yliajalla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami1984
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami1984

Vieras
Heippa!
Kovasti tässä odotellaan, voisi sanoa oikein urakalla.. nyt on jo 40+5, eikä juurikaan pahoja supisteluja, ehkä noin 5/pvä, joista yksi hieman kipeä ja muistuttaa siltä kuin menkat alkaisi.. Ja kaikkea ollaan yritetty, must jopa tuntuu, että kävelykin sujuu nyt paljon paremmin kuin neljä viikkoa sitten.. alkaa tosiaan ahdistamaan kun ei saa vaavia jo syliin. Tulee välillä niin turhautunut olo, ja mahassa on todella jo iso voimakimppu, että liikkeet ihan illalla sattuu..;)

Mietin täs sitä että onkohan silläkin merkitystä et on nuori ja ensisynnyttäjä.. et menee näin yliajalle.. kaikista hauskinta on, et lääkäri viikolla 36 sanoi, että on jo sormelle auki ja että voi tulla ihan milloin hyvänsä..samoin terkka on joka viikko sanonut et saa nähdä nähdäänkö enää ens kerralla on vauva jo niin kiinnittynyt ja alhaalla.. mut vaan sinnitellään kotona ja siivoillaan=)

Tässä ihan ihmettelen että voiko se ulos tullakaan;) Onks kokemuksia synnytyksen käynnistyksestä, tai et synnytys alkaa ilman mitään erikoisempia vaivoja ihan ykskaks?

Sama täällä, 40+5. Turhauttaa ja masentaa! Mullakin on muutama kivuliaampi supistus päivittäin ja monta ei-kivuliasta. Liitoskipuja on ja nukkuminen alkaa olla hyvin pätkittäistä ja kyljen kääntäminen vaikeaa. Munkin vauva on jo laskeutunut tosi alas ja on neuvolassa sanottu, että minä hetkenä hyvänsä. Mutta ei...

Kaikki keinot on täälläkin yritetty. Tsemppiä vaan sinullekin!

Mulla on äitiyspolille aika vasta kun viikko 42 käynnistyy, että pahimmassa tapauksessa annetaan mennä sinne asti yliaikaiseksi. Sen vain tiedän, että synnytys voi alkaa sitten minä hetkenä hyvänsä ihan yllättäen ilman sen suurempia ennakkovaroituksia tai oireita. Että eipä auta muu kuin odottaa...

Toivotaan, että pian tapahtuisi jotain!! Sitä kun vielä pelkäsi että tulee ennen aikojaan, mutta nyt sitä toivoo, että tulis jo=) On tämä vaan merkillistä.. Tsemppiä sullekin!

Mulla esikoinen synty 41+4. Hommaa luultavasti avitti edellispäivän yliaikakontrolli, jossa lääkäri ronskin ottein ärsytti kohdunsuuta. Ei viittiny kalvoja puhkasta sillä käynnillä, vaan neuvo kävelemään mun vanhemmille 2,5 km. Siitä käynnistyki melko säännölliset supistukset, jotka lakkas, mut alko kuitenki uudelleen ja sitte oliki menoa! Mulla oli 36+1 kohdunsuu pehmeä, auki ulkoseinämä ja pituus 1cm. 39+5 painoarviossa oli pehmeä, 1,5cm auki ja pituus 1cm. Sitä jotenki niin asennoituu siihen laskettuun aikaan, et se vauva syntyy viimeistään sillon... Jaksamista! Tiedän, että joka päivä sitä vaan ODOTTAA jokohan nyt.

Esikoinen syntyi 41+1. Juurikaan ei ollut mitään supisteluja ennen syntymistä. Ei mitään säännöllisiä eikä kipeitä. Sitten yks kaks alkoi supistaa yhtenä yöllä ja 6,5h päästä poika oli pihalla. Tarkastus äippäpolilla käynistystä varten olisi ollut rv 42, mutta onneksi sinne asti ei tarvinut odottaa.

Kaverilla käynistettiin esikoinen rv 42. Hänellä tarvittiin käynistää pariin otteeseen, jotta jotain tapahtui. Sitten kun synnytys käynnistyi, niin todella vauhdilla (muutama tunti) lapsi tuli pihalle. Käynnistettäessä yleensä kivut ovat voimakkaampia.

Pitkiä pinnoja, kyllä se sieltä parin viikon sisällä ulos tulee!

