Yle: Tuloerot ruokkivat vuosien kotiäitiyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiyslomalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitiyslomalla

Vieras
Pahoittelut, jos tämä on jo täällä ollut. En löytänyt.

Tuloerot ruokkivat vuosien kotiäitiyttä | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi

Minusta on yllättävää, että vain vajaassa 10%:ssa lapsiperheistä nainen ansaitsee enemmän kuin mies. Ja koska äidit ansaitsevat vähemmän, äidit myös pääsääntöisesti jäävät useammin hoitamaan lapsia perhevapailla. Haluaisin tietää myös, kuinka moni näistä enemmän tienaavista äideistä jää esim. hoitovapaalle. Me esim. kuulutaan tuohon alle 10%:n joukkoon ja olen itse ollut ja aion olla hoitovapaalla, mutta kyllä meillä myös mies on pitänyt hoitovapaata useita kuukausia.

Minusta se ei ole mitenkään yllättävää. Suuri osa naisista valitsee edelleenkin matalapalakkaisen naisvaltaisen alan. Ja tietenkin on järkevämpää, että se pienempituloinen jää kotiin lasten kanssa kuin se suurempituloinen. Ja mitä itseeni tai omaan äitiini tulee, niin kyllä me ihan omasta vapaasta tahdostamme olemme halunneet hoitaa lapsemme kotona niin pitkään kuin se on ollut mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21974372:
Minusta se ei ole mitenkään yllättävää. Suuri osa naisista valitsee edelleenkin matalapalakkaisen naisvaltaisen alan. Ja tietenkin on järkevämpää, että se pienempituloinen jää kotiin lasten kanssa kuin se suurempituloinen.

Pitää paikkansa.
Musta on kyllä perseestä, että naiset vuosikymmenestä toiseen valitsee niitä matalapalkkaisia naisvaltaisia aloja...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21974372:
Minusta se ei ole mitenkään yllättävää. Suuri osa naisista valitsee edelleenkin matalapalakkaisen naisvaltaisen alan. Ja tietenkin on järkevämpää, että se pienempituloinen jää kotiin lasten kanssa kuin se suurempituloinen. Ja mitä itseeni tai omaan äitiini tulee, niin kyllä me ihan omasta vapaasta tahdostamme olemme halunneet hoitaa lapsemme kotona niin pitkään kuin se on ollut mahdollista.

On tuo luku yllättävän suuri, minusta. Mutta oma tilanteeni varmaan vaikuttaa hämmästykseeni.

Niin, sekin on yllättävää, miten usein mielipiteistä tulee ilmi se, että taloudelliset vaikuttimet on hyväksyttäviä silloin, kun ne puoltavat äidin kotonaoloa (miksi ÄIDIN kannattaisi mennä töihin, kun hän ansaitsee vähemmän) mutta eivät silloin, kun ne puoltaisivat äidin työssäkäyntiä. Minäkin mieluummin pitäisin pitempään hoitovapaata, mutta kun taloudellisesti on huomattavasti järkevämpää, että minä menen töihin. Eikä edes järkevämpää, vaan se on edellytys sille, että hoitovapaata voidaan meidän perheessä ylipäänsä pitää. Sitä vaan on monien vaikea ymmärtää, koska kyllähän ÄIDIN pitäisi lapsensa kotona hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiyslomalla;21974414:
On tuo luku yllättävän suuri, minusta. Mutta oma tilanteeni varmaan vaikuttaa hämmästykseeni.

Niin, sekin on yllättävää, miten usein mielipiteistä tulee ilmi se, että taloudelliset vaikuttimet on hyväksyttäviä silloin, kun ne puoltavat äidin kotonaoloa (miksi ÄIDIN kannattaisi mennä töihin, kun hän ansaitsee vähemmän) mutta eivät silloin, kun ne puoltaisivat äidin työssäkäyntiä. Minäkin mieluummin pitäisin pitempään hoitovapaata, mutta kun taloudellisesti on huomattavasti järkevämpää, että minä menen töihin. Eikä edes järkevämpää, vaan se on edellytys sille, että hoitovapaata voidaan meidän perheessä ylipäänsä pitää. Sitä vaan on monien vaikea ymmärtää, koska kyllähän ÄIDIN pitäisi lapsensa kotona hoitaa.
Ehkä taustalla vaikuttaa tieto siitä, että suomalaisen naisen euro on 80 senttiä? Joten tämän perusteella oletetaan, että nainen on se, joka jää kotiin. En tiedä...tulipahan vaan mieleeni.

[QUOTE="eee";21974386]Pitää paikkansa.
Musta on kyllä perseestä, että naiset vuosikymmenestä toiseen valitsee niitä matalapalkkaisia naisvaltaisia aloja...[/QUOTE]

jaa - mä käyn töissä rahoittaakseni vapaa-aikaani. Ei se mua niin paljon kiinnosta.
Mä vaan tekisisin sen mitä mun pitää (ja sen teen hyvin) mutta mä en jaksais joka vtn vuosi kehittyä niin hemmetisti. Katotaan vaiks 10 vuoden päästä kun lapset ei enää oo kiinnostuneet mun seurasta.

jaa - mä käyn töissä rahoittaakseni vapaa-aikaani. Ei se mua niin paljon kiinnosta.
Mä vaan tekisisin sen mitä mun pitää (ja sen teen hyvin) mutta mä en jaksais joka vtn vuosi kehittyä niin hemmetisti. Katotaan vaiks 10 vuoden päästä kun lapset ei enää oo kiinnostuneet mun seurasta.

Niin? Kyllä miesvaltaisilta aloiltakin löytyy duunariammatteja. Miksi naiset valitsevat mieluummin lähihoitajan tai siivoojan ammatin kuin ahtaajan tai paperityöntekijän ammatin? Tuskin näistä yhdessäkään tarvitsee niin hirveästi kehittyä joka vuosi ;)

Yhteistyössä