Yliopisto-opiskelijat/valmistuneet hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yliopistoon?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yliopistoon?

Vieras
Kyselisin sellaista, että onko mitään mahdollisuuksia menestyä (alkuunkaan) opinnoissa jos englannin kielen taito on heikko? Harmittaa jos siitä jää kiinni. Tarkoitan lähinnä sitä, että eivätkös useat kirjat ole englanniksi.

Kiinnostaisi erityisesti jos joku on opiskellut psykologiaa tai maantietoa. Kiitos vastauksista!

Totta on, että monet kirjat ovat englanniksi. Yliopistolla on kuitenkin mahdollista (ja useimmille pakollistakin) opiskella englantia eli parantaa sitä kielitaitoa. Reippaasti vaan!

Toki se hyvä kielitaito on eduksi ja varmaan helpottaa, mutta aika usein alalla kuin alalla on oma sanastonsa, johon ei paljon lukiossa hankittu kielitaito auta. Riippuu tietysti tuo pärjääminen siitä kuinka huono se kielitaito ihan oikeasti on. Usein sen itse mieltää paljon heikommaksi mitä se oikeasti on. Mutta meillä oli suurin osa kursseja suomeksi ja kaikki tentit sai tehdä suomeksi, joten se helpotti paljon, vaikka suurin osa kirjoista oli englanniksi.

Riippuu alasta. Toisissa joutuu lukemaan vieraalla kielellä enemmän kuin toisissa. Ja ne vieraat kielet voi olla muitakin kuin englanti! Luulisin, että bilsa ja mantsa on sellaisia, joissa jonkun verran kielitaitoa tarttee olla. Toisaalta, ei sen takia kannata jättää hakematta. Sulla on aikaa treenata enkkua ja siinä lukiessa väkisin oppii.

Juu, englantia on tullut opiskeltua oikein urakalla. Huvittavinta on kun opiskelen sellasia kieliä joista ei ole tehty sanakirjaa suomelle..mulla on sit kahden kielen sanakirjat selauksessa yhden kielen kääntämisessä.
Ja tosiaan, onneks ne tenttikirjat on kuitenkin englanniksi...esseitä yms. tehdessä proffat yrittää tyrkyttää myös saksan-/venäjän-/ranskan-kielisiä opuksiakin. :whistle: :whistle: :whistle:

suurin osa kirjoista on englanniksi, mutta kun oman alansa sanaston oppii niin lukeminen on helppoa. Minulla on myös todella huono kielitaito, mutta hyvin olen pärjännyt, joten ei huolta. Ja kielitaitoakin voi vielä aivan hyvin kehittää. Monilla kursseilla pärjää pelkillä luentomateriaaleilla ja meillä ne ovat usein suomeksi.

Oletko koskaan hakenut? Ei se miettimällä parane, mene rohkeasti kokeilemaan vaan! ;) Miksi arvelet englannin taitosi olevan huono? Monilla on ehkä ennemmin vaan huono itsetunto kuin oikeasti huono englanti. Ja siellähän sitä oppii.

Kyllä mä ainakin pärjäsin. Meillä kanssa luentomateriaali oli suomeksi. Enemmän mulla on nyt ollut ongelmia työelämässä tuon kielitaidon takia. Asiat saan kyllä hoidettua, mutta hiukan hidasta ja hankalaa se on -ja vähän nolottaakin, kun nykyisin oletetaan kaikkien puhuvan (ja kirjoittavan ) sujuvaa englantia.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Oletko koskaan hakenut? Ei se miettimällä parane, mene rohkeasti kokeilemaan vaan! ;) Miksi arvelet englannin taitosi olevan huono? Monilla on ehkä ennemmin vaan huono itsetunto kuin oikeasti huono englanti. Ja siellähän sitä oppii.

Olen hakenut kerran ja jänistin sitten pääsykokeisiin menossa "en kuitenkaan pärjäisi vaikka pääsisin sisään". Mun englanti oli 7 lukiossa ja B kirjoituksissa, eli ei mitenkään erikoisen hyvä. Ymmärrän ja puhun englantia jotenkin, mutta "ammattisanastot" ja muukin englanninkielinen teksti on ihan siansaksaa mulle.

