Yliaikaiskontrolli ja käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tara -72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tara -72

Jäsen
28.03.2007
36
0
6
Huomenna olis heti aamusta yliaikaiskontrolli, tuolloin siis 12pvää lasketusta.
Te joille tuo yliaikaiskontrolli on tehty, oletteko saanneet vaatimalla tai onko teille jopa ehdotettu käynnistystä, vaikka kaikki on ok?
Odotan toista ja eskoinen syntyi aivan itsestään vkolla 40+2. Tämäkin toukka jo meinasi syntyä ennen aikojaan, mutta nyt ei sitten kuulu. Supistuksia, sellaisia oikeita ei juurikaan ole ollut. Kolotuksia, jomotuksia ja kivuttomia kylläkin.
Vkolla 36 (synnytystapa-arviossa) oli paikat jo pehmenneet, sentin auki ja kaulaa jäljellä noin sentti, vaan tässä sitä vielä kärvistellään. :headwall:

Tosiaan tuo kiinnostaisi, saako vaatimalla käynnistyksen? Vaivoja kyllä löytyisi vino pino, jos niistä olisi tässä apua (kuten varmaan kaikilta viimemetreillä kamppailevilta.. ;) ).

Kiitollisena kaikesta vastauksesta! :hug:

Minä vaadin toisiksi nuorimmalla käynnistystä korkeitten sokerien takia.Meni 6 päivää yli ja lääkäri oli sitä mieltä että ei ole kuin 4 kiloinen ja ultralla laskivat että 4-4,2 kg.No käynnistivät kuitenkin ja tyttö painoi 4680g.

Ajattelin lähinnä, että saisko vaadittua tuon käynnistyksen välittömästi, heti huomenna... Alkaa meinaan pinna olla sen verran piukassa, että voi olla etten poistu sieltä ilman toukkaa kainalossa! :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 12:23 Tara -72 kirjoitti:
Ajattelin lähinnä, että saisko vaadittua tuon käynnistyksen välittömästi, heti huomenna... Alkaa meinaan pinna olla sen verran piukassa, että voi olla etten poistu sieltä ilman toukkaa kainalossa! :kieh:

Se ei välttämättä onnistu, jos esim. osastolla on niin täyttä. Kun siinä käynnistelyssähän voi mennä useempi päiväkin, eikä ne suoraan sinne synnytyssaliin ota.

Minulla on käynnistysaika lauantaiaamuksi, rv 42+1. Jännittää. Kohdunsuuta tarkoitus kypsytellä läkkeellä, onko kellään kertoa kokemuksia?
Yliaikakontrollissa (41+5) ei tarvinnut edes pyytää käynnistystä, se oli itsestään selvää -ehkä liiankin, ei siis mitään vaihtoehtoja. Lääkäri kuitenkin kehotti odottamaan vielä nämä kolme päivää, kun käynnistetyssä synnytyksessä on suurempi riski sektioon ja imukuppiin/välilihanleikkaukseen. Toisaalta vielä pitemmälle menevässä raskaudessa on myös riskinsä, joten tuo 42+1 taitaa olla käytäntö Helsingissä.

Tänään oli minullakin sitten tuo yliaikaistarkistus. Kohdunsuu oli hyvällä mallilla, auki (edelleen) sormelle, kaulaa vajaa sentti ja pehmeä. Ei juurikaan muutosta edelliseen käntiin 36+1 viikolla.
Sunnuntai aamuksi annettiin uusi aika, sitten kaiketi käynnistellään jos ei tule itsekseen sitä ennen.
Oli vähän helpottavaa kuulla, että vatsassa oli kuitenkin kaikki hyvin ja istukkakin vielä toimii. Herkästi pyysivät tulemaan takaisin, jos oloon tulee muutoksia tai tietenkin jos oikeat supistukset alkavat.
Jännittää. :\|

Vielä jos osaatte kertoa millaisia nuo käynnistykset ovat olleet..? Rankempia vai helpompia, kun aivan itsekseen käynnistyneet synnytykset? Kauanko tuollaiset käynnistykset ovat yleensä kestäneet, ennen kuin ollaan päästy synnytysvaiheeseen? Varsinkin jos paikat ovat auki ennestään.. :/

Onnea myös Vieraan käynnistelyyn huomenna. Kohta saat nyytin syliisi! :flower: <br><br>

Entäs löytyykö ketään, jolla mennyt yliaikaiseksi, mutta ei voida käynnistää? Onko leikattu?
Mulla ei käynnistetä vanhan kohtuun tehdyn T-viillon takia.
Alan nyt hermoilla sitä, että jos kuitenkin käynnistävät, eikä kohtu kestä, vaan repeää! :'(

Tuossa juuri vastailin toiseen viestiin käynnistyskokemuksista, en viitsi samaa uudelleen kirjoittaa eli tsekkaaapa se.

Mulla käynnistettiin välittömästi ya-kontrollikäynnillä. Kätilö oli ensin sitä mieltä että kotiin vaan mutta sisätutkimuksessa lääkäri totesi, että lapsivettä on niin vähän, että käynnistetään. Rv 41+5. Ei kypsytelty kohdunkaulaa kun oli jo 3-4 cm auki, kalvojen puhkaisu ei auttanut niin sitten laitettiin oksitosiinitippa. Mulla oli ollut 4 yötä supistuksia jo kotona.

Jos kävisi toiste samoin ja kysyttäisiin haluanko käynnistyksen niin en haluaisi. Tuo olisi varmasti käynnistynyt itsekin ja olisi ollut kiva kokea luonnollinen synnytys (vaikka kyllä mulle kivunlievitys kelpaa ;) )

Yhteistyössä