Yli 40v. odottajat ja äidit huomio :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Onko tällä palstalla yli 40-vuotiaita odottajia? Odotatko esikoistasi vai pikkusisarusta perheeseen? Miten odotusaikasi on sujunut? Millaista palautetta olet saanut ympäristöltä (äitiysneuvola, omat ja puolison sukulaiset, ystävät, naapurit, työkaverit jne.)?

On hämmästyttävää, että joissakin suvuissa ja piireissä lastensaantia pidetään vain alle 30-35-vuotiaiden íhmisten oikeutena! Yli 35-vuotiasta synnyttäjää pidetään ikäloppuna :( Odottavaa äitiä moralisoidaan, tilannetta taivastellaan, juorutaan selän takana pahaa jasurkutellaan syntyvää lasta. On kuulemma ikävää, kun "lapsella on iäkkäät vanhemmat". Mistä moiset ikävät asenteet ovat peräisin?

Lapsen ja perheen onnellisuuteen vaikuttaa kyllä ihan muut asiat kuin vanhempien ikä! Vanhempien kypsyys äidiksi ja isäksi, vastuullisuus, halu ja kyky sitoutua lapseen ja huolehtia hänestä. Onko parempi, että lapset saadaan aikaisin, 20-25v. iässä, jos vanhempien menovaihde on vielä kovimmillaan? Lapseen ei haluta sitoutua, hänet koetaan taakaksi ja häntä hoidatetaan jatkuvasti isovanhemmilla. On ikävä katsella vanhempia, joitten lapset ovat viikolla ja viikonloppuisin 24/7 hoidossa mummoloissa. Äiti ja isä haluavat laiskotella, bilettää, viettää yöelämää ja parannella krapulaista päätään :(

Noh noh...eipäs yleistetä, että muka nuoret äidit haluavat vain bilettää!!!! Itse olen 21v. ja olen kyllä sitoutun lapseeni, en koe häntä taakkana, eikä hän ole koko ajan isovanhemmilla hoidossa.
Mieluummin teen lapset nuorena, että jaksaa leikkiä ja puuhata niiden kanssa. Ja tottahan sekin on, että suurempi riski esim. saada sairas lapsi, kun vanhalla iällä tekee!

No en minä enää odota ja tyttökin on jo ensi maaliskuussa 2v mutta hänet sain 44 vuotiaana ja pojan 38 vuotiaana etten nyt niin nuori ollut no en minä kerkee olemaan ikäloppu enkä tunne sellasta itekkään, itse asiassa moni on luullut 10 vuotta nuoremmaksi minua. iällä ei niin merkitystä kun vain on itse valmis ja kypsä äidiksi.

Miksi lähteä asettamaan nuoret äidit kyseenalaiseksi (muuten kirjoituksesi oli hieno)? Eiköhän äidiksitulo ole ihan yhtä hieno asia oli äiti sitten 18v tai 45v ja varmasti molemmat pärjäävät halutessaan ihan yhtä hyvin tai huonosti. Itse olen odottanut 25:na ja yli nelikymppisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noh noh...eipäs yleistetä, että muka nuoret äidit haluavat vain bilettää!!!! Itse olen 21v. ja olen kyllä sitoutun lapseeni, en koe häntä taakkana, eikä hän ole koko ajan isovanhemmilla hoidossa.
Mieluummin teen lapset nuorena, että jaksaa leikkiä ja puuhata niiden kanssa. Ja tottahan sekin on, että suurempi riski esim. saada sairas lapsi, kun vanhalla iällä tekee!

Eihän ap yleistänytkään. Sinä itse yleistät.

Jos ap kirjoitti, että "onko parempi, että lapset hommataan 20-25 vuotiaina, kun menovaihe on kovimmillaan...biletystä krapulaa ym", niin kyllä tuo mun korvaan vähän yleistämiseltä kuulostaa. Koska monet, jotka ovat saaneet lapset tuon ikäisinä, eivät ole bilettäneet ym, vaan viettäneet ihan normaalia perhe-elämää.

En halunnut yleistää - anteeksi, jos koit niin! Vanhempien menovaihde voi polttaa vanhempanakin ja lapsi jää sivuun :( Surullista, että jopa 1-2-vuotiaita pienokaisia jätetään 1-2 viikoksi mummolaan, jotta äiti ja isä pääsevät kahdestaan etelänmatkalle :( Tai äiti ja/tai isä elävät työlleen ja itselleen - ei perheelleen: Työ, työmatkat, matkustelu tai harrastukset menevät omien lasten edelle. Lapsille ei ole aikaa, omia lapsia ei voi ottaa mukaan edes lomille, kun "loma menee pilalle" ja muuta yhtä älytöntä.

Niin ja haluaisin tietää, ovatko yli 35v. odottajat kokeneet "ikärasismia"?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:

En halunnut yleistää - anteeksi, jos koit niin! Vanhempien menovaihde voi polttaa vanhempanakin ja lapsi jää sivuun :( Surullista, että jopa 1-2-vuotiaita pienokaisia jätetään 1-2 viikoksi mummolaan, jotta äiti ja isä pääsevät kahdestaan etelänmatkalle :( Tai äiti ja/tai isä elävät työlleen ja itselleen - ei perheelleen: Työ, työmatkat, matkustelu tai harrastukset menevät omien lasten edelle. Lapsille ei ole aikaa, omia lapsia ei voi ottaa mukaan edes lomille, kun "loma menee pilalle" ja muuta yhtä älytöntä.

Niin ja haluaisin tietää, ovatko yli 35v. odottajat kokeneet "ikärasismia"?

Itse en aikanaan ole törmännyt ympäristössäni (äidit 20-30v välillä) lainkaan kuvaamiisi vanhempiin. En törmännyt odotusaikanani (nelikymppinen) ainakaan minulle ulospäin suunnattuun (takanapäin varmasti on voitu puhua kaikenlaista) ikärasismiin muutoin kuin terveydenhoitohenkilöstön taholta: neuvolalääkäri totesi "olet vielä vanhana uskaltanut", sairaalassa lastenlääkäri totesi jotenkin seuraavasti, että "nuorilla äideillä maito nousee nopeammin ja sinähän et enää ole ihan nuori neito" (tähän toteaisin, että eiköhän ole ihan äiti-kohtaista) ja jälkitarkastuksessa lääkäri totesi, että "kokonaisterveyden kannalta kierukka olisi paras vaihtoehto, kun tuota ikää on jo". Nyt en pidä noita kommentteja minään, mutta herkässä mielentilassa odottaessa ja synnyttäessä mitääntarkoittamattomat lausahdukset voivat jäädä mieleen -erityisesti kun pelkäsin juuri tuota ikä-asiaa.

Yhteistyössä