Yleisten tilojen likaiset potat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veera.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veera.

Vieras
Lapsemme 3v8kk on oppinut yhtäkkiä kuivaksi eikä edes halua enää vaippaa kun lähdemme kotoa. Itseäni on järkyttänyy kuinka pissassa kakassa ja eritteissä kaikkien paikkojen potat ovat...eka pitäisi pestä potta johon ei tekisi mieli koskea pikkusormellakaan.. silti ällöttää. Samalla saa jännittää pystyykö lapsi vielä pidättämään kun valmistelen paikkoja.. Onko kellään mitään vinkkiä tähän ongelmaan? Pöntölle en vielä haluaisi laittaa..

Mites teillä muilla? laitatteko pöntölle vai potalle?

Ei vielä uskalla käydä normi pöntöllä.

Nyt kipin kapin opettelemaan.

Meillä on vauvat käneet pytyllä jo alta puolen vuoden iästä lähtien, joten eihän tuo ole muuta, kuin opettelukysymys :)

Mikä siinä pytyssä pelottaa? Pelkääkö lapsi putoavansa pyttyyn? Jos, niin opetelkaa sellainen tiukka ja turvallinen asento, jossa saat pidettyä lapsen hyvin paikoillaan, eikä hällä ole sellaista "huojun ja horjun" oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30662664:
no ottakaapa palstamammatkin oppia, ja peskää se potta sen jälkeen kun lapsenne on sitä käyttänyt. ei ne siivoojat siellä ole kyttäämässä koko aikaa, että olisivat jatkuvasti niitä pesemässä.

Milläs peset?

Toki sen huuhtelee, mutta jos puuttuu pesuaineet ja harjat, niin ei sitä kyllä millään pesemään pysty.

Pöntölle vaan. Itse voi auttaa istujaa pitämällä tukea. Itse olen aina vain todennut lapselle että kokeillaan, minä autan. Töissä ja oman kanssa. Nostanut mutkitta istumaan, ollut apuna ja kehunu kun se pissa on sinne tullu vaikka ensin pelotti.

Meillä alta kaksivuotiasta vasta opetetaan kuivaksi. Mutta pönttö on ollut alusta asti potan rinnalla. Paljon helpompi kyläilläkin kun ei tarvii kuljetella pottaa.

Esikoisen kanssa tehtiin samanlailla enkä ymmärtänyt yhtään mistä muut äitit puhui kun kertoi kuivaksi opettelun hankaluudesta ja potan mukana kuljettamisesta.

meillä 2,5 v ei myös käy pöntöllä, pelkää sitä. Alkaa itkemään jos meinaa nostaa siihen eikä todellakaan tee sinne asioitaan, eihän näitä väkisin saa lapselle "opettaa".

Mutta yleisissä tiloissa aika harvoin tosi törkyisiin pottiin törmään, yleensä ne pissat siihen jätetään mikä on helvetin raivostuttavaa, mutta huuhtelemalla ne saa pois, kakkoihin en onneksi ole törmännyt. Toisaalta monesti vastassa on ihan siisti potta.

Hyi h*lveti, en ikinä istuittaisi lastani "yleiselle" potalle (tosin meillä ei ikinä ole ollut potta muutenkaan käytössä) mutta noin iso ei kyllä muutenkaan pottaa enää tarvi.

[QUOTE="siis";30663392]Hyi h*lveti, en ikinä istuittaisi lastani "yleiselle" potalle (tosin meillä ei ikinä ole ollut potta muutenkaan käytössä) mutta noin iso ei kyllä muutenkaan pottaa enää tarvi.[/QUOTE]

Mites arvelet, onko se "yleinen" pönttö yhtään puhtaampi kuin yleinen potta? Vai käydäänkö teillä aina vaan kotivessassa?

Minustakin olisi kyllä korkea aika tuon ikäisen kanssa opetella pöntölle, siinä olen kanssasi samaa mieltä.

[QUOTE="mites";30663423]Mites arvelet, onko se "yleinen" pönttö yhtään puhtaampi kuin yleinen potta? Vai käydäänkö teillä aina vaan kotivessassa?

Minustakin olisi kyllä korkea aika tuon ikäisen kanssa opetella pöntölle, siinä olen kanssasi samaa mieltä.[/QUOTE]

Pöntön reunat on helppo vuorata paperilla, potan ei...

Mä täällä just tuuletan kun päästään vihdoin potasta eroon ja kuopuksella ikää kohta 3v. (Pissalla on käynyt pöntöllä supistajan avulla jo pitkään mutta kakalla ei ole uskaltanut ennen kuin nyt - JEEEE!!!)
Meillä on kyllä reissussa ollut potta mukana juuri sen takia kun joka vessassa ei ole (siis pidemmillä reissuilla) ja välillä ovat tosi törkeässä kunnossa.

Mutta ap, opeta lapsi käymään pöntöllä. Tuon ikäinen osaa jo pissata seistenkin jos on poika ja jos tyttö, niin rohkaise käymään pöntöllä normaalisti istuen. Tuon ikäiselle en enää edes supistajaa ostais jos mitenkään hoituis ilman.

Olen aina ihmetellyt kuinka vanhemmat jaksavat vielä pottaa siivota ja metsästää sitä yleisissä vessoissa jos sitä ei ole ensinmäisessä ole niin siirrytään seuraavaan vessaan. Kyse on kuitenkin jos isosta lapsesta mitä täälläkin vielä potatetaan 4v ja ylikin.