Yleensä ei kai saisi haukkua ihmisiä, mutta nyt on pakko todeta, että nuo missit ovat tyhmiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Akaatti

Aktiivinen jäsen
18.03.2011
13 427
6
38
Missien yleistieto testissä: Kuka ihmeen Tuomioja? | Missit | Iltalehti.fi

Parikymppiset tytöt kyseessä ja ei tuon vertaa ole jäänyt mieleen koulutunneilta ja elävästä elämästä. Järkyttävää miten voi olla noin surkea yleistieto. Moni heistä ei edes tiennyt tuota oman alansa missikysymystä vaan tunkivat Lola Wallinkoskea Miss Universum -voittajaksi.

KUKAAN heistä ei tiennyt kuka kirjoitti Kalevalan. :O Itse muistan kuinka tuo asia kerrottiin moneen kertaan esimerkiksi 1. luokan oppitunneilla. Siis miten tyhmiä voi ihmiset olla?

Itse ihmettelen lähinnä sitä, miten nuo missikokelaat eivät tajua päntätä itsenäistymisvuotta ja sotien ajankohtia, vaikka joka ainoa vuosi joku lehti juuri niitä tenttaa. Samoin tärkeimmät ministerit olisi helppo opetella ulkoa kisaan lähtiessään ja heti antaisi vähän todellisuutta paremman kuvan yleissivistyksestään.

Mutta ehkäpä se ei vain kiinnosta, ihan muista asioistahan tuossa toki mitellään.

Viimeksi muokattu:
En olis kyllä minäkään osannut vastata noihin ku pariin, ja ihan tuurilla. Enpä mä jaksa enää muistaa mitään ala-asteella opittua, näin 30 vuoden jälkeen. Mutta ollaan sitten tyhmä, jos siitä jonkun itsetunto paranee.

[QUOTE="Mää";25525404]En olis kyllä minäkään osannut vastata noihin ku pariin, ja ihan tuurilla. Enpä mä jaksa enää muistaa mitään ala-asteella opittua, näin 30 vuoden jälkeen. Mutta ollaan sitten tyhmä, jos siitä jonkun itsetunto paranee.[/QUOTE]

Eihän tuossa (ketjun otsikosta huolimatta) viisautta tai tyhmyyttä mitata, vaan yleistietoa. Minusta aikuisen ihmisen normaaliin yleissivistykseen "kuuluu" tietää noista vähintään Suomen rajanaapurit, meidän nykyinen ulkoministerimme, Suomen kansalliseepoksen kirjoittaja (kokoaja) ja talvi- ja jatkosodan ajankohdat. Ihan riippumatta siitä milloin on peruskoulun käynyt. Mutta jos ei tiedä eikä edes kiinnosta niin sitten ei, ei kukaan voi pakottaa olemaan kiinnostunut maailman tai edes Suomen asioista.

Tämä nyt ihan yleisesti, en mä halua noita missifinalisteja mitenkään erityisemmin dissata, enkä usko että ihan randomilla kadulta valittu samanikäinen olisi välttämättä heitä paremmin menestynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25525467:
Nehän on vaan naisia, joten ei yllätä

Niin, meidän naisten ei tarvitse kuin olla hiljaa ja näyttää hyvältä. :) Eikä siellä hellan ääressä tarvii tietää muutakuin ruokaohjeita. :)

[QUOTE="vieras";25525469]Niin, meidän naisten ei tarvitse kuin olla hiljaa ja näyttää hyvältä. :) Eikä siellä hellan ääressä tarvii tietää muutakuin ruokaohjeita. :)[/QUOTE]

erittäin kiinnostava ajatus, pitääpä oikein miettiä

Itse ihmetyttää minkälainen maailmankuva oikein voi olla, jos ei hahmota lähihistorian ( viimeiset sata vuotta) tapahtumia, ja tieteen ja tekniikan jokapäiväisten ilmiöden perusmekanismia jollain tasolla, esim kasvien yhteyttäminen, polttomoottorin toiminta, kännykkäverkon perusperiaatteet, ydinvoimalan ja sähkögeneraattorin toiminta, infektiosairauksien synty, aurinkokunnan rakenne, jne. Jos tälläisiä ei tiedä, niin ymmärtämys maailmasta ja sen toiminnasta on pakosti hyvin rajoittunut. No kun niin monet uskovat homeopatiaan, horiskooppeihin, jne, niin taitaa kyllä löytyö hirveä määrä ihmisiä joiden maailmankuva on olematon.

