Ylipaino hoidon esteenä?

Itselläni todettiin että painoni pitäisi saada alle 88 kiloon jotta hoidot voitaisiin aloittaa.

Ennen tätä tuomiota miehelläni todettiin siitiöiden laatu heikon laiseksi ja laiskoiksi ja minulla tuo ylipaino.

Meillä on kokeiltu 2 kertaa "Inseminaatitota" tuloksetta sekä Clomifen kuuria.
Nämä hoidot oli ennen kuin saimme siirron Tyks:iin jossa piti aloittaa rankemmat toimeenpiteet.
Tyksin hoitava lääkäri keskeytti hoidot sillon tuon painon takia.

Onko kellään käynyt näin kun on jo hoidot kertaalleen aloitettu?


 
Meillä aivan sama tilanne kuin teillä. Mulle ei kukaan ole ylipainosta sanonut mitään. Kuinka paljon sinulla tuota ylipainoa on? Itse painan 97kg ja olen 180cm pitkä. Meille myös on tehty kaksi inssiä ja nyt saatiin lähete julkiselle rankempiin hoitoihin. Meillä lapsettomuuden syy on kanssa miehen huono sperma ja varmaan minun ylipaino. Meillä aika tuonne sairaalaan on vasta toukokuussa, joten tässä tiukan kuurin meinasin laittaa päälle. Ettei sitten tuon painon takia asiat siirry. Nyt näitten hoitojen aikana olen lihonut 5kg. Mietinkin, et voiko Clomit vaikuttaa?
 
Te olette vielä pieniä =) Mulla mitat 172cm/128kg ja tutkimuksiin sekä hoitoihin päästiin julkiselle puolelle. Miehellä kaikki ok, mutta mulla ei tuu kuukautisia eikä ovista tapahdu. Sain sitten clomit ja ekasta tärppäsi, nyt olen viikolla 27. Mun mielestä ylipaino ei saa olla syy hoitoihin pääsemättömyytteen, eikä onneksi ollut sairaalamme lääkärinkään mielestä.
 
Mä olen kuullut että julkisella puolella ei hoideta jos painoindeksi yli 27 tai 28.
Me käydään miehen kanssa yksityisellä ja ylipainosta huomautettiin kunnes tutkimuksissa kävi ilmi, ettei sillä ole mitään tekemistä meidän tapauksessa lapsettomuuden kanssa. Lääkäri toki kehotti muo pudottamaan painoa, ihan sen takia että mahdollinen raskausaika olisi helpompi.

Mutta parin tuttavan tarina julkisella puolella on ollut juuri tuota, ei hoideta jos ylipainoa, mutta ylipainonhan takia saa syrjiä, värin tai kansallisuuden vuoksi ei.
 
Kiitos kertomuksistanne.
Täytynee varmaan yrittää hakeutua muualle hoitoihin jos vastaan otto olisi erillainen minullekin kun vaihtaa lääkäriä.
Painoa olen yrittänyt saada laskemaan mutta se ei ole aina niin helppoa kuin lääkärin on se sanoa sieltä pöytänsä takaa ja muutenkin kun ottaa nämä hoidot henkisesti aika koville kun on jatkuvaa takapakkia ollut vastassa.
Tuntuu vaan välillä et hakkaan vaan päätäni seinään! :headwall:
 
Sanna:

Kiva kuulla, että jossain suhtaudutaan noin. Missä olet käynyt hoidettavana? Mun (162cm 105kg) tapauksessani lääkäri käski tiputtamaan 10 kg:tä, josta vielä jäljellä 5 (eivät meinaa millään lähteä; motivaation puute). Tää on aivan helkkarin tuskastuttavaa. Meillä olis tän viikon perjantaina taas aika Kätilöopistolle, mutta joudun sen perumaan, kun en ole saanut painoa tippumaan tarpeeksi.

Ollaan 3/4 yhdessäoloajastamme yritetty lasta. Suoraan sanottuna tällä hetkellä en jaksa uskoa mihinkään. Suhde on tämän lapsettomuuden takia aivan kuralla, eikä mulla olis oikein voimia lähteä tällaisessa tilanteessa hoitoihin. Tekis mieli heittää hanskat tiskiin.

Painon kyttääminen on todella rasittavaa ja vastenmielistä. Ihan kuin tässä kaikessa muussa peessä ei olisi tarpeeksi kestämistä.
 
Meillä lääkäri huomautti mun ylipainosta useamman kerran. IBM on 28.
Pituutta 166cm ja painoa tällä hetkellä 78kg.

Joulukuusta olen laihduttanut 5 kg jo ilman lääkärin kehoitusta.Ja lisää koitetaan saada pois toiset 5kg.

Mullekkin sanoi,että helpommat mahdollisuudet tulla raskaaksi,jos saa painoa vähemmäksi ja raskaana oleminen on myös helpompaa itsellekkin.