Miten hyvin selviää jos kuuntelee keskittyneesti luennoilla ja lukee luentomatskun tenttiin? (Jos siis ei ymmärrä englanninkielistä tekstiä mitä kirjassa on.) En yritä mennä sieltä mistä aita on matalin vaan oikeasti huolettaa tuo englanninkielen taidottomuus.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Miten hyvin selviää jos kuuntelee keskittyneesti luennoilla ja lukee luentomatskun tenttiin? (Jos siis ei ymmärrä englanninkielistä tekstiä mitä kirjassa on.) En yritä mennä sieltä mistä aita on matalin vaan oikeasti huolettaa tuo englanninkielen taidottomuus.

Meillä ainakin asiat, joita luennolla käydään läpi, ovat eri asioita kuin mitä kirjoista luetaan. So. kirjat ja luennot eivät aina tue toisiaan, voivat olla ihan eri aiheista.

Siellä on pelkkiä kirjatenttejäkin, eli kyllä niitä kirjojakin pitää lukea. Opit nopeasti sen oman alasi sanaston. Sehän tuntuu SUOMEKSIKIN aluksi vieraalta :o Äkkiä tottuu muunkinkieliseen. Meillä luentotentit on luentojen pohjalta ja kirjatentit kirjojen pohjalta. Joskus sekä-että. Ja joskus esim. essee kirjoitettiin englanninkielisistä teoksista jne. Ruotsiakaan ei voinut vältää (ikävä kyllä... parhaani yritin ;) ...)

Pelkällä suomella ei pärjää, asennoidu niin.

t. FM :D

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Hyvin pärjää varmasti. Mutta kyllä kannattaa kirjojakin lukea, vaikka se alussa vaikelta tuntuisikin. Minullakin oli B enkusta ja sanaston oppimisen jälkeen alkoi helpottaa. Väkisinkin tulet oppimaan enkkua yliopistossa, jos et englannin kielisiä kirjoja karta.

En ole opiskellut suomen yliopistossa, mutta sen vain halusin sanoa etta jos olet lukion englannista paassyt lapi, ja vielapa 7/B:n saanut, niin varmasti tulet parjaamaan mikali oikeasti haluat. Kielitaito kehittyy vain harjoitellessa, joten ala lukemaan itseasi kiinnostavia lehtia/ kirjoja englanniksi ja katso esim englannin kielisia uutisia ja ohjelmia ilman teksititysta. Tietysti jos jos vain mitaan mahdollisuutta esim. kielikurssiin ulkomaille vaihtoon lahtoon kannattaa ne kayttaa, kun huomaat etta parjaat jokapaivaisissa tilanteissa englannilla itsevarmuutesi kohoaa ja huomaat ettei se olekaan niin hankalaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Olen hakenut kerran ja jänistin sitten pääsykokeisiin menossa "en kuitenkaan pärjäisi vaikka pääsisin sisään". Mun englanti oli 7 lukiossa ja B kirjoituksissa, eli ei mitenkään erikoisen hyvä. Ymmärrän ja puhun englantia jotenkin, mutta "ammattisanastot" ja muukin englanninkielinen teksti on ihan siansaksaa mulle.

Mut hei! Itsetunto on jo puoli asiaa. Ei niissä pääsykokeissa tarvii ihan ihmeisiin sentään kyetä. Lähinnä vaan kestää se paine ja antaa mennä. Ja tietty ajanhallinta kokeessa on kans hyödyksi.

Ja ihan totta, onhan se ammattisanasto aluksi kaikille siansaksaa, tai ainaskin suurimmalle osalle. Älä jää jumiin lukioaikaiseen menestykseesi. Se on yliopistossa ihan eri asia. Jos luet alaa, joka sinua kiinnostaa, on sulla niiden kirjojenkin lukuun ihan erilainen motivaatio. Ja jos ne tosiaan tuntuu vaikeilta, voithan koota esim. oman opintopiirin ja käsitellä kirjaa muiden opiskelijoiden kanssa vaikkapa keskustellen. Lukion numerosi ei ollut mikään erikoinen, mutta eipä tuo kuitenkaan ole 5 ja yo-kirjoituksistakin olet läpipäässyt. Eli olet ihan varmasti kykenevä oppimaan myös lisää, kunhan ensin voitat tuon mentaalisen esteen! Tsemppiä!

Meinaatko nyt tänä vuonna hakea?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Millaista se yliopisto-opiskelu muuten on? Ehtiikö tehdä töitä sivussa silleen että illat voi olla kotona (lapsen kanssa)?

Se ihan riippuu sun opiskelutahdista. Eli toisaalta siitä, kuinka paljon haluat opiskella ja siitä, kuinka paljon sulla menee siihen aikaa. Yliopistossa opiskelu on tosi itsenäistä. Joku voi opiskella 15h/vko ja suorittaa vain vähän opintopisteitä, toinen saattaa tehdä 50h/vko töitä opintojen eteen ja ehkä suorittaa kurssejakin tiuhempaan tahtiin.