Eka vastaaja oli... voi luoja. Mutta olihan sielä ihan hyvinkin vastattu. Jos illalla äkkiseltään löydään kysymykset eteen, niin ei välttämättä kaikkea muista vaikka jossain aivonsopukoissa tieto olisikin. Itse en olisi muistanut esim Ruotsin kruunuperheen pojan nimeä, vaikka tyypin tiedänkin. Jännä että lähes kaikki muistivat eurot tulleen aiemmin.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Meillä neljävuotiaskin osaa perusasiat sähköstä. No biggie.

Mutta minusta huolestuttavampaa oli, että missikokelas ei tunnista jääkiekkojoukkueen kotipaikkaa. Sentään koko tulevaisuus vaakalaudalla tuossa.

Sähkö on sen verran abstrakti asia että sitä ei tavalliset aikuisetkaan ymmärrä, lapsista nyt puhumattakaan.

Siksipä kirjoitinkin, että osaa perusasiat. En väitäkään, että ymmärtäisi. Mutta keskustelemme esim. aiheesta, miten junat saavat kulkusähkön ajolangoista. Tai miten vesivoimala tekee sähköä ja miten sähkö kulkee pistorasiaan. En ole ihan atomien varaustasolle viitsinyt mennä.

no ei kyllä sähkögeneraattorin toiminnan ymmärtäminen kuulu yleissivistyksen piiriin

selostappa ttppii itse se kuuklettamatta ja parilla virkkeellä

Kun kaksi magneettikenttää liikkuu toistensa suhteessa, indusoituu magnetin ympärillä olevaan sähköjohtoon sähköjännite. Voimalaitoksesta saadaan pyörivä liike, joka pyörittää generaattoria, jonka käämeihin liike saa aikaan jännitteen.

Kyllä sähkömagneettisen induktion perusperiaate kuuluu maailmankuvaan ja yleissivistykseen. Tämähän opetetaan joskus ala-asteella tai viimeistään seiskaluokalla. Sitä välttämättä ei tarvitse tietää, MIKSI se jännite syntyy, se menee jo aika korkeatasoisen fysiikan puolelle. Kuinka voi käyttää jos ei ole mitään käsitystä miten sähkö synnytetään tai miten sähkölaitteet toimivat? Kuinka joku voi olla niin vähän utelias ympäristöstään?

1. Missä kaupungissa järjestetään kesäisin Oopperajuhlat? Savonlinnassa

2. Mikä ministeri Erkki Tuomioja on? no ulkoministeri

3. Millä vuosikymmenellä käytiin jatkosota? 41-44

4. Kuka on Yhdysvaltain presidentti? B. Obama

5. Kuka on Ruotsin kruununprinsessa Victorian pikkuveli? Carl Philip

6. Minä vuonna euro otettiin käyttöön käteisvaluuttana Suomessa? uutena vuotena 2002 ( olin silloin baaris ja ihmettelin kun maksoin salmarin satasen MARKALLA ja sain hikiset 15e + rapanat takas:DDD )

7. Luettele Suomen rajanaapurit. Ruotsi, norja ja venäjä

8. Mistä kaupungista jääkiekkoseura KalPa on kotoisin? kuopio

9. Ketkä kaksi suomalaista ovat voittaneet Miss Universum -tittelin? Armi kuusela ja toista en muista

10. Kuka kirjoitti/kokosi Kalevalan? Lönnrot

Oon käyny vaan lukion:D

1. Missä kaupungissa järjestetään kesäisin Oopperajuhlat? Savonlinnassa

2. Mikä ministeri Erkki Tuomioja on? no ulkoministeri

3. Millä vuosikymmenellä käytiin jatkosota? 41-44

4. Kuka on Yhdysvaltain presidentti? B. Obama

5. Kuka on Ruotsin kruununprinsessa Victorian pikkuveli? Carl Philip

6. Minä vuonna euro otettiin käyttöön käteisvaluuttana Suomessa? uutena vuotena 2002 ( olin silloin baaris ja ihmettelin kun maksoin salmarin satasen MARKALLA ja sain hikiset 15e + rapanat takas:DDD )

7. Luettele Suomen rajanaapurit. Ruotsi, norja ja venäjä

8. Mistä kaupungista jääkiekkoseura KalPa on kotoisin? kuopio

9. Ketkä kaksi suomalaista ovat voittaneet Miss Universum -tittelin? Armi kuusela ja toista en muista

10. Kuka kirjoitti/kokosi Kalevalan? Lönnrot

Oon käyny vaan lukion:D

katoit googlesta kuitenki. :whistle:

Itselleni voisi tuossa tilanteessa käydä se, että pää löisi aivan tyhjää, vaikka periaatteessa tietäisinkin vastauksen, niin juuri sillä hetkellä se ei tule kyllä mieleen.

Yhteistyössä