Ylikuntoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Friikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Friikki

Vieras
Hmmmmmmmmmmm, pakko saada jostain tietoa, vahvistusta...

Olenko vetänyt kehoni ylikuntotilaan? Harrastan rankkaa maksimikuntoista liikuntaa(bodycombat, bodyattack, juoksu) 3x viikossa, lisäksi hieman matalasykkeisempää liikuntaa esim. bodypump. tmv 2 x viikossa. Nyt tuntuu, että viimeisen kolmen kuukauden ajan olen ollut todella väsynyt, kärttyinen, hermostunut, kireä haluton kaikkea kohtaan, seksi viimeisenä mielessä, naama näpyillä. Liikkumisen pakko takoo päässä ja vaikka kroppa huutaa, ettei jaksa, niin mun on vaan pakko jaksaa. Syke nousee taivaisiin tällä hetkellä, kun treenaan ja silti vaan on pakko mennä, vaikka olen todella väsynyt.

Saan ihan hervottomia kiukkukohtauskia, jos treenistä on jo 2 päivää, en pysty pitämään lepopäiviä, vaan liikunnasta on tullut pakkomiellle. Tarkkailen syömistä, eli en varmaan saa tarpeeksi energiaa. maksimikulutus päivässä noin 1500-2000kcal. kaikki kehomittaukset ovat hyviä ja mistään ei näy, että mitään olisi vialla. rasvaproisentti on alhainen, samoin kehon lihasprosentti hyvä.

Siis kysymys hulluille treenajille joilla kokemusta... Onko päällä joku ylikunto vai olenko sairastunut johonkin häiriöön. pyytäisin asiallisia vastauskia, koska googlettamalla en oikein saanut itään irit. Kiitos jo etukäteen....

[QUOTE="hippi";23725480]Kauanko olet harrastanut liikuntaa noissa määrin? Määrät ovat erittäin kohtuullisia, eikä niillä pitäisi kovinkaan helpolla päästä ylikuntoon[/QUOTE]

jos se on kestänyt jo kolme kuukautta, eikä syytä löydy, niin lääkäriin

Nyt noin 3vuotta, tuo on normaaliviikkorytmi, välillä esim. 4x bodycombat+ juoksua ja bodypump. Yritän tässä juuri itselleni selvittää, että kärsinkö mahdollisesti ylikunnosta vai olenko kenties syömishäiriöinen, mitä enemmän pelkään. Kunto on todella hyvä ja olen harrastanut maksimikuntoistaliikuntaa koko ikäni, mutta tämä muu on tullut tässä ohessa. Minulla on kaksi lasta, työ on rankkaa ja uuvuttavaa ja lisäksi tämä rääkki on pakko saada, joten olen alkanut pelkäämään, sillä kadonnut on se ihana, lempeä äiti ja tilalle on tullut kärttyinen vanha mummo... siksi kyselen....

Väittäisin kyllä, ettei tuolla liikuntamäärällä vielä ylikunto iske. Mun tuntemat ylikunnosta kärsineet ovat harrastaneet jotain urheilulajia todella aktiivisesti (lähes päivittäin useamman tunnin treenit) ja päälle vielä muu liikunta. En tiedä kenenkään saaneen ylikuntoa päälle tuollaisella liikuntamäärällä.

Se liikuntamäärä millä ylikunto tulee pitää tietenkin suhteuttaa ihmisen kuntotasoon ja aiemmin harrastamaan liikuntamäärään...

No, mutta ei hirveästi kehonhuollollisia harjoitteita ohjelmassasi ole. Mutta siti kävisin lääkärissä tarkistamassa ettei oo mistään vakavammasta kyse...

Yhteistyössä