Onko teillä käytössä Metformiinit? Mulle ne määrättiin pitämään huolta sokeriaineenvaihdunnasta,vaikka siis en kärsi korkeista sokeriarvoista muutenkaan. Hoidetaan mm. PCO:ta.
 
skorppari75
Mulla seuraavanlainen tilanne: Pituus 176 ja paino 130... Paljon siis on ylimääräistä. Kunnalisella puolella ollaan oltu hoidoissa jo jonkun aikaa. Clomifenit on yritetty, ei tulosta. Metformin aloitettiin kk sitten ja nyt tänään olin uä:ssä, oli viimeinen clomi koerto, ei mitään. Tutkittiin tänään samalla munatorvet, että ovat auki. Nyt määräsi Gonal-F annoksella 75 yksikköä viitenä päivänä. Katsotaan nyt kasvattaako tämä lääke mitään.. Ainakin ovat hemmetin kalliita! Soitin apteekkiin ja tilasin juuri yhden kk satsin = 146 ? !!! Siihen päälle terolutit ja poli maksut..Joten ainakin maksaa paljon tämän vauvan yritys. :LOL: :(

Meillä tämä lapsettomuus on mun vika, pco diagnoosi. Mulla on jo yksi lapsi, kohta 7 v tytär. Hän sai alkunsa clomifeneillä.

Mutta kyllä tää kaikki vetää mielet mataliksi. Mietin mistä otan noi rahat tähän kaikkeen, kun muutenkaan ei meillä juurikaan ylimääräistä ole. Mutta en haluais ajatella lapsen tekoa rahassa ja luopua sen takia ettei ole rahaa..

Tänään jäin kotiin saikulle. Itkettää ja toi munajohtimien tutkimus sattui todella. nyt vatsa kipeä, lisäksi ikävä hartiapisto koko ajan.. Ottaa päähän tää koko elämä!!! :headwall:
 
skorppari75
Unohdin kirjoittaa tosta painosta tarkemmin... Ajatukset karkailee. Mulla on lääkäri puhunut gyn.polilla painostani joka kerta. Ystävällinen on ja kannustava, mutta kun pitäis saada kunnolla tota painoa pois ja SE EI OLE HELPPOA!!! nyt on laskenut vasta 3 kg parissa kuussa. Ei ole lohduttavaa kun ajattelee et pitäis saada about 40 kg pois...
 
Kävin hoidoissa paikallisessa keskussairaalassa. Mulle riitti clomit, tulin ekasta kierrosta raskaaksi. Tosin lääkäri epäili, että ne mun painosella vaikuta, mutta niin vain kävi, että yhden tabletin annoksella heti tärppäsi. Eli se ylipaino joka tapuksessa takoita, että hoidot ei auta. Vaikkakin lääkärin mukaan rasva on erittäin hormonaalista ja saattaa siten vaikuttaa hedelmällisyyteen.
Lääkäreitten kommentit todella vaihtelee eri paikkakunnilla. Yhdelle tutulle oltiin sanottu, että olet niin lihava, ettei hän löydä edes kohtua :'( ja oltiin siis ultrattu sisäkautta. Aika uskomattomalta kuulosti kyllä. Taisi olla ns. konitohtori :/
 
Me olemme olleet julkisella puolella ja minä olen ylipainoinen. Vika minussa (monirakkulaisuus).
Ei ole tullut kertaakaan vastaan missään yhteydessä, etteikö hoitoja tehtäisi. Ainoastaan on mainittu, että auttaisi hedelmöitymiseen, mikäli saisin karistettua kiloja.

Ja inssit auttoivat onnistumaan.
 
Niin, unohdin kertoa,että meillä ensimmäinen pistoshoito vaihe takana. Puregonia 50iu 15 vrk:n ajan ja pregnyl 5000iu pistetty viikolla 11 lauantaina. Näin muutama kierto eteenpäin samalla kaavalla. Sitten IVF:n jossakin vaiheessa,jos ei kotona tärppää.

Miehelläni on normaalimuotoisia sinttejä vain 3% joista liikkuvia n.45% luokkaa. Itsellä PCO.

Tällä hetkellä vartutaan koska alkaa menkat tai voin tehdä testin. Olo on huono,oksettaa ja päätä särkee ihan joka päivä nyt viime perjantaista lähtien. Lämpö on aamuisin 37.1 ja iltaa kohden nousee 37.6 tai nytkin jo 37.7 liekö norovirusta ?? =( Rinnat on kipeät,kuten aina ennen menkkojakin. Tarvii varttua viikonloppuun asti ennen kuin voin tehdä testin,mikäli ei menkat nyt ala sitä ennen.

Muutenkin vuoroin palelee ja hikoiluttaa.Nämä oireet kyllä sopisi johonkin pöpöönkin,eli en uskalla vetää mitään johtopäätöksiä.
Lapsettomuutta takana jo yhdeksän vuotta kokolailla. Jospa jonakin päivänä saisi painoa pois sopivasti ja tulisi ehkä raskaaksikin =)

Eikö olekkin painon pudottaminen paljon vaikeempaa kun sen kasaan saaminen? =/ Koskaan ei ole hyvä. Vielä 6 -vuotta sitten painoin vaivaiset 50kg ja sain aina kuulla kuinka laiha olen.

No sitten kun olin endometrioosi operaatiossa,niin alkoikin paino nousta sen jälkeen huikeesti.oli kuukautisetkin poissa reilun puoli vuotta ja oireina vaihdevuosien kaltaiset vaivat. No,kolmisen vuotta sitten sain kuin sainkin 13kg pois silloisesta elopainostani urheilemalla ja ruokavaliolla. Painoin silloin 63kg ja nyt taasen jo 78kg.

Mullakin on tiedossa eräs tuttu,jolle tuli tyly vastaus lääkäriltä hänen ylipainostaan. Eivät suostuneet aloittamaan hoitoja ennen kuin painoa olisi tiputettu lähes 50kg!!! Helposti sanottu,toisin kuin tehty.
Tänä päivänä en tiedä hänen tilannettaan.
 

Yhteistyössä