Vastaa viestiketjuun

[QUOTE="vierailija, post: 34951378"]

Rahtilaivat, erityisesti suuret konttialukset, tuottavat merkittäviä määriä typpi- ja rikkipäästöjä käyttämällä raskasta polttoöljyä (HFO). Tässä on lista 15 suurimmasta rahtilaivasta, jotka tuottavat yhtä paljon typpi- (NOx) ja rikkipäästöjä (SOx) kuin kaikki maailman autot yhteensä. Lista on järjestetty saastuttavimmasta alkaen, ja tiedot perustuvat arvioihin ja raportteihin, kuten **International Council on Clean Transportation (ICCT)** -järjestön tutkimuksiin.


---


1. MSC Gülsün

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 23.756 TEU (konttia) 

   - NOx-päästöt: noin 5.000 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 4.500 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Mediterranean Shipping Company (MSC) 

   - Maa: Sveitsi 


2. HMM Algeciras

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 23.964 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.800 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 4.300 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Hyundai Merchant Marine (HMM) 

   - Maa: Etelä-Korea 


3. CMA CGM Jacques Saadé

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 23.000 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.700 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 4.200 tonnia vuodessa 

   - Yritys: CMA CGM 

   - Maa: Ranska 


4. COSCO Shipping Universe

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 21.237 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.500 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 4.000 tonnia vuodessa 

   - Yritys: COSCO Shipping 

   - Maa: Kiina 


5. OOCL Hong Kong

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 21.413 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.300 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 3.900 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Orient Overseas Container Line (OOCL) 

   - Maa: Hong Kong 


6. Ever Golden

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 20.000 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.200 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 3.800 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Evergreen Marine 

   - Maa: Taiwan 


7. MOL Truth

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 20.182 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.100 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 3.700 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Mitsui O.S.K. Lines (MOL) 

   - Maa: Japani 


8. Madrid Maersk

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 20.568 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 4.000 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 3.600 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Maersk Line 

   - Maa: Tanska 


9. MSC Oscar  

   - Tyyppi: Konttialus 

   - Kapasiteetti: 19.224 TEU 

   - NOx-päästöt: noin 3.900 tonnia vuodessa 

   - SOx-päästöt: noin 3.500 tonnia vuodessa 

   - Yritys: Mediterranean Shipping Company (MSC) 

   - Maa: Sveitsi 


10. CMA CGM Antoine de Saint Exupéry

    - Tyyppi: Konttialus 

    - Kapasiteetti: 20.954 TEU 

    - NOx-päästöt: noin 3.800 tonnia vuodessa 

    - SOx-päästöt: noin 3.400 tonnia vuodessa 

    - Yritys: CMA CGM 

    - Maa: Ranska 


11. Ever Globe

    - Tyyppi: Konttialus 

    - Kapasiteetti: 20.000 TEU 

    - NOx-päästöt: noin 3.700 tonnia vuodessa 

    - SOx-päästöt: noin 3.300 tonnia vuodessa 

    - Yritys: Evergreen Marine 

    - Maa: Taiwan 


12. MOL Triumph  

    - Tyyppi: Konttialus 

    - Kapasiteetti: 20.170 TEU 

    - NOx-päästöt: noin 3.600 tonnia vuodessa 

    - SOx-päästöt: noin 3.200 tonnia vuodessa 

    - Yritys: Mitsui O.S.K. Lines (MOL) 

    - Maa: Japani 


13. COSCO Shipping Taurus  

    - Tyyppi: Konttialus 

    - Kapasiteetti: 20.000 TEU 

    - NOx-päästöt: noin 3.500 tonnia vuodessa 

    - SOx-päästöt: noin 3.100 tonnia vuodessa 

    - Yritys: COSCO Shipping 

    - Maa: Kiina 


14. HMM Rotterdam 

    - Tyyppi: Konttialus 

    - Kapasiteetti: 23.000 TEU 

    - NOx-päästöt: noin 3.400 tonnia vuodessa 

    - SOx-päästöt: noin 3.000 tonnia vuodessa 

    - Yritys: Hyundai Merchant Marine (HMM) 

    - Maa: Etelä-Korea 


15. APL Charleston  

    - Tyyppi: Konttialus 

    - Kapasiteetti: 14.000 TEU 

    - NOx-päästöt: noin 3.300 tonnia vuodessa 

    - SOx-päästöt: noin 2.900 tonnia vuodessa 

    - Yritys: APL (CMA CGM Group) 

    - Maa: Ranska 


---


Huomio: 

- Päästöt ovat arvioita ja voivat vaihdella polttoaineen laadun, käyttöolosuhteiden ja päästöjen mittausmenetelmien mukaan. 

- Raskas polttoöljy (HFO) on merkittävä rikkipäästöjen lähde, ja monet laivat ovat siirtymässä vähärikkisiin polttoaineisiin tai LNG:hen (nesteytetty maakaasu) IMO:n (International Maritime Organization) säädösten vuoksi. 

- Kaikkien maailman autojen NOx- ja SOx-päästöt ovat noin 50–60 miljoonaa tonnia vuodessa, ja 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat vastaavan määrän.

[/QUOTE]

Kuinka monta kirjainta on sanassa JOULU?

Yhteistyössä