanhemmat syöttävät lapsensa porsaiksi? Nykyään varmaan liikutaankin vähemmän ku 20 vuotta sitten kun ei ollut näin paljon pelikoneita yms.

[QUOTE="aloittaja";26083591]Lapsen on vaikea kävellä pulleutensa vuoksi, ja äiti kaivaa kädet täristen lapselle kokonaisen Fazerin sinisen levyn käteen, hyvä kun kerhon ovesta ulos olivat päässeet. Ei mielestäni ihan tervettä, tai ainakaan järkevää. Muuta en tietenkään perheen syöntitavoista tiedä, eikä asia minulle kuulukaan. Kunhan jäin ihmettelemään tilannetta.[/QUOTE]

Tiedetäänköhän me sama lapsi. Uimarannalla näin lapsen joka ei pysynyt pystyssä pienessäkään aallokossa tai epätasaisella alustalla. Kaaduttuaan ei päässyt ylös. Yritti kyllä mutta näki, että ei hallinnut kehonsa painoa. Aivan kuin tynnyrillä olisi pikkuruiset jalat ja kädet. Lapsi ei voinut leikkiä kun ei pystynyt kyykistymään ja turhautumisen huomasi. Mukana olevat aikuiset olivat huvittuneita tästä lapsen kieriskelystä. Lapsi oli selvästi hauska kiharatukkainen maskotti.

tosi outoa, jos 3 vuotiaalle annetaan SUKLAALEVY ulkona käteen, kun ollan tultu kerhosta!!?? Miksi ihmeessä?? Kuulostaa kyllä kummalliselta. Siis, huolimatta ihan lapsen koostakin....Onko tää nyt tosi juttu? Lapsetkin saavat toki herkutella joskus, mutta, että suklaalevy ulkona käteen kehosta tultua...JUST!

Niin, te vaan mässäilette itse ne suklaalevyt lapsilta salassa ja olette täydellisiä äitejä kun teidän lapset ei mässäile!

Taidat vaan olla kateellinen sille äidille!

Mie saan aina kuulla neuvolassa kuinka lapseni paino ei nouse tarpeeksi. Huoh, ja hän kyllä ei koskaan syö muutamaa palaa suklaata enempää kerralla. Mielestäni hänellä on terve suhde herkkuihin heti pienestä pitäen. Mikään ei ole kiellettyä mutta hän tietää karkkipäivänsä ja omat rajansa. Liikunnallinen 5 vuotias, ja minkä minä sille mahdan että hän on hoikka !!!

Joskus noinkín päin.

Mä en kyllä tajuu, miten lapsesta saa lihavan (pl. sairaudet). Mun lapset ja kaikki mun tuntemat lapset (0-10) on maksimissaan vantteria. Mut kai se sitten on se, että vaikka syödään kunnolla, niin se liikunta tekee. Ja kenties just se, että karkkia ei tuputeta joka päivä.

Kyllä se vaan niin on, että jos alle 10v lapsi on silmiinpistävän lihava, niin tarttee kyllä olla tässä suhteessa paljon kasvatuksessa pielessä.

Mut mä ihan aidosti kysyn, missä on noin lihavia alle kouluikäisiä. Nimittäin esimerkiksi mun lapsen tarhassa on niitä tasan 0. Se on kyllä Steiner-päiväkoti, mutta enpä nyt ole lihavia lapsia nähnyt "tavallistenkaan" tarhojen pihoissa. Eikä mun tuttavien ja ystävien sellaiset lapset ole lihavia, jotka ovat tavallisessa päiväkodissa.

Kaipa se sitten vaati geenien, huonon ravinnon ja liikunnan suoranaisen välttämisen kombinaatiota?

[QUOTE="Iris";26087436]Mä en kyllä tajuu, miten lapsesta saa lihavan (pl. sairaudet). Mun lapset ja kaikki mun tuntemat lapset (0-10) on maksimissaan vantteria. Mut kai se sitten on se, että vaikka syödään kunnolla, niin se liikunta tekee. Ja kenties just se, että karkkia ei tuputeta joka päivä.

Kyllä se vaan niin on, että jos alle 10v lapsi on silmiinpistävän lihava, niin tarttee kyllä olla tässä suhteessa paljon kasvatuksessa pielessä.

Mut mä ihan aidosti kysyn, missä on noin lihavia alle kouluikäisiä. Nimittäin esimerkiksi mun lapsen tarhassa on niitä tasan 0. Se on kyllä Steiner-päiväkoti, mutta enpä nyt ole lihavia lapsia nähnyt "tavallistenkaan" tarhojen pihoissa. Eikä mun tuttavien ja ystävien sellaiset lapset ole lihavia, jotka ovat tavallisessa päiväkodissa.

Kaipa se sitten vaati geenien, huonon ravinnon ja liikunnan suoranaisen välttämisen kombinaatiota?[/QUOTE]

No sehän tästä nyt vielä puuttuis, että näitä todella ylipainoisia pikkumuksuaj tulisi vastaan joka nurkalla, kun se yksikin on jo liikaa.

[QUOTE="haha";26083808]Vaikka söisikin kerran vuodessa, niin lapselle ei kyllä kokonaista suklaalevyä anneta. Eihän nyt hyvänen aika aikuinenkaan kokonaista levyä vedä.[/QUOTE]

Minä ainakin vedän. :D Ja vedin jo lapsena.. tosin en todellakaan 3-vuotiaana, mutta sen ikäisenä kun sai jo yksin käydä kaupassa karkkipäivänä. Ei mitään ongelmaa. :D
Enkä kyllä ole mikään pullukka ikinä ollut, tämmönen pieni kirppu. Näin aikuisena pituutta löytyy vaivaiset 158cm ja painan 49kg.

Yhteistyössä