Mulla aloitettiin käynnistys rv 42. Aamulla sain lääkettä,odottelin sairaalassa eikä mitään alkanut tapahtua..lääkettä annettiin uudestaan jossain vaiheessa, en yhtään muista oliko se illalla vai milloin..vasta seuraavana aamuna lapsivesi meni, supistukset alkoi vesien menon jälkeen voimakkaina, jouduin olemaan ihan yksin synnyttäneiden osastolla, ei ollenkaan kivaan, vasta 7 h päästä pääsin synnytysosastolle ja sain ilokaasua, epiduraalin sain jossain vaiheessa ja vesien menosta 11,5 h päästä sain tytön. Eli mulla meni lähes 16 päivää yli lasketun ajan! Sitä pidempään tuskin joudut odottamaan :) Toivottavasti, et kuitenkaan niinkään kauaa!

No mulla ei ole vielä yliajalla tää odotus mutta voin kyllä kuvitella miten raivostuttavaa se on odotella vaan että joko nyt? Mulla on neljäs raskaus menossa ja viikkoja on 36kasassa. 33+6viikolla kävin kontrollissa supistusten vuoksi ja kanavaa oli jäljellä 2cm, kohdunsuu auki sormelle.35viikolla kanava hävinnyt ja suu auki edellleen sormenpäälle. Supistelee aika ajoin voimakkaastikin mutta silti ei oo vieläkään lähteny lapsi syntymään... ja todellakin toivon ettei menis yliajalle, varsinki ku on kesä ja kuuma ja huhhuh. Ensimmäinen mulla syntyi viikolla 40+2, toinen 40+4 ja kolmas 39+0. Eli loppuun asti on menty paitsi viimeisen kohdalla...

Nyt odotan kokoajan että joko syntyy joko syntyy ja masentaaki välillä ku EI. Mutta ei se auta arvuutella vaan ainoastaan odotella :) tsemppiä kaikille odottajille !

Joka ilta kun menee nukkumaan, sitä miettii, että jokohan tänä yönä alkaa kivut..mut sitä on vaan nukkunu aamuun asti ilman suppareita :) onneks hyvää jaksaa odottaa! Kunpa menis vain kaikki hyvin niin muulla ei niin väliä, alkaa vaan päässä laukkaamaan kamalia asioita kun tässä on niin kauan ollut aikaa odotella..

Täällä mennään tänään tasan 41. Ultran mukaan kylläkin vasta olis 40+3 eli ei niin paljoa vielä yli, mutta kyllä silti jo kypsyttää tämä raskaana olo... Ja pelkään että vauva ehtii kasvaa hirveen isoks. ja harmittaa kun ei ole mitään painoarvioita tehty ollenkaan. Taitaa mennä sitten juhannus sairaalassa... tai pahimmassa tapauksessa käynnistävät vasta sen jälkeen kun kuulin jostain että viikonloppuisin ja pyhinä ei tehdä käynnistyksiä...

Mun raskaus meni yliajalle 41+6
Kontrollikäynnillä ä-polilla huomattiin että lapsivettä on vähän. Käynnistykseen suoraan polilta, käynnistys kesti vajaan vuorokauden.

Minä ehdin jo vähän tottua tuohon yliaikaisuuteen. Ei ollut oikeastaan mitään kiirettä enää en olisi halunnut käynnistykseenkään, mutta tietenkin vauvan hyvinvointi oli etusijalla.

Vuhdilla vauva sitten tuli kun vähän hätyyteltiin. Ä-polin kokoarvio heitti melkein kilolla, tulikin paljon pienempi vauva kuin pelottelivat ;)

Noista painoarvioista. Mulle sano lääkäri nyt synnytystapa-arvion jälkeen, ettei lapset kasva viikon 40 jälkeen mahassa (epäilen!). Mulla on arvion mukaan tulossa normaali 3,5 kilonen vauva, mut jos on yli nelikilonen, on arvio alunperin tehty väärin. Esikoisesta tehtiin suuren sf-mitan takia paino-arvio 39+5 3,6kg. Syntyessään 41+4 oli 4185g!!!

Hei. Jostain olen lukenut, että nännien puristeleminen pistäisi kohdun supistelemaan. Että kun jotain käyrääkin mitataan, mitataan se ensin normaalisti ja sitten "lypsämisen" jälkeen. En muista mistä tällainen on jäänyt mieleen.

Yhteistyössä