yli 2 v ei enään nuku päikkäreitä? outoako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko

Vieras
mitä tehä kun yli 2v ei enään nuku päikkäreitä. nytkin melkein 2 tuntia yritin saada nukkumaan mutta kun ei suostu niin ei tuu mitää.
tätä jatkunut jo yli kuukauden
onko niin että luovutettava. mummolassa kyl uni maistuu joskus

Pidä edelleen kiinni rutiinista eli lepohetkestä, lueskelet lapselle vaikka kirjaa tms. Ei ole pakko yrittää nukkumista. Todennäköisesti jonkun ajan kuluttua lapsen kehitys on nytkähtänyt eteenpäin, ja tarvitseekin taas ne päikkärit. Toisina aikoina väsyttää enemmän ja toisina vähemmän.

Esikoiseni jätti päiväunet vähän yli 2-vuotiaana ja kuopus jo himpun verran alle 2-vuotiaana.
Keskimmäinen nukkui vähän päälle 3-vuotiaaksi.
Jos päiväunille nukahtaminen on kovin hankalaa, siten että unen saamiseen menee pitempi aika kuin itse nukkumiseen.. on ehkä oikea aika jättää ne pois.

Liittyy myös uhmaikään; lapsi yrittää itse päättää nukkuuko vai ei. Älä luovuta tuon ikäisen kanssa vielä, pidä lepohetki ja koittakaa nukkumista vaikka tunti joka päivä. Päiväunet kun vaikuttavat vahvasti keskushermoston kehittymiseen ja myöhempään keskittymiskykyyn...

Alkuperäinen kirjoittaja commander77:
Liittyy myös uhmaikään; lapsi yrittää itse päättää nukkuuko vai ei. Älä luovuta tuon ikäisen kanssa vielä, pidä lepohetki ja koittakaa nukkumista vaikka tunti joka päivä. Päiväunet kun vaikuttavat vahvasti keskushermoston kehittymiseen ja myöhempään keskittymiskykyyn...

liittyy toki. Mutta kaikki lapset eivät siltikään nuku, vaikka miten yrittäisi.

Meillä kaikki lapset lopettaneet päiväunet parin vuoden iässä, mutta menevät illalla nukkumaan 8 maissa ja saavat nukkua aamusta..

Itse en nähnyt mitään järkeä pakottaa nukkumaan päivällä, jos ei enää sit tarvinut ja jaksoi iltaan saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Meillä kaikki lapset lopettaneet päiväunet parin vuoden iässä, mutta menevät illalla nukkumaan 8 maissa ja saavat nukkua aamusta..

Itse en nähnyt mitään järkeä pakottaa nukkumaan päivällä, jos ei enää sit tarvinut ja jaksoi iltaan saakka.

Mikäs sen mukavampaa vanhempien kannalta, lapsi menee illalla aikaisin nukkumaan ja nukkuu aamulla pitkään. Saa vanhemmat kivasti omaa ja yhteistä lapsivapaata aikaa. Väitän että tämä asia riistää päiväunet aika monelta taaperolta, ja sitten väitetään että "kun se ei vaan nuku päivällä, se vaan jätti päiväunet pois". Viitseliäät vanhemmat eivät mene tähän loukkuun.

ei siinä mitään outoa ole. mulla on kuudesta lapsesta kolme lasta jättäneet päiväunet pois vuoden vanhana. enkä mä nähnyt siinä mitään järkee, että olisin väkisellä alkanut nukuttamaan. osa sitten veti vielä kolme vuotiaanakin päikkärit. että yksilöllisiä eroja on ja ne on vain hyväksyttävä

Eiköhän vuorokauden kokonaisunimäärä ole tärkeämpi, kuin se mihin aikaan nukkuu. Eli jos nukkuu yöllä vaikka 12 tuntia, ei välttämättä tarvitse päikkäreitä. Joku toinen nukkuu yöllä 10 tuntia ja päivällä 2 tuntia. Tosin tuo unen tarve vuorokaudessakin on hyvin yksilöllistä, toisille riittää 10 tuntia ja toiset tarvitsevat 14. Muistelisin jonkun lääkärin sanoneen, että kehityksen kannalta tärkeintä on, että nukkuu yöllä vähintään 10 tuntia ja päikkäreillä ei ole niin väliä.

Yhteistyössä