Järjestääkö kesäyliopisto, kansalaisopisto tai vastaava paikkakunnallasi englannin kursseja? Aloita niistä jos jännittää.

Ja hae rohkeasti sinne yliopistoon! Kyllä sinä pärjäät! Ja jos alasi on suosittu, niin älä masennu, vaikka et heti sinne pääsisikään. Pyri uudestaan heti seuraavalla kerralla.

Mutta valmistaudu siihen, että pelkkä 8-16 opiskelu ei riitä. Tentteihin pitää valmistautua ihan oikeasti ja mahdolliset harjoitustyöt tehdä. Yliopisto-opiskelu kun on muutakin kuin luennolla istumista. Mutta kyllä ne opinnot pystyy silti hoitamaan, vaikka elämässä olisi muutakin. Pitää asennoitua niin, että hoitaa asiansa tehokkaasti. Tsemppiä ja onnea yliopistouralle!

Ainakin mun alalla pärjää ihan tyhjäpääkin, en nimittäin itse ole mitenkään tieteellinen tyyppi, silti numerot nelosen luokkaa (arvostelu 1-5). Englantini on ihan perusenglantia, lukiossa kirjoitin M:n, mutta en oikeasti ihan niin hyvä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkaa:
Järjestääkö kesäyliopisto, kansalaisopisto tai vastaava paikkakunnallasi englannin kursseja? Aloita niistä jos jännittää.

Ja hae rohkeasti sinne yliopistoon! Kyllä sinä pärjäät! Ja jos alasi on suosittu, niin älä masennu, vaikka et heti sinne pääsisikään. Pyri uudestaan heti seuraavalla kerralla.

Mutta valmistaudu siihen, että pelkkä 8-16 opiskelu ei riitä. Tentteihin pitää valmistautua ihan oikeasti ja mahdolliset harjoitustyöt tehdä. Yliopisto-opiskelu kun on muutakin kuin luennolla istumista. Mutta kyllä ne opinnot pystyy silti hoitamaan, vaikka elämässä olisi muutakin. Pitää asennoitua niin, että hoitaa asiansa tehokkaasti. Tsemppiä ja onnea yliopistouralle!

Ööö no mä taas sanoisin, että 8-16 opiskelu hyvinkin riittäis. Jos siis oikeesti menee klo 8 opiskelemaan. En mä ainakaan opiskele jatkuvasti joka päivä 8h ja oon ihan normaalitahtia saanut opintoja kasaan. 60 op tänä vuonna.

Opiskelevana äitinä sanoisin, ettei lapset paljon tahtia haittaa, päinvastoin tuovat enemmän motivaatio suorittaa kurssit pois alta ja valmistua. Ihmettelen tosiaan lapsettomia opiskelijoita, jotka eivät vaan saa kursseja suoritettua ja gradua tehtyä: heillähän on kaikki aika itselle, ei tarvitse tehdä ruokaa siivota pyyhkiä pyllyä pestä pyykkiä vaihtaa vaippoja, vaan saavat tehdä kouluhommia vaikka koko päivän jos niikseen tulee.
Sori, meni vähän sivuraiteille...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskelevana äitinä sanoisin, ettei lapset paljon tahtia haittaa, päinvastoin tuovat enemmän motivaatio suorittaa kurssit pois alta ja valmistua. Ihmettelen tosiaan lapsettomia opiskelijoita, jotka eivät vaan saa kursseja suoritettua ja gradua tehtyä: heillähän on kaikki aika itselle, ei tarvitse tehdä ruokaa siivota pyyhkiä pyllyä pestä pyykkiä vaihtaa vaippoja, vaan saavat tehdä kouluhommia vaikka koko päivän jos niikseen tulee.
Sori, meni vähän sivuraiteille...

No mut ei sitä voi silleen verrata. Kun jos on niitä lapsia, on se ainoa opiskelulle liikenevä aika käytettävä opiskeluun. Lapsettomalla opiskelijlla on tavallaan ajankäytön suunnittelu paljon vaikeampaa, kun opiskella voi periaatteessa milloin vain. Ja kurssien suorittamisessa ja gradun teossa motivaatio on kaiken alku ja juuri, ilman sitä ei tehdä paljon mitään. Ei se pelkästä ajasta ole kiinni...

Yhteistyössä